Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Duhovit, ali istinit prikaz puta dugog devet mjeseci

01.11.2021. 08:18

U maloj dvorani Kazališta lutaka Zadar u četvrtak je gostovao Kerekesh teatar s izvedbom »Ja, trudnica«.
Predstava je bila dijelom projekta »Uključi se knjigom« koji organizira Gradska knjižnica Zadar te je bila prilagođena slijepim i slabovidnim osobama. Cilj ovog projekta, kojemu su u srcu osobe s invaliditetom, nije samo osnažiti osobe s invaliditetom za socijalno uključivanje, već i razviti i unaprijediti sustav knjižnice na kotačima namijenjen osobama s invaliditetom.
Provedbom projekta osigurat će se novo bibliobusno vozilo te proširiti usluge za korisnike Gradske knjižnice Zadar koji posjećuju bibliobusna stajališta, s naglaskom na posebno osjetljive skupine korisnika – osobe s invaliditetom na području Zadra.

Usponi i padovi
U ovoj urnebesnoj komediji koja prati uspone i padove para koji očekuje dijete glavne uloge igraju Ana Behić Tahiri i Jan Kerekeš.
– »Ja, trudnica« nastala je prema tekstu Đine Jakir, u režiji moje malenkosti. Komedija govori o trudničkim mukama frizerke Ivone Ljubić iz Podsuseda koja ima dosta lagodan život. Međutim, njezin karakter je takav da se teško prilagođava životnim situacijama. Priča počinje tako da ona u disko klubu naleti na svoga zaručnika Marsa Munjevića iz Koprivnice. U teškoj međusobnoj komunikaciji uspiju se dogovoriti kako žele dijete. Predstava zapravo opisuje njihov put dug devet mjeseci, od plusića na testu do poroda, uz maksimalno duhovit, ali istinit pristup realizaciji same predstave, kazuje na početku Kerekeš, dok Begić Tahiri ističe kako je predstava temeljena na trudničkim memoarima scenaristice Đine Jakir.
– Njezin je trudnički dnevnik dosta sličan mom osobnom iskustvu tako da smo se mogli nadopunjavati već na samom početku suradnje. Kad sam ju prvi put upoznala shvatila sam da je potpuno drugačija od predodžbe koju sam o njoj stvorila čitajući dnevnik. Podsjetila me na mene samu i trudničke epizode koje svaka žena dijeli s prijateljicama. Sve u svemu, nije mi bilo teško poistovjetiti se s ulogom, ističe Begić Tahiri.

Ljepota pandemije
Ova je predstava ponajprije bila namijenjena slijepim i slabovidnim osobama. No, za njezinu realizaciju nije bila potrebna prilagodba budući da je predstava dosta opisna tako da osobe s vidnim teškoćama mogu lako pohvatati konce priče.
– Svaka naša predstava funkcionira i kao radiodrama tako da zapravo slijepim i slabovidnim osobama ne dajemo neki posebni tretman jer su svi naši uradci pogodni za njih. Na svim našim predstava, koje održavamo u Varaždinu, gdje je i središte Kerekesh teatra, redovito dolazi oko 40 slijepih ili slabovidnih osoba iz Varaždinske i Međimurske županije koji su nam sami kazali da im format u kojem radimo predstave jako odgovara. Puno je toga opisno te osobe s vidnim teškoćama iz intonacije glasa glumca mogu iščitati emocionalnu pozadinu lika. U Zadru gostujemo u sklopu projekta »Uključi se knjigom« kojim rukovodi Gradska knjižnica Zadar te nas iznimno veseli da možemo dati svoj obol projektu kojem je cilj unaprjeđenje kvalitete života osoba s invaliditetom, objasnio je Kerekeš.
Njegovu smo glumačku partnericu pitali kako ocjenjuje prilagodbu glumačkog života epidemiološkim ograničenjima.
– Rad prema epidemiološkim mjerama nije više tako ograničen, kao što je bio na početku pandemije. No, i u tome ima neke ljepote. Kao članica HNK Zagreb, primijetila sam drugačiju energiju i sinergiju između nas glumaca i publike. Iako je bilo teško naviknuti se na 40-ak osoba u dvorani koja ih može primiti više od 700, drugačije je zadovoljstvo bilo igrati za njih. Nikad se nismo predali jer uvijek ima publike i na tome smo jako zahvalni. Nije nam problem glumiti za pet ili 500 gledatelja. Događaju nam se svakojake situacije na koje se brzo trebamo prilagoditi. Ostaje nam za vidjeti što nas čeka u budućnosti, no sigurno je kako nećemo prestati raditi, kazala je Begić Tahiri.

Humor naš svagdašnji
Sjedište Kerekesh teatra je u Varaždinu, no njihove predstave i specifičan humor prepoznati su diljem Lijepe Naše.
– Ovo smo ljeto sudjelovali na Danima smijeha u Supetru gdje smo tri dana za redom nastupali pred rasprodanim gledalištem. Do nas je čak došla i informacija kako je lokalna turistička zajednica zbog velikog interesa prvi put morala organizirati online prodaju karata. Raznorazni videouradci, na kojima smo radili tijekom pandemije, zasigurno su učinili svoje jer smo također dobili i puno pretplatnika na društvenim mrežama što je dokaz da svima treba malo humora, istaknuo je Kerekeš, dok se Begić Tahiri prisjetila epizode od prije osam godina kada je Kerekesh teatar s predstavom na kajkavskom narječju gostovao u Dalmaciji.
– Predstava je bila rasprodana u svakom gradu koji smo posjetili, rekla je Begić Tahiri, na što se Kerekeš nadovezao i kazao kako su iste reakcije publike imali u Imotskom, Krapini i Varaždinu.
– U vrijeme pandemije potreban je humor više nego ikad prije, rezimirala je Begić Tahiri.
– Ljudima je zanimljivo u predstavama gledati glumce, koje inače jedino susreću na malim ekranima, koji su prisutni u medijima, pa tako i u njihovoj svakodnevici. Nama to svakako olakšava nastup, pa i rasprodaju ulaznica, dodao je Kerekeš.
U ovoj komediji s trudovima publika je uživala u neobičnoj ljubavnoj priči koja počinje s testom na trudnoću, zahuktava se pogrešnim riječima podrške apsolutno svih drugih likova, no uz velike napore ipak ima sretan završetak. Upravo zbog onoga što dolazi na kraju sve drugo postaje manje važno. Duo Begić Tahiri i Kerekeš za svoju su izvedbu dobili nagrade za najbolju glumicu i glumca na Međunarodnom balkanskom teatarskom festivalu nezavisnih scena – Provokacija u Skopju.
– Nedavno smo u Skopju potpuno spontano gostovali na malom festivalu s puno duše i srca koji su osmislili i realizirali istinski zaljubljenici u glumu i kazalište. U međunarodnoj selekciji Kerekesh teatar imao je jedinstvenu priliku predstaviti se regionalnoj publici, istaknula je Begić Tahiri, dok je Kerekeš zaključio kako je taj festival, čija je ovo bila prva godina, krojen prema interesima ljubitelja kazališne umjetnosti.
– Okupio je pet predstava iz pet zemalja te sam stekao dojam kako tamo više pripadam nego na mnogim domaćim festivalima. Čudno nam je, ali smo vrlo zahvalni, kada naš trud nagradi publika koja nas gotovo ne pozna, rekao je Kerekeš na koncu.