Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Nejašmić: Cilj edukacije je da mladi postanu konkurentniji na tržištu rada

01.08.2011. 22:00
Nejašmić: Cilj edukacije je da mladi postanu konkurentniji na tržištu rada


Mladima se pohađanjem Izdavačke akademije ne osigurava direktno zapošljavanje, cilj edukacije je ojačati njihova znanja i vještine iz područja izdavaštva kako bi oni postali konkurentniji na tržištu rada. Ono što projekt polaznicima nudi jest kontinuirano informiranje potencijalnih poslodavaca (izdavača i knjižara) o mladim educiranim ljudima te direktno povezivanje s istima i omogućavanje uspostavljanja kontakata i komunikacije na ležeran i neformalan način
Udruga Katapult započela je 3. svibnja 2011. s provedbom projekta „Izdavačka akademija” apliciranog na natječaj IPA – „Mladi na tržištu rada”. O tom projektu razgovaramo s jednim od  mentora Mišom Nejašmićem, direktorom Naklade Jesenski i Turk i www.superknjizara.hr.
Zbirka kratkih priča
Je li Udruga Katapult iz Rijeke sama pronašla ovu mogućnost za sudjelovanje u natječaju EU – IV. Komponente IPA-e – Razvoj ljudskih potencijala ili se netko Vama obratio?
– Udruga Katapult je sama osmislila i aplicirala projekt na natječaj programa IPA budući da je ovaj projekt logičan slijed njihovog rada, ali i istraživanja koje je Katapult proveo prije pripreme projektnog prijedloga. Katapult mi se obratio prije godinu i pol dana, u fazi pripreme, kako bi im pomogao u nekoliko segmenata. Prvenstveno, u funkciji mentora za segment – izdavaštvo, oko dogovora vezano uz održavanje praktičnog dijela edukacije iz knjižarstva u knjižari RiBook u Rijeci koja je u vlasništvu Superknjižare. Također, konačni rezultat edukacije, zbirka kratkih priča biti će objavljena kao su-izdanje s nakladničkom kućom Jesenski i Turk. Sada kada je projekt započeo radim na izradi kurikuluma za moj segment, izdavaštvo.
Koliko je trajala obrada svega što je potrebno da biste ušli u krug odabranih i je li bilo teško? Navedite neke primjere, detalje…
– Budući da je Udruga Katapult osmislila i prijavila projekt ovo pitanje je usmjereno njima, ali prema onome što znam, od prijave do objave rezultata prošlo je oko godinu dana .
Imate jake partnere, a to su Primorsko-goranska županija, Grad Rijeka i Hrvatski zavod za zapošljavanje, područna služba Rijeka. Pojasnite međutim kako će oni „osim sufinanciranja projekta biti aktivno uključeni u pojedine projektne aktivnosti”?
– Hrvatski zavod za zapošljavanje u projekt ulazi kao partner koji odrađuje dio aktivnosti vezanih uz informiranje ciljane skupine o edukaciji putem svojih kanala i područnih službi u Primorsko-goranskoj županiji kao i provedbu psihološkog testiranja potencijalnih kandidata s ciljem odabiranja najboljih 35 mladih osoba koje ulaze u edukaciju.
Velika je stvar da je lokalna i regionalna samouprava prepoznala i podržala ovaj projekt jer je sufinanciranje bitan faktor za kvalitetnu provedbu. Grad Rijeka će putem svoje web stranice kontinuirano obavještavati o provedbi projekta te osigurava korištenje Gradske vijećnice za jednu od aktivnosti, tribinu, kojoj je cilj ukazati na problematiku marketinga i knjižarstva u izdavaštvu. Županija samo sufinancira projekt. Bitno je znati da su tijela lokalne i regionalne samouprave veliki mehanizmi i nije realno očekivati da njihovi ljudi odrađuju konkretne aktivnosti budući da već imaju dovoljno svog posla. Upravo je zato sufinanciranje od velikog značaja za kontinuiranu i kvalitetnu provedbu projekta.
Kvalitetan mentorski tim
Imate li već povratnu informaciju koliko je onih od ciljane skupine mladih – onih koji su dugoročno nezaposleni (duže od godinu dana) ili mladi bez radnog iskustva od 20-29 godina starosti – stvarno zainteresirano za ovaj projekt?
– Prema podacima organizatora, udruge Katapult, ukupno se prijavilo 140 mladih osoba s područja grada Rijeke i Primorsko-granske županije od čega više od 60 mladih zadovoljava sve kriterije. Održani su prvi sastanci i intervjui koje je vodio projektni tim Katapulta, te je već jedan dio kandidata testiran od strane HZZ-a, Rijeka. Drugi dio čeka testiranje početkom kolovoza. Do kraja kolovoza znati će se 35 sretnika koji ulaze na edukaciju.
Istaknuli ste da realizacija projekta počinje u rujnu i traje godinu dana. Nije li to predugo vrijeme da ti mladi ostanu bez primanja, ma koliko projekt bio izazovan? Je li tu moguća neka stipendija?
– Ne, cijeli projekt traje 12 mjeseci, a edukacija iz izdavaštva za 35 osoba traje šest mjeseci i podijeljena je u dva dijela. Teorijski i praktični dio. Mladi koji ulaze u projekt tj. edukaciju već su ionako nezaposleni (bez radnog iskustva ili nezaposleni preko godine dana), a s obzirom na situaciju u Hrvatskoj u svakom je slučaju bolje da razvijaju vještine i znanja te da postanu konkurentniji na tržištu rada nego da neaktivno čekaju zaposlenje. Radionice će se održavati petkom i subotom tako da su organizatori omogućili polaznicima da mogu tijekom tjedna raditi honorarno.
U svojim obavijestima ističete kako su mentori kvalitetni. Možda da spomenete neke, a područja su izdavaštvo, uredništvo, lektura, prijevod, dizajn, marketing i promocija te knjižarstvo?
– Katapult je okupio kvalitetan mentorski tim. Mentor iz uredništva je Seid Serdarević iz nakladničke kuće Fraktura, prijevod drži Lara Hölbling Matković, predsjednica društva književnih prevoditelja Hrvatske, mentor iz knjižarstva je Dražen Dabić, direktor u Školskoj knjizi i nekadašnji direktor Profil-megatsora, mentor iz marketinga, Zoran Medved bivši član poznate riječke marketinške agencije Manufaktura, dizajn, Aljoša Brajdić docent na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci i Zorana Jagodić, mentorica iz lekture s Cotrugli Business School iz Zagreb. Ja ću voditi uvodnu radionicu iz izdavaštva.
Mentorski rad
Zanimljivo bi bilo saznati kako će konkretno izgledati teorijske i praktične radionice i gdje će se praksa provoditi?
– U teorijskom dijelu edukacije, svaki segment izdavaštva bit će pokriven dvjema jednodnevnim radionicama na kojima će kandidati s mentorima iz svakog segmenta izdavaštva naučiti dovoljno o glavnim načelima i principima prema kojima isti segmenti djeluju. Što se tiče praktičnog dijela edukacije, na samom početku grupa od 35 polaznika podijelit će se u tri manje grupe, tri „redakcije”. Svaku redakciju činit će urednici, lektori, prevoditelji, dizajneri i marketinški stručnjaci, odnosno sami polaznici u tim ulogama, na temelju prethodno izabranog područja interesa. U praktičnom dijelu redakcije će raditi na konkretnim tekstovima (kratkim pričama) koje su rezultat natječaja za kratku priču objavljenog na razini Hrvatske, a koji je otvoren za sve spisatelje i spisateljice u Hrvatskoj, od mjeseca lipnja do sredine kolovoza 2011. Uvjete natječaja za kratku priču i način prijave na natječaj možete pronaći na službenoj web stranici izdavačke akademije www.izdavacka-akademija.org.
Nakon što redakcije iščitaju sve kratke priče i usuglase se oko 10 najboljih, kreće rad i rad na tekstovima. Mentori će ih pratiti otvorenih očiju tijekom praktičnih radionica koje će se održavati samo subotama, ali će biti na raspolaganju polaznicima i tijekom tjedna, savjetima, usmjeranjem i ispravkama.
Obraćate se mladima sa Slatki snovi ili Koje ste priče za laku noć voljeli kao mali (ili kao veliki)? Pa odgovarate:  Evo jedne: Ovaj projekt financira Europska Unija. Riječ je o modernoj marketinškoj komunikaciji, je li i ona potaknuta od EU ili je vaša kreacija?
– Ako govorimo o Facebook stranici akademije smatram da je danas neophodno obratiti se mladim ljudima na način primijeren njihovim godinama i interesima, pogotovo s obzirom da su mladi ljudi ciljana skupina ovog projekta. Ali, nemojmo isključiti i ostale tekstove kojima im se Katapult obraćao, navest ću samo neke: govorilo se o novim načinima promocije knjiga, predstavljali su se članci vezani uz lekturu, vodiči kroz neke od najutjecajnijih knjiga svjetske književnosti, intervjui s našim piscima, priče o trailerima u izdavaštvu i dr.
Marketinška komunikacija je danas gotovo neophodna, marketinškim pristupom se i omogućilo da se informacija o akademiji proširi te da se ljudi prijave. Marketinški pristup ovog projekta kreacija je Katpulta i riječke marketinške agencije koja je angažirana na projektu.
Što se tiče rečenice „Ovaj projekt financira EU” to je službena rečenica koju nositelj projekta mora osigurati na svim promo materijalima projekta. To su pravila EU.
Udio financiranja od strane EU u ovom projektu je 82,05 posto (!) a ukupni trošak iznosi 96.855,04 EURA. Zanimaju nas konkretni detalji.
– Edukacija će se provoditi u Rijeci u prostoru Saveza udruga Molekula kojeg čini pet udruga iz kulture iz Rijeke među kojima je i Katapult. Što se tiče financija, financije vodi nositelj projekta, odnosno Katapult i o tim podacima ne mogu govoriti.
Za kraj možda i najvažnije pitanje – mladi koji prođu  obrazovanje kako ste ga Vi osmislili „radit će u izdavačkoj djelatnosti”, kažete u najavi, a ta je djelatnost u krizi. Dakle, imate li partnere koji će taj, možda i najvažniji, dio zamisli ostvariti?
– Mladima se pohađanjem  Izdavačke akademije ne osigurava direktno zapošljavanje, cilj edukacije je ojačati njihova znanja i vještine iz područja izdavaštva kako bi oni postali konkurentniji na tržištu rada. Ono što projekt polaznicima nudi jest kontinuirano informiranje potencijalnih poslodavaca (izdavača i knjižara) o mladim educiranim ljudima te direktno povezivanje s istima i omogućavanje uspostavljanja kontakata i komunikacije na ležeran i neformalan način. Mladima koji danas traže posao to je vrlo teško postići.
Puno će učiniti i službena web stranica i newsletteri. Već sada postoje neki poslodavci koji su iskazali interes za ovako educiranim ljudima. Istina je da je kako u cijeloj zemlji tako i u Izdavaštvu kriza. Ovo i treba shvatiti kao jednu od mjera i načina kojim se iz nje izlazi.
Što trenutno izdaje Jesenski i Turk i što mogu pasionirani čitači naći u Vašoj izdavačkoj ponudi?
– Za ovu godinu spremamo tridesetak naslova, nabrojat ću samo neke od njih koji izlaze iz tiska ove jeseni: Nicoholas Carr: Plitko – što internet radi našem mozgu; Brian Grenne: Elegantni svemir ; Kristijan Krkač: Filozofija nogometa; Alenka Mirković: Glasom protiv topova- drugo prošireno izdanje naše najnježnije ratne knjige; Siniša Malešević: Sociologija rata i nasilja; Jay Hosler: Evolucija – strip koji će razumjeti djeca i uživati odrasli; Gelimir Grgić: Hrvatski gen – knjiga o politici dizajnu i televiziji; i „još puno lipih stvari ma vam neću reć” – pratite na www.jesenski-turk.hr.


 NASTUPI NA SAJMOVIMA – PROVOKATIVNI I ORIGINALNI


Vi ste dobili mandat izbornika za neke Sajmove , koji su to programi i planovi?
– U Zajednici nakladnika i knjižara – Hrvatska gospodarska komora, već se godinama organiziraju zajednički nastupi na sajmovima u regiji i svijetu. Zadnje dvije godine preuzeo sam obavezu za organiziranje nastupa hrvatskih izdavača u Beogradu i Sarajevu. Zajedno sa Krunom Lokotarom koji je programski urednik i Markom Gjeldumom tajnikom u HGK koji sa nama operativno odrađuje i nastup. Svake godine za svaki od sajmova odradimo program na određenu temu s autorima koji imaju nove knjige, te javnosti u BiH odnosno Srbiji prezentiramo dio recentne produkcije i za njihovo tržište novih autora. U tome pokušavamo biti koliko je god to moguće originalni i provokativni kako bi nadoknadili skromna financijska sredstva s kojima raspolažemo.