Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Ulaskom u EU dobili smo veliko tržište, ali i konkurenciju!

30.03.2017. 22:00
Ulaskom u EU dobili smo veliko tržište, ali i konkurenciju!


U Zagrebu je upravo otpočeo 9. Susret prijevoznika Hrvatske obrtničke komore čiji se zaključci očekuju sutra. Put Zagreba krenuo je i dio zadarskih obrtnika prijevoznika, predvođen predsjednikom hrvatskog Ceha prijevoznika Zadraninom Emilijom Bajlom. Tom prigodom za naš je list rekao nešto o trenutnim prilikama i problemima ove značajne djelatnosti jer prijevoz je, kako to prijevoznici vole reći, “krvotok” i gospodarstva i društva.
Na početku da razjasnimo, tko su to obrtnici prijevoznici? Koliko mi je poznato riječ je o nizu djelatnosti.
– Točno, imamo autobusere, teretni promet, zatim su tu taksisti, konačno i pomorski prijevoz, mahom izletnički brodovi, a svaka djelatnost nosi svoje specifičnosti.
Na ovim susretima, uz druženje, osnovno je ipak upozoriti na probleme. Na čemu je naglasak?
– Na Susretu imamo izlaganja tema vezanih uz prijevoz robe u cestovnom prometu, prijevoz putnika u cestovnom prometu (autobusi), autotaksi prijevoz i male turističke brodare o čemu će se organizirati rasprave s ključnim sudionicima iz prijevozničke djelatnosti, ali i s predstavnicima izvršne vlasti.
Naglasak kod problema je na primjerice: odgovornost kod pretovara vozila koja je sada na teret prijevoznika, ”rad na crno” u kontekstu obavljanja prijevoza za vlastite potrebe, periodičke tehničke preglede vozila i obvezu homologacije, administrativne prepreke kod obavljanja prijevoza u nekim državama članicama EU, problem neregistriranog i nelegalnog obavljanja djelatnosti u prijevozu putnika, kod taksista je to posebno problem Ubera, problemi brodara s lukama i pristanima, prevelikim lučkim nametima te nedostatak potpora u obnovi voznog parka i poslovanja.
Izmjene zakona koji vas se tiču idu. Kolika je uključenost obrtnika prijevoznika u taj postupak?
– Pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture djeluje radna skupina u kojoj sjede i predstavnici HOK-e, a koja radi na izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu i Zakona o mobilnim radnicima. Ceh prijevoznika nastoji se izboriti da se kroz izmjenu zakonske regulative riješe neki od problema koji nas već duže vrijeme muče, kao što je pretovar vozila, odgovornost vozača, usklađivanje visine kazni sa zemljama EU, ograničenje prijevoza za vlastite potrebe i drugi prije spomenuti. No, na žalost od naših predstavnika najčešće čujemo odgovor da je većina stvari regulirana direktivama EU, pa i kad nije ili se može drugačije urediti, i kako je našim zahtjevima nemoguće udovoljiti.
Hrvatski prijevoznici su danas europski prijevoznici. Jesmo li s EU dobili dodatne mogućnosti ili dodatnu konkurenciju?
– I jedno i drugo. Nesumnjivo je otvoreno jedno ogromno i značajno tržište, a kojem smo mi vrlo malen dio, te svakako nastojimo riješiti pitanje nekorektnosti kod međuodnosa. Kada su u pitanju prepreke kod obavljanja prijevoza u nekim članicama EU riječ je o obvezi izdavanja A1 potvrde koja je nastupila ulaskom Hrvatske u Europsku uniju. Od 1. siječnja 2017. najavljene su kontrole, posebno za Austriju i Italiju. Stoga je HZMO suočen s velikim priljevom prijava od strane prijevozničkih tvrtki. Dosad je prijavu podnijelo preko 5 tisuća vozača, a očekuje se priljev još oko 10 tisuća prijava. Od početka godine potvrda se traži i u Švicarskoj, te Norveškoj, Lihtenštajnu i Islandu, zemljama koje nisu članice Europske unije.
Koliki su problemi s kadrom s obzirom da, kako čujemo, mnogi vozači odlaze u Njemačku i drugdje?
– Istina je da ima problema i dosta odlazaka iako imamo i slučajeve da se dosta njih vraćaju jer nije sve onako kako im se početno obećava. I tu smo komplicirani. Slovenija ima propis, ako se raspiše natječaj a u roku od 24 sata nitko se ne javi, mogu uzeti vozača iz druge zemlje bez ograničenja i administrativnih prepreka – daju mu papire i vozi. Nama za tu proceduru trebaju mjeseci.
Ipak, što očekivati od susreta na kojem ćete imati i najviše predstavnike vlasti?
– Stvar je i u nama. Činjenica je da što se mi kvalitetnije pripremimo i masovnije odazovemo na ovakve susrete, to će i vlast ozbiljnije prići rješavanju naših traženja. Zato apeliram na kolege da učine nešto za sebe, a ne se oslanjaju da će to netko drugi rješavati bez njihovog uključivanja i angažiranja.