Blagdanska čarolija vječnog grada

Slika korisnika admin
Naš novinar ispred Etalyja

Iako duboko u krizi, dakako ne tako dubokoj kao u Hrvatskoj, u Italiji, sudeći po izlozima, punim vrećicama i gradskoj dekoraciji, recesiju i ne osjećaju tako snažno. Barem ne u Rimu, koji, kao jedan od najprometnijih svjetskih turističkih središta, ako od ničega drugog, onda barem od turizma »puni« gradski proračun. Rezultati se mogu vidjeti na svakom koraku, od ukrašenih borova na periferiji grada do impresivnih ukrasa na potezu Piazza del Popolo - Via del Corso - Piazza Venezia i susjednim im četvrtima, uključujući čuvene Piazzu di Spagna, Fontanu di Trevi, Piazzu Navonu i Pantheon. Ozračje skorog dolaska Božića osjeća se na svakom koraku, što ionako kozmopolitskom Rimu daje ovih dana svakako raskošniju dimenziju.

Uspomena je za cijeli život biti dio te atmosfere, gaziti putevima kojima su nekada koračali vojnici Rimskog carstva, diviti se veličini i ljepoti Coloseuma, posebice u predvečerje, obasjanog suncem, baciti novčić u Fontanu di Trevi ili tek samo sjediti na Španjolskim stubama i upijati energiju ljudi sa svih strana svijeta.

Moda kao produžena »ruka« seksa

Odjeća i obuća najpoznatijih svjetskih modnih dizajnera može se u najvećem izboru naći u ulici Condotti. Zavodljivo privlači iz izloga najskupljih prodavaonica te, iako precijenjena, kao uostalom i svi ekskluzivni proizvodi koji »prodaju« prije svega ime, takvu odjeću i obuću teško da možete naći negdje drugdje. Počevši od materijala, meke kože u svim bojama, krzna, svile... pa preko savršenih krojeva, prošiva i originalnog dizajna, butici smješteni u ulici Condotti raj su za sve ljubitelje lijepoga. Kada je u pitanju estetika, Talijanima nema ravnih, izreka je koja odavno kruži svijetom i opravdana je. Majstori svog zanata, Talijani proizvode obuću i odjeću koja ima savršeno izbalansiran omjer nosivosti, vječne elegancije i originalnosti, koju malo tko drugi zna napraviti.

Dakako, svijet je danas globalno selo, razlike su sve manje, no, pregledavajući njihov asortiman, teško je ne uočiti ove tri spomenute odrednice mode »made in Italy«. Ove godine su hit, kao i uostalom nekoliko prethodnih, mokasine ravnih peta, jahaće čizme ravnih peta, salonke na tanku peticu, izrađene od vrhunske kože, često, za svečaniju priliku ukrašene i raznobojnim šljokicama ili napravljene od zebrine i leopardove kože, kako za žene, tako u zadnje vrijeme i za muškarce. Hlače koje vas mame iz izloga su od samta ili pliša, u svim toplim bojama jeseni i zime: boji bakra, smeđoj i bordo, a iste su boje, uz narančastu, crvenu i zelenu okosnica i za džempere. Zima podrazumijeva tople materijale pa su kašmir i vuna baza za sve kvalitetnije džempere, nerijetko, kada su dame u pitanju ukrašene maštovitim izvezima.

Iako je jesen prošla, u izlozima se još uvijek mogu vidjeti kožne jakne, posebno popularne kod talijanskih muškaraca koji zadnjih par godina nose kratke smeđe kožnjake u kombinaciji s klasičnim smeđim cipelama na vezivanje, torbom u istom tonu, trapericama i šalovima svih pripadajući nijansi. Zapravo, dobre, uske, tamno plave traperice, mokasine ili cipele na vezivanje ili, pak, zimi jahačke čizme u kombinaciji s kožnom ili jaknom od perja i šalovima svih nijansi, zaštitni su znak polusportske talijanske mode. Talijani znaju da je moda samo produžena ruka seksa i da odjeća treba naglašavati linije tijela, dakako bez vulgarnosti.

