Pomoćnici u nastavi rade za malo novca, s puno srca

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Petra Kraljev o odgovornom poslu s djecom s teškoćama
Teškoće s kojima se susrećemo u radu su definitivno niska plaća i nemogućnost zaposlenja za stalno. S duge strane prednost je svakodnevni rad s učenikom te očigledan pozitivan pomak koji učenik pokazuje u učenju i odnosu s vršnjacima. Osjećaj kako radite neku pozitivnu promjenu, koju prepoznaju i cijene roditelji, je neopisiv. Svi koje ja znam ovaj posao rade sa srcem, istaknula je Kraljev
Damir SPEHAR/PIXSELL
Cijeli program pomoćnika usmjeren je prema inkluziji djece s teškoćama

S početkom nove školske godine u škole se vraćaju i pomoćnici u nastavi, koji djeci s teškoćama svakodnevno pomažu u usvajanju nastavnog gradiva, svakodnevnim aktivnostima i interakciji s vršnjacima. Iako pomoćnici obavljaju iznimno stresan i zahtjevan posao, prema trenutno važećem Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, najčešće se ne zapošljavaju za stalno i imaju izrazito niske plaće, s obzirom na to kakav posao rade. Zajedno s učiteljem, asistent u nastavi u razredu stvara ozračje u kojemu djeca uče i razvijaju se do svog punog potencijala. Iako asistenti u nastavi nemaju mogućnosti odlučivati što i kako će se učiti, oni zajedno s učiteljem djeluju kao »most« između učenika i kurikuluma, odnosno oni brinu o tome da djeca nauče sve što je previđeno nastavnim planom i programom.

Stanje i dalje neizvjesno

Uoči početka nove nastavne godine o svim izazovima razgovarali smo s Petrom Kraljev, predsjednicom Udruge pomoćnika u nastavi grada Zadra i Zadarske županije.
- Ove školske godine kao i prošlih, definitivni problem u školstvu je neizvjesnost vezana za pandemiju, prelasci s online nastave u razred, što ne otežava rad samo djeci, već i nastavnicima, ali i nama pomoćnicima. Djeca se stalno trebaju prilagođavati s jednog sustava rada na drugi, a s djecom se i mi moramo prilagoditi te njima olakšati svakodnevne školske obveze, kazala je Kraljev te dodala kako je cilj pomoćnika u nastavi pozitivno poticati dijete s kojim rade u svim odgojno-obrazovnim elementima, dakle, socijalizaciji, fizičkoj aktivnosti, učenju, razvijanju kognitivnih sposobnosti te pružanju pomoći u svakom segmentu u kojem je potrebno s obzirom na specifičnu teškoću djeteta.
Pomoćnik u nastavi nije nositelj nastavnoga procesa niti smije izrađivati primjeren program obrazovanja i sredstva za rad s učenikom. Pomoćnik u nastavi nije zamjena za dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe namijenjene učeniku tijekom odgoja i obrazovanja.
- Naši se radni dani mogu razlikovati, ovisno o emocionalnim potrebama i interesima djeteta. Radni dan nam se sastoji od osiguranja pažnje tijekom satova, pomoći pri radu ili kretanju, pomoći pri obavljanju svakodnevnih zadataka te obavezne suradnje sa stručnom službom, profesorima i naravno roditeljima, kazala je Kraljev.

Više od pomoćnika

- Pomoćnici djetetu pristupaju s obzirom na individualne potrebe učenika, npr. kod djece s tjelesnim invaliditetom pomoćnik pomaže u fizičkom kretanju, korištenju školskog pribora, školskih knjiga, bilježnica, likovnog pribora, pomaže pri hranjenu i osnovnoj higijeni, dok kod drugih teškoća npr. s učenjem, pomoćnik je više usmjeren na pomoć pri svladavanju pojmova kod učenja. Pomoćnik pomaže učeniku koristeći umne mape i vizualna pomagala, objasnila je Kraljev te kazala kako pomaže emocionalnom razvoju djeteta.
- Tijekom rada s učenikom pomoćnik u nastavi učeniku pomaže pri osamostaljivanju, dakle, potiče ga da sam obavlja radnje koje može s obzirom na specifičnu teškoću, isto tako potiče učenika na socijalizaciju s obzirom na to kako je cijeli program pomoćnika usmjeren k inkluziji djece s teškoćama, kazala je Kraljev te napomenula kako je suradnja s roditeljima najbitnija, s obzirom na to da su oni primarni skrbnici te najbolje poznaju svoje dijete.
- Komunikacija s roditeljima tiče se svakodnevnih zadataka i metoda rada, kao pozitivnih pomaka koje djeca pokazuju. Roditelji imaju ključnu ulogu u odgoju svoga djeteta, stoga je za dijete najbolja suradnja pomoćnika i roditelja te međusobno uvažavanje mišljenja, istaknula je Kraljev.

Neriješeni problemi

Pomoćnici u nastavi i dalje se nalaze u nezavidnom položaju kada je riječ o njihovim pravima i plaći. Plaće su im male i nesigurne, zbog čega često napuštaju to radno mjesto, a česte promjene pomoćnika mogu imati brojne negativne posljedice na učenika. Pomoćnici u nastavi priželjkuju profesionalizaciju svog zanimanja, odnosno status stručnih suradnika u nastavi.
- Pomoćnici u nastavi nemaju riješen status unutar Ministarstva znanosti i obrazovanja. Pravilnik o pomoćnicima iz 2018. godine je korak u pravom smjeru, ali potrebno je rješavanje aktualnih problema. Plaće su nam male, posebno u nižim razredima, a ugovori koje potpisujemo su na godinu dana. Pomoćnici nemaju mogućnost zaposlenja za stalno, istaknula je Kraljev, te dodala kako je Zadarska županija financijski osigurala pomoćnika svakom učeniku koji ima rješenje za takav oblik pomoći. Svake se godine potreba za pomoćnicima povećava stoga je sve veći broj i pomoćnika.
- Teškoće s kojima se susrećemo u radu su definitivno niska plaća i nemogućnost zaposlenja na stalno. S duge strane prednost je svakodnevni rad s učenikom te očigledan pozitivan pomak koji učenik pokazuje u učenju i odnosu s vršnjacima, kojem mi svjedočimo iz prve ruke. Osjećaj kako radite neku pozitivnu promjenu koju prepoznaju i cijene roditelji je neopisiv. Svi koje ja znam ovaj posao rade sa srcem, jer je to jedini način na koji prebrodimo probleme kojima se susrećemo, zaključila je Kraljev te mladim kolegama, koji tek počinju raditi, poručila kako se nada da će svojim entuzijazmom, voljom za rad i motivacijom za pozitivne promjene postići bolje uvjete rada.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)