Otočanima treba osigurati višekratnu dnevnu mogućnost polaska na kopno i povratka u istome danu. Stvoriti približno iste uvjete življenja na otoku onima na kopnu! No najveći je problem broj (odobrenih) dnevnih linija za otoke, starost brodova, njihov broj, komfor i brzina. Zadarskom području u ovom trenutku fali jedan do dva brza broda i nekoliko trajekata
U 2010. godini Jadrolinija je prevezla 9.648.159 putnika i 2.417.457 vozila. Jadrolinijina flota broji 51 brod od čega četiri velika putnička trajekta za dužobalnu i međunarodne linije, 34 trajekta u lokalnom putničkom prometu, osam katamarana, jedan hidrobus i četiri klasična broda. Ukupni kapacitet flote je 3.862 vozila i 27.190 putnika. Sva ova flota obavlja više od 500 polazaka dnevno.
Bez obzira na svekolika događanja u pomorskom putničkom prometu u posljednjih nekoliko godina, koja su se znala pomalo i bespotrebno komplicirati od pomalo svih čimbenika vezenih uz putnički promet u nas, čini se da je naš najveći brodar prebrodio tu “krizu” i dobro se “usidrio” na pozicijama koje je i inače ponajviše sam stvarao u protekloj stoljetnoj tradiciji. Ipak, reći će većina brodara, sve je manje nesuglasica, a sve više dobrih odluka i korektnog ponašanja nakon što je država osnovala Agenciju za obalni linijski pomorski promet sa sjedištem u Splitu.
“Morski” problemi
Osnivanjem ove Agencije ili “spuštanjem morskih problema s kopna na more”, čini se da su svi dobili – i Agencija i prijevoznici, a osobito putnici. Otočani u prvom redu. Reda u odlučivanju, u suradnji sa Županijskim gospodarskim komorama, brodarima i predstavnicima otočana sve je više, a sve je manje nezadovoljstava koja su se znala odnositi osobito na broj dnevnih polazaka za otoke i s otoka na kopno, vrijeme polaska i vrstu broda. Iako još tih problema ima, najbitnije je da je konačno uspostavljena dobra suradnja. Brodari kao pružatelji usluga-koncesionari, isto tako svojim prijedlozima doprinose rješavanju ovog problema koji otočanima život znači. Dakle, nitko relevantan nije izostavljen.
Ipak, neki problemi se sporo rješavaju pa se u posljednje dvije-tri godine osjeća izvjesna stagnacija u nekoliko pravaca vezanih za prijevoz putnika pa i prijevoz manjih količina tereta prema nekim otocima, koji ionako nemaju svakodnevnu trajektnu liniju u zimi. Trgovci osobito ističu taj problem. (O ekonomskoj opravdanosti pojedinih linija, bar u tijeku zimskog perioda, ne bi imalo smisla govoriti. Zato ne treba ići linearno na smanjenja dnevnih polazaka trajekata za otoke.) Jedno, ipak, treba shvatiti: smanjivanje broja linija nužan je potez brodara kako bi smanjio svoje troškove. (Iako, reći će otočani, brod treba voziti na otok svaki dan pa makar u njemu bio i po jedan putnik ili jedno vozilo u trajektu.) Prihvatiti takve stavove pojedinaca može jedino država tj. njezino ministarstvo. Brodar je samo izvršitelj posla. A taj posao treba (netko) platiti. Odgovarajućim državnim tijelima je, nadajmo se, jasno da ako hoćemo imati naseljene otoke, moramo o tim ljudima voditi brigu i između ostaloga osigurati im višekratnu dnevnu mogućnost polaska na kopno i povratka u istome danu. Stvoriti približno iste uvjete življenja na otoku onima na kopnu!
Najveći je problem u broju (odobrenih) dnevnih linija za otoke, starost brodova, njihov broj, komfor i brzina. Zadarskom području u ovom trenutku fali jedan do dva brza broda i nekoliko trajekata. Povećanje broja brzih brodova npr. uvjetovano je i odgovarajućim pravilnicima Agencije za obalni linijski pomorski promet (tz. zamjenski – pričuvni – rezervni brod ). U ljetnoj je sezoni kad se vozi gotovo po cijeli dan, s ovolikim brojem brzih brodova teško odraditi “red plovidbe”. Uz velike napore, istaknimo, ipak se “pokrivaju” sve linije. Pitanje je samo – do kada?
Otočani i turisti
A trajekti su posebna priča. Osim jednog ili dva nova trajekta zadarsko je područje krcato već pomalo ostarjelim, “odsluženim” trajektima. Tu bi flotu trebalo, po svaku cijenu, ubrzano obnoviti tj. uvesti (izgraditi) nove, brže i komodnije trajekte koji bi mogli udovoljiti potrebama i otočana i turista. Danas npr. iz Zadra do Molata treba se voziti trajektom najmanje dva i pol sata. (Više je luka pristanka, a brzina trajekata relativno mala). Dakle, obnova trajektne flote uz poneki novi brzi brod nasušna je potreba zadarskog kraja. I zato, kako smo to već i napomenuli, Jadroliniji kao našem najvećem nacionalnom brodaru treba čim prije pomoći, a to može samo država izgradnjom nekoliko trajekata i obnovom kao i izgradnjom ili kupnjom bar dva brza broda. Imajmo na umu i skori ulazak u EU te pravo natjecanja svih brodara na dobivanje koncesija za brodske linije. Na drugoj strani, naša brodogradilišta vape za poslom. A zapošljavanje je jedan od gorućih problema. Dobro je da naš najveći nacionalni brodar Jadrolinija i o ovome problemu i u ovim teškim vremenima vodi odgovornu politiku zapošljavanja, kojoj je cilj zaposliti što veći broj pomoraca, a u skladu s proklamiranom državnom politikom gdje se, između ostalog, govori da nikome ne može biti cilj otpuštanje radnika već zapošljavanje. I to treba biti na prvome mjestu. Brodovi moraju ploviti, otoci moraju biti dobro povezani s kopnom, broj brodova mora biti dostatan potrebama. A brod ne može ploviti bez onih koji upravljaju njime. Pomoraca, i to stručnih, ovaj je kraj oduvijek imao. Ima ih i sada. I treba ih zaposliti. Ne samo na nekoliko mjeseci pa prekinuti s njima radni odnos. Takav način zapošljavanja općenito ne bi trebalo ubuduće prakticirati. Jer tako gubimo svi, i brodari, i pomorci. Odlazak naših pomoraca na brodove stranih kompanija samo je pljuska našoj pomorskoj tradiciji. I dobro je da je toga sve manje.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Poštuju stav klubova
Šveđani neće uvesti VAR u svoje lige, nogometni klubovi su protiv tehnologije
Županija
blagdan svetog Jurja
SVEČANA SJEDNICA Dodijeljene godišnje nagrade i priznanja Općine Starigrad
Hrvatska
mladi protiv genocida
Val studentskih prosvjeda zbog rata u Gazi širi se na Francusku
Županija
uskoro radovi
Sve spremno za nastavak obnove prstena povijesnih bedema u Ninu
Ostali sportovi
OI u Parizu
Čak 6000 policajaca osiguravat će dolazak olimpijskog plamena u Marseille
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA