Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Dukić: Financijskim pomacima zadnjih godina festival prepoznat i na nacionalnoj razini

01.07.2021. 10:46


 Nakon neizvjesne epidemiološke situacije, ovo ljeto će ipak biti prepuno događanja pa će se Zadrani i njihovi gosti imati priliku ponovno oplemeniti i produhoviti kako drugim vrstama umjetnosti, tako i glazbom, i to onom klasičnom!
Zadar je na obali s ove strane Jadrana jedan od onih gradova koji su snažno brendirani kroz glazbu, osobito onu klasične provenijencije i to iz više razloga – jer ni za najtežih dana nije posustao u organizaciji Glazbenih večeri u Sv. Donatu koje će u 2021. doživjeti svoje 61. izdanje, zato što ima svoj živi i aktivni orkestar, Zadarski komorni orkestar koji upravo ove godine obilježava punih 60 godina rada, zbog toga što njeguje rad cijelog niza amaterskih glazbenih ansambala u glazbi među kojima valja izdvojiti HPGD Zoranić, Conduru Croaticu i Gradsku glazbu Zadar, jer u Zadru djeluju dvije glazbene škole i zato što Grad Zadar omogućava da se tijekom cijele godine organizira više od 70 koncerata klasične glazbe na čarobnim lokacijama, od Kneževe palače preko sakralnih prostora do Svečane dvorane Sveučilišta.


Osvježeni programski smjer
Da će na polju klasične glazbe u Zadru ovoga ljeta biti više nego uzbudljivo, vidljivo je iz najave programa na mrežnoj stranici Glazbenih večeri u Sv. Donatu www.donat-festival.com.
No, prije detaljnih elaboracija programa koje će prije početka samog festivala zasigurno biti detaljno najavljeni i elaborirani, zanimalo nas je kako Grad Zadar vidi smjer festivala i na koji ga je način ga podržava te kako na ovogodišnje izdanje gledaju oni koji su uključeni u operativni dio.
Član Vijeća Glazbenih večeri, po svojoj funkciji, je i sam gradonačelnik Branko Dukić, koji, kako kaže, već više od četiri godine intenzivno prati potrebe Večeri, dinamiku razvoja kako na razini programa, tako i na razini financija.
– Stava sam da smo tijekom prethodnog razdoblja načinili značajne pomake u financiranju Večeri koje, kao najstariji gradski festival kojem je ujedno i osnivač Grad Zadar, s visokokvalitetnim umjetničkim programima, zaslužuju adekvatan tretman. Osvježeni programski smjer prepoznat je i na nacionalnoj razini, pa tako imamo sve snažniju potporu Ministarstva kulture i medija RH, što nam poručuje da smo kao Vijeće donijeli izuzetno važnu i nadasve ispravnu odluku, a to je povratak ciklusa koji se bavi ranom glazbom. Uz redovni program koji osobito promovira rad Zadarskog komornog orkestra, zadarskih glazbenika te gostovanja izuzetnih umjetnika europske i svjetske razine koji izvode programe široke lepeze klasičnog repertoara te uz posebna promišljanja o promociji hrvatske glazbe, smatram da smo kao Grad napravili sve što je bilo potrebno u definiranju smjera Večeri i dugoročno učinili našu publiku zadovoljnom.


Pitanje autentičnosti
Predsjednica Vijeća Večeri od 2019. je Dina Bušić, pročelnica za kulturu i šport čiji je stručni background upravo s područja glazbe, odnosno muzikologije. Pod njezinim je vodstvom Vijeće donijelo ključne korake koje festival podriže na novu razinu; donijelo novi pravilnik Večeri, vratilo ciklus rane glazbe po kome je bio poznat u svijetu te izglasalo angažman umjetničke voditeljice, jedne od vodećih stručnjakinja u Europi i svijetu baš za to područje, Zadranke Katarine Livljanić.
– Pravilnikom smo trajno utvrdili programski smjer Glazbenih večeri u Sv. Donatu i tim ih potezom vratili onoj najautentičnijem i najkvalitetnijem oblikovanju, pojašnjava pročelnica Bušić važnost donesengo pravilnika, te ističe:
– Bio je to jedan od zadataka kojeg smo usvojili unutar Plana razvoja kulture Grada Zadra 2019. – 2026., a odnosi se na tzv. rebrendiranje gradskih manifestacija. Naime, svjesni smo količine događanja koja se događaju u našem gradu i oko nas, a često se zaboravlja pitanje autentičnosti, izvornosti i originalnosti. Kao predsjednica Vijeća, smatrala sam da nam je dužnost odgovore na ta pitanja učiniti jasnima te ih snažno naglasiti.
Uz više nego izuzetnu ekipu koja se bavi programiranjem, sigurna sam da ćemo s lakoćom ostvariti svoj naum. Radi se, naime, o Katarini Livljanić koja će za Zadar pripremati gostovanja najvećih imena rane glazbe, područja kojim se bavi intenzivno kroz rad na pariškoj Sorbonnei i Scholi Cantorum u Baselu; zatim je tu Jurica Šoša, magistar umjetnosti koji svojim lokalnim djelovanjem pridonosi glazbenom životu Zadra na najrazličitije moguće načine, a koji će kao i do sada priređivati gostovanja bogatog niza gostujućih ansambala, zadarskih mladih glazbenika i u suradnji s Ivanom Repušićem, niz nastupa bisera zadarske klasične glazbe, Zadarskog komornog orkestra!




