Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

4 C°

Srpska manjina gubi pet zamjeničkih i 14 vijećničkih mandata

Autor: Nives Rogoznica

31.12.2012. 23:00
Srpska manjina gubi pet zamjeničkih i 14 vijećničkih mandata

Foto: PIXELL



Po Zakonu o lokalnim izborima i primjenom Popisa stanovništva iz 2011. srpska nacionalna manjina u Županijskoj skupštini i u Obrovcu gubi troje vijećnika, dvoje gubi u Gračacu, po jednog u Benkovcu, Lišanima Ostrovičkim i Zemuniku Donjem, a bez vijećnika ostaje u Jasenicama, Stankovcima i Zadru osim ukoliko u statutima dviju općina i Grada Zadra ovo pravo ne bude zadržano


Po novom Zakonu o lokalnim izborima na svibanjskim će izborima broj vijećnika pripadnika srpske nacionalne manjine za području Zadarske županije biti prepolovljen. U odnosu na sadašnjih 30 mandata u predstavničkim tijelima, pripadnici ove nacionalne manjine ostvarit će pravo na 16 mandata. Istodobno će izgubiti pravo na zamjenika župana, zamjenika gradonačelnika Grada Benkovca, te zamjenika načelnika u općinama Lišane Ostrovičke, Polača i Zemunik Donji. Samo će se u Obrovcu i Gračacu birati zamjenik gradonačelnika, odnosno općinskog načelnika, iz redova srpske nacionalne manjine.
Sve navedeno odnosi se na zakonom zajamčen minimum prava koji proizlazi iz udjela pripadnika srpske nacionalne manjine u broju stanovnika po Popisu stanovništva 2011. Novi Zakon o lokalnim izborima predvidio je, doduše, mogućnost izbora vijećnika i zamjenika i tamo gdje udio u stanovništvu nije dostatan za ostvarenje zakonskog minimuma, no to bi trebalo biti propisano u Statutu grada, općine ili županije na dan 1. ožujka 2013. S obzirom na otpor koji su predstavnička tijela na području Zadarske županije, uključujući i Županijsku skupštinu, do sada pokazala prema poštovanju prava srpske nacionalne manjine na predstavnike u izvršnoj vlasti i u predstavničkim tijelima, od gradskih i općinskih vijeća i Skupštine nije, međutim, realno očekivati propisivanje prava iznad onih minimalnih koje jamči zakon.
Srba više, prava manja
Razlog ovako velikog gubitka vijećničkih mandata, kao i gubitka prava na pet zamjeničkih mjesta, jednim dijelom treba tražiti u metodologiji provedbe popisa stanovništva, a drugim, značajnijim dijelom, u činjenici da nedavno usvojen Zakon o lokalnim izborima ignorira odredbu iz Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina temeljem koje su pripadnicima srpske nacionalne manjine na lokalnim izborima 2009., odnosno na dopunskim izborima održanim više od godinu kasnije, pripala spomenuta vijećnička i zamjenička mjesta.  Naime, iako se u Zakonu o lokalnim izborima navodi kako se “zastupljenost nacionalnih manjina u predstavničkim tijelima jedinica određuje sukladno odredbama Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina” ističe se i kako su “za određivanje broja pripadnika nacionalne manjine u predstavničkom tijelu jedinice mjerodavni službeni rezultati popisa stanovništva”. U Ustavnom zakonu, međutim, stoji kako se “službeni rezultati popisa stanovništva o broju pripadnika nacionalnih manjina uvećavaju ili umanjuju za onaj broj birača koji su upisani ili brisani iz popisa birača te jedinice od popisa stanovništva do posljednjega potvrđenog popisa birača”. Jednostavnije rečeno, primijeni li se Zakon o lokalnim izborima, prava pripadnika srpske nacionalne manjine na vijećničke i zamjeničke mandate proizlazit će iz Popisa stanovništva 2011. po kojem je pripadnika ove manjine na području Zadarske županije 8.184, dok bi po Ustavnom zakonu spomenuta prava proizlazila iz Popisa birača na parlamentarnim izborima 2011. u kojem je birača srpske nacionalne manjine bilo 19.823.
Za naš list je još ljetos, kada je Zakon o lokalnim izborima bio u javnoj raspravi, ministar uprave Arsen Bauk najavio kako će ova dvojba biti riješena izmjenom Ustavnog zakona. No s obzirom na to da su lokalni izbori pred vratima, te na činjenicu da je izmjene Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina potrebno donijeti dvotrećinskom većinom, dakle uz konsenzus dijela opozicije, pravovremena izmjena spomenute odredbe ne čini se osobito izglednom.