Predimenzionirane torbe s lažnim LV, CD i Prada logotipima teško da ćete vidjeti na Talijanima - tko ima za original, nosi ga, a tko nema, nosi isto tako fine torbe, najčešće srednje klase, čiji je izbor, po pitanju cijene-kvalitete najbolji u njihovoj poznatoj robnoj kući Coin. U Coinu (najveći u Rimu je na Piazzi San Giovanni) možete biti sigurni da ćete za svoj novac dobiti pravu protuvrijednost te da ćete kupiti »krpice« koje će svojim dizajnom potrajati godinama. A to je ona ljepota šopinga u Italiji, ponuda finih jednobojnih košulja, džempera, sakoa, hlača... koje možete nositi bez problema i desetak godina.

I do nekoliko tisuća eura za dizajnerske »krpice«

Oni malo bolje platežno »potkovani« u ulici Babuino mogu »haračiti« po Armanijevom, D&G i Chanel buticima i za Armanijevu zimsku torbu/ruksak za muškarce od krzna izdvojiti oko 700 eura, za D&G džemper s motivima zime 500 eura, a za Chanel kostimić 2.000 eura i više. Od 2.000 eura pa nadalje prodaju se i Hermes torbice limitiranih serija, a vrtoglave iznose postižu i neki drugi odjevni artikli.

Među danas u Italiji najpopularnijim brendovima srednje kvalitete, a i cijena, su Geox, G-star, Guess, David Mayer, Massimo Dutti i Lacoste, koje nose gotovo svi, kombinirane vrlo često, kada su u pitanju malo veći zaljubljenici u modu poput mlađih djevojki, s jeftinijim verzijama poznatih dizajnera poput Just Cavalli, Emporio Armani ili barem nekim skupocjenim detaljem poput remena ili šala Gucci ili Fendi potpisa. Zanimljivo je za spomenuti da je Italija i dalje jeftinija po pitanju odjeće od Hrvatske - odjeća srednje klase u Italiji dođe i do 30 posto niže nego u Hrvatskoj. To se ne odnosi na globalno popularne robne marke poput Zare i H&M-a, no kod njih je uočljiva razlika u asortimanu koji je u Italiji za klasu raznovrsniji i kvalitetniji nego u Hrvatskoj. Najveća razlika je u skupljoj robi koja u Hrvatskoj postiže vrtoglave cijene, posebice kod malih dobavljača/trgovaca.

Božić u znaku kestena

Predbožićno vrijeme u Rimu, kao uostalom i ostatku Italije, osim užitka boravka u okićenom gradu, punom tradicionalnih ukrasa od vriska, definira i ponuda božićnih slastica, gotovih tradicionalnih kolača/biskvita poput čuvenog panetonea i pandora, koji u svojoj raskošnoj verziji znaju doći i do 30 i više eura po komadu. Gradske ulice zaposjednu štandovi, nudeći prije svega kestene, kao tradicionalnu zimsku slasticu u svim varijantama. Najluksuznija božićna varijanta slastice s kestenima je torta monte bianco koja uz kestene sadržava i raskošnu slastičarsku kremu kojoj se dodaje vrhnje, dok je malo skromnija verzija kolač polentina s kesten kremom. Kreme idu i uz panetone, bilo od vanilije ili čokolade, a božićnu ponudu slastica upotpunjavaju i šećerna vuna kao i mandolati, za ovu priliku presvučeni glazurom od šećera s raznim okusima: naranče, pistaccia, lješnjaka i bajama.

Kao i u ostatku Europe, zimi se pije kuhano vino, u naših susjeda popularno od slatke vrste grožđa koje ima okus gotovo kako jagode. Među tradicionalne namirnice spada i suho, ušećereno voće, a zanimljivo je spomenuti da Rimljani u ovo blagdansko vrijeme jedni drugima ne dolaze u posjet bez poklona. Svaki kvart ima svoju kvartovsku feštu - Sagru, a vezana je najčešće za jednu namirnicu/jelo oko koje se gradi jelovnik na štandovima. Ne nedostaje ni kobasica, a kao jedan od neizostavnih detalja zime je i obavezan vrtuljak/ringišpil, bez kojeg zima ne bi bila zima. U rimskom središtu jedan takav smjestio se na čuvenoj Piazzi Navona, koju su doslovno okupirali štandovi, zaklanjajući pogled na starine, što se autoru ovog teksta i nije baš svidjelo.