Poveznica s velikim svijetom
U predprodukciji koja se sve više zahuktava, nameće se pitanje kako novi – stari festival vide umjetnički voditelji. Komentirala je Katarina Livljanić, pjevačica i muzikologinja zavidne karijere ususret ciklusu koji je nazvala »Suvremenost rane glazbe«.
– Sasvim osobno, u ovogodišnjem festivalu veselim se onoj uzbuđenosti koju doživite u kontaktu sa snažnom glazbom, koju sam u njemu i kao dijete otkrila: onaj osjećaj da se u Zadru događa nešto veliko i važno, nešto što vas povezuje s velikim svijetom, kaže Katarina Livljanić.
I Jurica Šoša, već iskusan u radu s umjetnicima na Večerima veseli se novinama.
– Na krilima konstantnog rasta zadnjih dvadesetak godina došli smo do respektabilnog rezultata u vidu bogatstva programa te njegove raznolikosti. Naviknuli smo naše sugrađane na najfinije. Veliki koncerti postali su nam uobičajeni, simfonijski oblik Zadarskog komornog orkestra postao nam je uobičajen, izvedbe od kojih zastaje dah svakodnevica su Večeri. Što nam slijedi? Uključivanje što većeg broja domaćih snaga, njihovo udruživanje s drugim umjetnicima, promocija hrvatskih mladih umjetnika, hrvatskih skladatelja…, ističe Šoša.
Realizacija, to jest produkcija operativno je zasigurno zahtjevan dio posla, no ovaj je gradski festival u tom smislu utočište našao u Javnoj ustanovi u kulturi Koncertni ured Zadar čija ravnateljica Melita Ivković naglašava važnost Večeri za sve one koji su danas u njih direktno uključeni.
– Glazbene večeri su na vratima, u svom šezdeset i prvom izdanju, a ono što posebno veseli jest da nam se priključuje Katarina Livljanić kao umjetnička ravnateljica ciklusa rane glazbe. No, to i nije posve točan izraz – ona je oduvijek bila tu. Naime, upravo su vrata crkve sv. Donata označila njen prolaz u novu dimenziju, u svijet glazbe koji je otkrila kao djevojčica i zauvijek ostala u njemu. Ali ne samo ona, već i Dina Bušić, današnja predsjednica Vijeća, Jurica Šoša, današnji umjetnički ravnatelj, i Ivan Repušić, šef dirigent Zadarskog komornog orkestra, ansambla koji je neraskidivo utkan u Večeri od samog početka, pa i ja, – svi smo mi otkrili glazbu upravo na ovome mjestu i svi sigurno imamo sjećanje na onaj koncert Večeri koji je označio prekretnicu u našem životu.


Predstavljen bogat program
Umjetnički ravnatelj Jurica Šoša, predsjednica Upravnog vijeća Dina Bušić i ravnateljica Koncertnog ureda Zadar Melita Ivković predstavili su bogat program 61. Glazbenih večeri u Sv. Donatu.
– Ovo smo ih godine posvetili nedavno preminulom Jurju Gracinu, ističe Ivković.
Bušić dodaje da je riječ o velikom entuzijastu, istodobno profesionalcu koji je Glazbene večeri u Sv. Donatu vodio punih 20 godina.
– Njegovom je zaslugom uveden Ciklus rane glazbe. Znakovito, ove ga godine integralno vraćamo. Uvijek je rana glazba bila prisutna, ali fragmentarno. Ove godine idemo sa zasebnim ciklusom, upravo onako kako je to radio gospodin Juraj Gracin 70-ih i 80-ih godina. Uistinu, to je autentično glazbeno nasljeđe grada Zadra, tumači Bušić.
Predstavila je i financijsku konstrukciju: za ovogodišnje izdanje Grad Zadar izdvojio je 870.000 kn, Ministarstvo kulture RH 200.000 kn, Zadarska županija i Turistička zajednica Zadarske županije po 15.000 kn, Turistička zajednica grada Zadra 10.000 kn i Erste&Steiermärkische Bank d.d. 3.000 kn.
Umjetnički ravnatelj Jurica Šoša detaljnije je predstavio program Festivala u kojem se ističe nekoliko programskih odrednica. Naime, uz ciklus rane glazbe, tu je blok koncerata Zadarskog komornog orkestra uz iznimne soliste.
Važan je dio Večeri pripao zadarskim glazbenicima, a kao šlag na kraju, kako kaže, najavljen je koncert ponajboljeg svjetskog tenora današnjice, Amerikanca Lawrencea Brownleeja.
Ravnateljica Koncertnog ureda Zadar Melita Ivković predstavila je ciklus Suvremenost rane glazbe, iza kojeg stoji umjetnička ravnateljica, zadarska muzikologinja svjetskoga glasa Katarina Livljanić.
Uz koncerte Zbora moskovskog patrijarhata i izraelsko-švicarskog ansambla Profeti della Quinta čiji je voditelj Elam Rotem upravo jučer osvojio nagradu Laurette Goldberg udruženja Early Music America za dostignuća na polju rane glazbe, izdvojila je predavanja muzikologinje Hane Breko Kustura o novim otkrićima iz područja rane glazbe, posebno onih iz Zadra, te Nizozemca Roba Riemena, autora bestselera prevedenih na 23 jezika.
Osim toga, najavila je prodaju ulaznica putem weba na adresama www.donat-festival.com i www.kuzd.hr kao i bogato festivalsko izdanje koje je nadraslo uobičajeni programski katalog i na 170 stranica donosi muzikološke tekstove i arhivske fotografije, čime Koncertni ured Zadar, nakon nedavno objavljene Antologije hrvatske zborske glazbe, nastavlja svoju izdavačku djelatnost.