– Još nismo načisto što će se primijeniti. Primjena Popisa birača još stoji kao mogućnost. U Popisu stanovništva 2011. ima u odnosu na Popis stanovništva 2001. osjetno više pripadnika srpske zajednice. 2001. je popisano 5.716, a sada 8.184 što je povećanje od oko 45%. Unatoč tome, ako bi se primijenili podaci iz Popisa stanovništva izgubili bismo zamjenika župana i tri mandata u Županijskoj skupštini. Nedostajalo je tristotinjak osoba da bismo prešli prag od 5% i ostvarili pravo na zamjenika župana, rekao je predsjednik zadarskog SDSS-a i vijećnik u Županijskoj skupštini Veselko Ćakić koji obnaša i dužnost potpredsjednika Savjeta za nacionalne manjine RH.
U Skupštini (ipak) jedan vijećnik
Udio pripadnika srpske nacionalne manjine, po popisu iz 2011., u stanovništvu Zadarske županije iznosi 4,81%, a tek bi s prelaskom praga od 5% ova nacionalna manjina ostvarila pravo izabrati na lokalnim izborima 2013. zamjenika ili zamjenicu župana. Istodobno je, po novom Zakonu o lokalnim izborima, ovaj udio dostatan za stjecanje prava na jednog vijećnika u Županijskoj skupštini. Naime, za razliku od Ustavnog zakona, po kojem manjina s udjelom manjim od 5% ne ostvaruje pravo na zastupljenost u predstavničkom tijelu, Zakon o lokalnim izborima propisuje izračunavanje broja vijećnika nacionalne manjine na način da se udio pripadnika manjine u stanovništvu množi s brojem vijećnika u vijeću ili skupštini, a dobiveni se rezultat zaokružuje na cijeli broj ne uvažavajući decimalni ostatak. Upravo će po takvom računu pripadnici srpske manjine ostvariti pravo na jednog vijećnika u Županijskoj skupštini. U sadašnjem sazivu, gdje se pravo na zastupljenost izračunavalo po podacima u udjelu u broju birača po popisu birača za parlamentarne izbore 2007., ova je nacionalna manjina u Županijskoj skupštini ostvarila pravo na četvero vijećnika.
Spomenuti izračun propisan u Zakonu o lokalnim izborima zaslužan je i za to što će srpska nacionalna manjina, temeljem Popisa stanovništva iz 2011., u Gradskom vijeću Benkovca imati pravo na dvoje vijećnika. Naime, Ustavni zakon jamči jednog vijećnika u vijeću grada ili općine u kojoj neka manjina ima udio između 5 i 15% u stanovništvu, no sada će udio od 13,78% biti dostatan za pravo na dvoje vijećnika u benkovačkom Gradskom vijeću koje će, po izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi nominalno brojiti, ne više 15, već 17 vijećnika. U aktualnom je sazivu benkovačkog Gradskog vijeća troje predstavnika srpske nacionalne manjine.
Zaštititi stečeno pravo
Izmjenama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi definiran je fiksni broj članova predstavničkih tijela u ovisnosti o broju stanovnika, a povećanje broja vijećnika moguće je jedino u slučaju kooptiranja, odnosno izbora na dopunskim izborima, upravo vijećnika pripadnika nacionalnih manjina. U skladu sa spomenutim izmjenama, Skupština Zadarske županije nominalno će i dalje imati 41 člana, dok će Gradsko vijeće Zadra, koje je do sada nominalno brojilo 27 vijećnika, ubuduće brojiti 31 člana. Po Popisu stanovništva iz 2011. pripadnici srpske nacionalne manjine u zadarskom Gradskom vijeću gube pravo na vijećnika, osim ukoliko odlukom sadašnjeg saziva Gradskog vijeća u Statutu Grada Zadra ovo pravo ne bude zadržano. Zadarsko Gradsko vijeće, za razliku od Županijske skupštine i niza predstavničkih tijela u Zadarskoj županiji, nije nakon prošlih lokalnih izbora otezalo s primjenom Ustavnog zakona, već je s njime uskladilo Statut Grada, te je u Vijeće kooptiran Milan Drača s liste HDZ-a.
– Po mojem viđenju stvari zakoni su jasni – Ustavni zakon kao temelj, a onda i niži normativni akti.
VIŠE U TISKANOM IZDANJU


“Manjinski zamjenik” ne može zamijeniti župana ili (grado)načelnika




Novi Zakon o lokalnim izborima definirao je ulogu zamjenika iz redova pripadnika nacionalnih manjina. Zamjenik župana, gradonačelnika ili općinskog načelnika koji je izabran od strane pripadnika nacionalne manjine ne može obnašati dužnost župana, gradonačelnika ili načelnika u slučajevima u kojima zakon propisuje zamjenjivanje čelnika od strane njegovog zamjenika. Razlog tome je što „manjinski zamjenik” nije izabran od strane svih birača, već samo od strane pripadnika manjine koju predstavlja. Zauzvrat, zamjeniku izabranom od strane nacionalne manjine mandat neće prestati ukoliko župan, gradonačelnik ili načelnik budu opozvani na referendumu ili njihov mandat prestane zbog nedonošenja proračuna.