Jedi koliko hoćeš za svega 10 eura

Tko zna, može se dobro najesti za svega 10 eura, koristeći popularne »happy hours«. Kako u Italiji ugostiteljski objekti rade na bazi kvantitete, što znači: kvalitetna ponuda po prihvatljivim cijenama i velik broj gostiju, ukusno se može jesti za malo novca. Dakako, ne na turističkim punktovima gdje su cijene više, a kvaliteta niža. U restoran za gotovo svakodnevni ručak ide još uvijek velik broj Talijana kojima to nije luksuz. Kvartovske tratorijice nude za petnaestak eura po osobi fin objed, i jelo i piće. Tko želi, pak, još jeftinije proći, može iskoristiti spomenute »happy hours« i za 10 eura dobiti dobro pripremljen koktel (znači od pravih likera, pun alkohola, a ne samo leda) i poslužiti se švedskim stolom. A na švedskom, od kus-kusa, salame, salate, pašte, parmigiane (vrsta lazanja s balancanama), polpeta, pohanog povrća, karfiola, kuhanog krumpira, šuga od graška i pomidora... Ipak, kako je kriza uzela maha, ta je ponuda nešto pala zadnjih par godina, posebice u »in« barovima u centru grada koji i ne nude puno, no dovoljno je samo malo odmaknuti se u, primjerice, popularnu za izlaske četvrt Garbatella i uživajući u opojnim okusima dobro »smućkanog« mojita, jesti i jesti talijanske specijalitete, a uz to uživati i u kakvom koncertu ili DJ svirci.

Punjeni slani panetone - hit božićne trpeze
Tradicionalno talijansko jelo za božićne blagdane je bakalar na brudet te riba sabljarka, pripremljena u obliku rolade uz krušne mrvice. Jede se i kuhana svinja na lešo koja se kida na komadiće kojima se pune sendviči. Jedu se i tramenzzini(sendvič od mekog kruha bez kore isječenog u obliku trokuta), punjeni raznim salamama, sirom i ostalim uobičajenim namirnicama. Hit je i slani panetone koji se, kao i sendviči puni različitim nadjevima te tako, bogato napunjen servira u okviru blagdanskih trpeza.
Najkvalitetniji gastronomski proizvodi Italije - Etaly

U Rimu se nalazi jedan od 10 najekskluzivnijih talijanskih trgovačkih centara za hranu - Eataly (što bi značilo: jedi Italiju). Postoji 25 takvih centra u svijetu, a definira ih ponuda samo najkvalitetnijih talijanskih proizvoda. Četiri rimska kata nude ono najbolje iz Italije, počevši od vrhunskih sireva, pršuta, salame, mesa, ribe, pašte, mliječnih proizvoda, začina, vina, kave, čokolade i slastica, koje na okupu u tako velikom broju ne možete naći nigdje drugdje. Nije stoga ni najmanje pretenciozno reći da se gurmanska Italija u svom punom sjaju, sveobuhvatnoj raznovrsnosti, može vidjeti/osjetiti upravo u Eataly.

U centru imaju škole kuhanja i restoran na zadnjem katu, a kako bi ponuda što bolje reflektirala Italiju, svaki je mjesec jedna pokrajina nositelj ponude. Za obaviti kompletnu »spizu« u Eataly treba poprilična svota novca, no za utjehu, terapija čokoladom je svima na raspolaganju. Krema, primjerice, od čokolade, panna cotte i zavajona ili od kozjeg sira, pistacia i likerom natopljenog vrhunskog biskvita dođe 5 eura za čašicu, dok namazi od lješnjaka (dakako talijanskih iz točno navedene pokrajine) i kakaa dođu za 200 grama 12 eura. Čokoladne praline su od 5 do 20 eura za 100 grama, a u istom rasponu cijena se kreću i čokoladne table.

Novinar Zadarskog lista ispred najluksuznijeg i najvećeg rimskog trgovačkog centra za hranu - Eataly Veliki ukrašeni bor ispred Coloseuma zaštiti je znak blagdanskog ozračja Rima Gužva ne jenjava u najskupljoj rimskoj šoping ulici Via Condotti Vrhunske slastice u Eataly se mjenjaju svaki mjesec, ovisno o regiji koja taj mjesec »nosi« ponudu centra Ponuda najekskluzivnijih torbi po astronomskim cijenama najraznovrsnija je u samom centru Iako na udaru boraca za prava životinja, najekskluzivniji brendovi nisu se odrekli krzna Armani suvremenog muškarca ove sezone vidi s ogromnim krznenim rusakom Max Mara Leopard uzorak kao temelj najnovije muške kolekcije mokasina jako skupog brenda Car shoe Piazza di Spagna

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno