Spašeni i kanader i saljsko podmorje

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika admin
Kanader u Salima 1996. godine

Jedan od ovogodišnjih kandidata za Vjesnikovu Plavu vrpcu  je i lučki kapetan iz Sali Ivo Švorinić. Švorinić je ove godine nominiran  za događaj koji se zbio prije skoro 20 godina. Švorinić je još tamo davnog  1. kolovoza 1996.  primio je poziv za pomoć od kanadera koji nije mogao  uzletiti.

-  Kanader koji je gasio požar u Parku prirode Telašćica sletio je na more milju južnije od mjesta Sali na Dugom otoku kako bi usisao morsku  vodu za gašenje. Zbog kvara na jednom od dva motora taj moćni „vodeni bombarder", dug 19,82 m, raspona krila 28,60 m, a težak 12,2 tona,  više nije mogao uzletjeti, te se bespomoćno vrtio u krug. Da nevolja bude veća, bura je bila u jačanju, te ga je već počela nositi. Po dojavi naše  Središnjice za traganje i spašavanje na moru odmah sam krenuo našom  Kalafurijom dugom 9,5 m. Spuštala se i noć pa je trebalo je što prije uzeti  kanader u tegalj i dopremiti ga do Sali, rekao je kapetan Švorinić.

Teglenje i vezivanje

Hrvatska je tada imala svega dva kanadera. Procijenjeno je da se kanader ne može, kako je isprva zamišljeno, dotegliti do luke Lamjana, već do  najbliže luke Sali. Tako je saljskog kapetana čekao najzahtjevniji dio posla. Trebalo je izvršiti sigurno pristajanje kanadera u lučici. Pritom su mu  pomagale još tri brodice, jedna je konopom držala rep zrakoplova, a druge dvije svaka po svoje krilo. Kanader ne može tegliti samo jedna brodica. To moraju činiti najmanje dvije brodice od kojih jedna mora zatezati  zrakoplov sa stražnjeg dijela. Naime, na vjetru se kanader, sa svojih 100  m2 površine i prilično visokim repnim vertikalcem, ponaša kao jedrenjak koji plovi punim jedrima.

Prije toga, Švorinić je naredio da se od brodova „očisti" saljska luka,  kako bi se napravilo mjesta za privez zrakoplova. Kanader je u luci privezan kao brod sigurnosti u četverovez, a zapriječeno je i uplovljenje i isplovljenje brodovima i brodicama u i iz luke, da se slučajno neko plovilo  ne bi zabilo u nesvakidašnjeg gosta na vezu vrijednog tada 6 milijuna  američkih dolara. Ivo Švorinić kaže da mu je ovo bio pri slučaj teglenja  zrakoplova.

Sutradan oko pet sati ujutro helikopterom je na Sali sletio mehaničar i  nekadašnji zapovjednik Protupožarne eskadrile Edvard Birsa.

Specifičan kvar

- Sjećam se tog događaja i kvara na jednom od motora Pratt & Whitney  R-2800-83AM. Motor nije primao ulje. Uspjeli smo poletjeti s dva motora, ali kad smo poletjeli, jedan smo morali isključiti i samo s jednim  sletjeti u Zemunik. Bio je to pomalo čudan kvar koji se pojavljivao na tom tipu kanadera. Kod modela CL 415 koje danas ima Hrvatska, taj se kvar ne  može dogoditi dok je zrakoplov na vodi. Može se dogoditi u zraku, ali to  spada u redovite postupke i ne tretira se kao neka havarija. Treba reći da  su momci izvrsno odradili posao jer malo tko zna kako se kanader tegli i  privezuje za obalu. Srećom, jedan od tadašnjih pilota je na vrijeme upozorio kapetana i ostale koji su pomagali u teglenju, kazivao je Edvard Birsa.

Treba reći da je Švorinićev otac, također imenom Ivo, 27 godina bio  saljski lučki kapetan. Skromni sin Ivo Švorinić kaže kako je u minulih  četvrt stoljeća služenja otočanima oko 450 puta imao hitan prijevoz s  otoka na kopno, uglavnom bolesnika i ozlijeđenih

- Čast mi je biti u nominaciji za Plavu vrpcu, ali mislio da je nominacija primjerenija za akcije spašavanja i prijevoza bolesnika. Samo u posljednjih nekoliko mjeseci tridesetak puta smo uspješno odradili medicinski prijevoz otočana i njihovih gostiju. Samo jedna je osoba preminula na putu do bolnice. Ovisno o hitnoći, bolesnike ili unesrećene prevozimo u tzv. zlatnom satu. Dovedemo ih ili do Sukošana koji nam je bliži,  ili izravno u Zadar.

Spašavanje turista s Mornara

Švorinić je  29. travnja ove godine iz Sali u Zadar hitno prevezao zadarsku redateljicu Maju Šimić, koju su na otoku, nakon uspješno izvedene  kazališne predstave, uhvatili trudovi, a ubrzo nakon dolaska u zadarsku  bolnicu rodila je sinčića. Sudjelovao je i u akciji spašavanja turista i posade na jedrenjaku Mornar.  Dogodilo se to 13. kolovoza 2007. dva kabela  (jedan kabel je 185,2 metra, deseti dio nautičke milje) sjeverozapadno od  otočića Krava na Dugom otoku. Tad je gorio, a kasnije se i nasukao, jedrenjak za višednevna krstarenja Mornar , na kojemu je bilo 25 gostiju i 5  članova posade. Pritom je Švorinić koordinirao akciju da ne dođe do  onečišćenja mora. Da se spriječi onečišćenje mora i obale, Mornar je nasukan u jednoj uvali, a iz njegovih tankova crpkama je izvađeno gorivo.  Putnike su prihvatili su brodovi Kažimir i Antonela, a u gašenju požara  koji se proširio iz strojarnice sudjelovali su članovi DVD-a Sali, djelatnici  Parka prirode Telašćica, te na kraju i zadarska vatrogasna postrojba.

Kapetan Švorinić kaže kako mu je od nedavno puno lakše raditi, jer je  dobio mladog, a već iskusnog pomoćnika Nikolu Milića, voditelja spasilačke brodice. Skroman kao i uvijek, ističe da je njegov favorit za osvajanje ovogodišnje Plave vrpce Supetranin Ante Dobronić, koji je 5. ožujka,  unatoč orkanskom levantu koji divljao nad otokom Bračem, 82-godišnju  Bračanku Katica Nižetić, koja je tog dana pretrpjela infarkt, prevezao u   KBC Split.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno