Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Liturgijska glazba južne Hrvatske

Autor:

28.07.2009. 22:00
Liturgijska glazba južne Hrvatske


Hrvatska premijera projekta “Dalmatica”, usmene i pisane predaje liturgijske glazbe južne Hrvatske, izvedena je u ponedjeljak navečer u crkvi sv. Donata, u sklopu 49. Glazbenih večeri u sv. Donatu.
Premijernu izvedbu članovi ‘Kantadura’ pod vodstvom Joška Ćalete i ‘Dialogosa’ pod vodstvom Katarine Livljanić posvetili su teškoj željezničkoj nesreći koja se prošlog tjedna dogodila kod Kaštela.
Dalmatica, srednjovjekovna odora koju su nosile i žene i muškarci, poznata je uglavnom kao liturgijsko ruho, tipično za bizantski kler. Poput simbolične veze između bizantske i rimske liturgijske tradicije, poput mosta između muških i ženskih odora, poslužila je kao inspiracija u stvaranju projekta u kojemu su se četiri pjevačice ansambla Dialogos udružile sa šest tradicijskih pjevača iz Hrvatske u istraživanju bogatstva dalmatinskog liturgijskog pjevanja od srednjovjekovnih rukopisa naovamo.
Sakralna djela latinske provenijencije u izvedbi Dialogosa ispreplitale su se s hrvatskim napjevima koje su interpretirali Kantaduri. Cijela crkva sv. Donata bila je pozornica, u režiji Sande Hržić ansambli su se tijekom različitih napjeva smještali na različite pozicije i poigravali se s akustikom. Publika je bila izuzetno disciplinirana, smještena tako da ansambli mogu cirkulirati, slušala napjeve i do samog kraja čekala na trenutak kada će ovaj nevjerojatni projekt pozdraviti pljeskom.
A svi oni koji su zakasnili na sam početak smjestili su se ispred ulaznih vrata Donata, osluškujući napjeve. I ne samo zakasnjeli na početak, već i svi oni koje su uokolo sv. Donata privukli glasovi iz drevne crkve. Pa su napregnuli uši kako bi čuli o čemu je riječ.
Svi odabrani napjevi bili su vezani uz korizmeno i božićno slavlje. Meditativni latinski napjevi predstavljali su srednjovjekovni kler, a oni na hrvatskom jeziku, puk. Opori i arhaični napjevi (osobito s područja Raba i Hvara) bili su sam vrhunac koncerta. No, cjelokupni je niz napjeva bio fino dramaturški režiran i završio sa zajedničkom izvedbom korizmenog napjeva “Puče moj”.
Kvaliteta interpretacije izvođača bila je samo jedan od segmenata koji je ostavio jak utisak na Zadrane. Tu je još i trud muzikologinje Katarine Livljanić koja je pripremila sve latinske, i Joška Ćalete koji je pripremio ostatak repertoara kojeg su ovi profesionalci uobličili u suvislu miksturu iz suvremene perspektive glazbenika koji žive u 21. stoljeću.