Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Nastavnici “prirodnjaci” iz škola bježe u realni sektor!

02.06.2019. 13:10
Nastavnici  “prirodnjaci” iz  škola bježe u  realni sektor!


Uz brojne probleme koji pritišću prosvjetnu djelatnost, posljednjih godina u školama muku muče s nedostatkom kadra za predmete iz tzv. STEM područja. Pod ovim engleskim akronimom, koji se odnosi  na znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku, podrazumijeva se  danas u Hrvatskoj veliki broj zanimanja koja su tražena i deficitarna, te  dobro plaćena. Kad je riječ o STEM području u prosvjeti, misli se uglavnom na profesore fizike, matematike, kemije, biologije i informatike, kao  i na profesore koji predaju razne stručne predmete u strukovnim školama. 
Niske plaće, premalo upisanih studenata
Naime, zbog niskih plaća u odnosu na ostale plaće u javnom, a posebno privatnom sektoru – zbog čega visokoobrazovani sve češće zaobilaze  prosvjetnu djelatnost ili iz nje prelaze u druga zanimanja, nastavnički  kadar postaje sve traženija radna snaga, a osobito iz navedenih tzv. prirodnih predmeta. 
U školama posljednjih godina učestalo ukazuju na ovaj problem jer  "prirodnjaka" koji žele raditi u prosvjeti iz dana u dan sve je manje. Sve  teže, upozoravaju ravnatelji škola, pronalaze se i zamjene zbog bolovanja ili odlazaka na porodiljski, tim više što je u tim slučajevima riječ o radnom mjestu na određeno vrijeme. 
Da je problem alarmantan potvrđuje i županijski sindikalni povjerenik  Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Jere Bilan, dipl.  ing. strojarstva, koji navodi kako je evidentan manjak profesorskog kadra u STEM područjima, te da je u školama jako teško pronaći stručne  nastavnike za ova područja.
– U vrijeme ekonomske krize 2008. i 2009. godine mnogi su iz realnog  sektora dolaziti raditi u prosvjetu, no čim se gospodarstvo počelo oporavljati krenuo je odlazak u obrnutom smjeru. Danas je taj trend uzeo toliko maha da je u školama jako teško pronaći nastavnike struka kao što  su inženjeri elektrotehnike, arhitekture, građevinarstva, kao i nastavnike  koji će predavati matematiku, fiziku, posebno kemiju i sl., kaže Jere Bilan  i ističe da je osnovni razlog tomu što se u ta zanimanja ne upisuje dovoljno mladih, kao i činjenica da su u realnom sektoru, gdje takvi stručnjaci  najčešće traže posao, znatno veće plaće nego u prosvjeti.
Nestručne zamjene
– Rad u razredu s tinejdžerima je vrlo težak i zahtijeva veliki trud, umijeće i ljubav prema poslu, a plaće ne prate takvo zalaganje i angažman,  kaže dalje Bilan koji rješenje ovog sve alarmantnijeg problema vidi u poticanju sistema stipendiranja studenata koji upisuju te fakultete, ali i u  povećanju plaća prosvjetnim djelatnicima. 
– Nastavnicima u školama treba povećati plaću, treba im omogućiti  lakše rješenje stambenog pitanja. U protivnom ne znam tko će predavati  budućim generacijama brojne predmete. Već sada se za neke predmete  moraju uzimati nestručne zamjene, odnosno profesori koji nisu tražene  struke. Sve ovo, nažalost, dovoljno govori o neatraktivnosti nastavničkog  zanimanja, zaključuje Jere Bilan.
I ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatkovića Tihomir Tomčić slaže se da  je rješenje problema u poboljšanju materijalnog položaja prosvjetnih radnika kojima je barem dvostruko niža plaća od onih u gospodarstvu, te  kako je riječ o problemu koji zahtijeva hitno rješavanje.
– Nedostatak stručnog kadra u STEM područjima je veliki problem. U  školama nedostaju profesori matematike, fizike, kemije, ali i inženjeri  raznih drugih struka, posebno elektrotehnike, elektrostrojarstva itd.,  kaže Tomčić i navodi kako je jedan od razloga zašto učenici na državnoj  maturi postižu loše rezultate iz matematike i nedostatak stručnog nastavničkog kadra iz tog predmeta za koji je teško pronaći profesora. Ravnatelj ove škole još navodi kako je i kod njih ovaj problem izražen, među  ostalim i zbog skorog prelaska jedne nastavnice u realni sektor.