Sezonu smo produljili, a prostor turizma proširili

Slika korisnika admin
Adam VIDAS
Ivo Dunatov: Bliži se vrijeme kada ćemo dosegnuti 10 milijuna noćenja

Na kraju smo jedne uspješne turističke godine kad zbrajamo približno konačne rezultate, sada poznate za 10 mjeseci, i imamo običaj uz nekoliko kolega iz TZ-a te gospodarskih subjekata ključnih za sezonu na ovom području porazgovarati s Ivom Dunatovom, direktorom TZ Zadarske županije.

Kako biste vi ocijenili sezonu i koliko ste zadovoljni?

- U 10 mjeseci imali smo 9.124.422 registrirana noćenja čime smo prvi put od postojanja ove turističke regije, ali i zbrajanjem rezultata otkako se bavimo turizmom na ovom prostoru, premašili devet milijuna noćenja. To je više nego impresivno, odnosno nedvosmisleno iznimno dobra turistička godina, najuspješnija i to kao nastavak deset u nizu uspješnih godina, temeljna je ocjena Ive Dunatova.

Kakva su postignuća u produljenju sezone, stvari koja svih najviše zanima?

- Ovaj se rekord ostvario jer se turizam u znatnoj mjeri događa u nekim drugim periodima, a ne tek srpnju i kolovozu, koji su protekli iznimno dobro i ostaju okosnica našeg turizma. Dakle, pred i posezona bilježe nam već nekoliko godina najviše stope rasta i svjedoci smo da se turizam događa u najmanju ruku od početka travnja do konca listopada.

"Aviogosti" i kampisti obilježili godinu

Što smatrate odlučnim i što činite u tom pravcu?

- Istaknut ću velike napore i uloge koje činimo sa svim turističkim zajednicama gradova, općina i mjesta, gradom Zadrom i Zadarskom županijom, dijelom gospodarskih subjekata u turizmu, Zračnom lukom Zadar, a udruženo s Hrvatskom turističkom zajednicom i Ministarstvom turizma - na povećanju aviodolazaka. To je posao koji odrađujemo već sedam godina počevši od Ryanaira do niza drugih subjekata, a koji daje rezultate. Njime smo otvorili prostore, odnosno tržišta za nas emitivna koja prethodno nismo imali i bez aviona nismo mogli imati. Sada ih imamo i iz godine u godinu ih širimo. To je istovremeno prostorno širenje na nova tržišta, ali je i vremensko širenje na pred i posezonu jer su sve te akcije temeljno usmjerene na poticanje dolazaka upravo tada.

Naravno da mimo toga stoji ozbiljnost i snaženje gospodarskih subjekata u turizmu koji uspješnije privlače goste, kao i prepoznatljivost niza turističkih sredina koja animira ljude na dolazak.

Uz afirmaciju regije u smislu zračnih dolazaka što vidite kao iskorak koji je doprinio ovakvoj sezoni u segmentima turističke ponude, odnosno gdje je rast bio najveći?

- Definitivno smo afirmirani kao iznimna kamping regija. U segmentu kampinga bilježimo rast noćenja od 10 posto što je najveće stopa. Tu bilježimo stalne kvantitativne i kvalitativne pomake do 20-postotnog udjela u svim noćenjima. Predvodi 4-5 vrhunskih kampova nagrađenih i prepoznatih u svijetu, ali je sreća što njihove trendove nastoji slijediti i mnoštvo od 170 malih kampova na ovom području, čime se nakon dominantne Istre ovo područje s Kvarnerom 'nadmeće' za položaj druge turističke kamping sredine u brojnosti, dok smo u kakvoći to već postali. Raduje nas posebno što je to oblik turizma koji ne traži izniman angažman sredstava za investicije, potiče održivost i čuva, odnosno rezervira prostor. Bilježimo povećanje boravka prosječnog kampista na 76 dana uz trend daljnjeg rasta i nadamo se i u ovom segmentu novim investicijama. Konačno moramo uvijek ponavljati zbog nepoznavanja prilika da se radi o iznimno dobrim dragocjenim gostima koji imaju vrlo visoku potrošnju i veliku "potrošnju" prostora. Konačno naše su mogućnosti dolaska sa suvremenim sustavom autoceste i iznad 1.000 km udaljenosti pa svjedočimo kod najboljih mnoštvo Danaca, Nizozemaca, Belgijaca..., uz naravno dominantne Nijemce. Konačno naši najveći i najuspješniji kampovi usvajaju i šire i nove trendove.

Iduće godine do 9,5 milijuna noćenja

Kakve su brojčane projekcije za iduću godinu?

- Do kraja ove godine ne očekujemo bitne pomake, odnosno plan je 1,28 milijuna dolazaka i 9,165 milijuna noćenja jer nakon listopada nemamo bitan promet. Za 2013. godinu planiramo tri posto rasta, odnosno nešto preko 1,3 milijuna gostiju i 9.450.000 noćenja, dakle nadomak 9,5 milijuna. Vrlo brzo čekat ćemo i 10 milijuna noćenja.

Niste spominjali nautiku?

Način praćenja i prikupljanja podataka u nautici izmijenjen je, ali mogu kazati da imamo dobrih četiri posto rasta dolazaka i oko 5,6 posto noćenja. Nautika je naš bitan segment u kojem smo i vrh Hrvatske i vrh Europe, a mislim da je u stvarnosti bilo i bolje od brojki koje imamo.

Vratio bih se vječnom problemu kapaciteta i nedostajućih hotela?

- Nedostatak hotela problem je cijele zemlje, u nas izraženiji. Zadovoljan sam što smo ove godine dobili novi Art Hotel Kalelarga, odnosno hostel Forum, no važniji su kao dobrodošao trend nego kapacitetom. Dogodine se ipak nadamo otvaranju Crvene luke, odnosno pomacima i u Zelenoj Punti u Kukljici.

Program za 2013. usvajate?

- Program je bio na vijeću TZ ZD županije, a skoro ide i na Skupštinu naše TZ. Preživio je bitne promjene usklađene s novim nacionalnim konceptom u kojem se izmijenio odnos korištenih marketinških alata. Uvažili smo nacionalni koncept uz, naravno, naše specifičnosti, znanja, položaj, produkte, kapacitete...

Pred i posezona - bez gužve, ali s emocijama

Ipak najveći dio sredstava ide...?

- Najveći dio uz iznimno velike efekte uvećanja (multiplikacije) ide na tzv. udruženo oglašavanje s HTZ-om i Ministarstvom turizma kroz definirane modele. Aviodolasci su na prvom mjestu. Croatia Airlines kao domaći prijevoznik uz najavu jačanja postojećih linija uvodi (reklo bi se vraća) liniju za Beč u čemu uz nas i Zračnu luku participira i Falkensteiner. Ryanair kao najsnažniji partner nakon 100.000 dovezenih putnika ove godine ide u jačanje s dosadašnjim linijama, novom k Liverpoolu, ali i 3-4 eventualne nove linije koje se tek pripremaju s težnjom da budu Francuska, Španjolska i Engleska. Skandjet ulazi u tzv. kodel 3 s HTZ-om, a mi ćemo s turističkim zajednicama područja u koji gosti dolaze u smještaj i hotelijerima tih područja ići i s dodatnim programima, jer je riječ o iznimno važnom programu. Uglavnom očekuje nas početak već 1. travnja, a vjerujemo da će do kraja travnja golem dio linija biti u funkciji. Uskrs ove godine pada jako rano što nam obično ne odgovara, ali ćemo učiniti sve da bude dobar. Naravno da tom produljenju sezone sada svi od mjesta i gradova do gospodarskih subjekata itd. trebaju ići ususret.

Pomak u vremenu diktira i pomak u prostoru?

Znači događanja i doživljaji trebaju se pokretati u tom razdoblju. Moramo se kao destinacija - selom otok, grad, turistički resort "razigrati". Ne moraju to biti spektakli, fina večer s klapom ili folklornim nastupom, animacija, sportski susret... Ono što je bitno i što je naš zajednički posao sada kad imamo uspjehe u produljenju sezone je shvatiti da gost u travnju ili listopadu nije na sunčanju i kupanju i to je gost koji troši prostor. Naravno da je lijepa ponuda Krke, Kornata, Plitvica, ali ima mnogo tog u ovdašnjem prostoru na čemu preko DM kompanija valja raditi. Odvesti goste u lijepi renesansni Pag na sir i razgledanje čipkarstva, skočiti do Zrmanje, Velebita, obići vinogradare i maslinare, skoknuti do otoka i moći uzeti bicikl do vidikovca, suhozida... Riječ je o tome da gost kada se vrati kaže da je prošao bez gužve, ali - s emocijama.

 KAPACITETI - DOMINACIJA "PRIVATA"

Mi imamo 92.000 registriranih ležajeva i kamp jedinica i ove godine nismo imali bitne pomake, odnosno više očekujemo iduće.

Od toga je 7.088 u hotelima. U kampovima je 22.500 mjesta (što valja pomnožiti sa tri osobe u prosjeku), a 56.270 ležajeva registrirano je u privatnom smještaju. Dakle, jasan je problem. No ipak istaknuo bih da smo zabilježili rast popunjenosti privatnog smještaja od sedam posto pa je on sada 56 dana, dok je u kampovima recimo 78 dana, odnosno u hotelima 156 dana.

 

 PRIORITETI U PROGRAMU ZA 2013.

1. Povećanje fizičkog prometa za tri posto

2. Snažniji rast u pred i posezoni

3. Povećanje broja i intenziteta avionaleta s naglaskom na pred i posezonu

4. Afirmacija regija kao iznimne kamping destinacije i kvalitetnog smještaja kod domaćina (privatnog smještaja)

5. Snaženje e-marketinga

6. Početak snažnije aktivnosti na razvoju DMO i DMK (destinaction menagemant organizacije i kompanija - koncept upravljanja i razvoja u prostoru)

7. Dovršetak glavnog Plana razvoja turizma Zadarske županije koji radimo domaćim snagama ovdašnjeg Sveučilišta i Zadre

 S 5,2 MILIJUNA DO NOVIH ISKORAKA

Na kakva sredstva računate dogodine?

- Naše su materijalne mogućnosti slabe, riječ je o 5,2 milijuna od čega vlastiti prihod i onaj dio prihoda koji prenosimo iz ove godine (ne zato što ga ne možemo potrošiti već zati što moramo osigurati djelovanje u prvom dijelu godine kada su prihodi minimalni) su u tome 4,8, a ostalo se odnosi na prijenose. Program je stoga štedljiv i racionalan sračunat na jasne prioritete te koristimo programe i "alate" koji će dati najjače efekte. Temelj je - komunikacija usmjerena na on line i off line programe i projekte, kampanje u kojima on line, web sadržaji, blogeri i svi drugi mehanizmu snaže uz, naravno, zadržavanje dijela nastupa na ciljanim sajmovima, odnosno drugih vrsta promocije, pisanih materijala, brošura, distribucija i animacija. Ugošćivanje novinara širimo i na istaknute blogere, naravno, i dovođenje agenata. Internetski marketing postaje istaknut, a nastavit ćemo i interni marketing u smislu akcije Volim Hrvatsku, praćenja, unaprjeđivanja i nagrađivanja uređenosti mjesta.

 NOVI KAPACITETI

Zadar je ove godine dobio Art Hotel Kalelarga i Hostel Forum, puno veće trendovske vrijednosti od kapaciteta, a dogodine se očekuje otvaranje Crvene luke i pomaci u Zelenoj punti, dok će 135 novih apartmana u Zatonu zadržati kapacitet, ali podići se na četiri zvjezdice.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno