Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

RAZGOVOR S POVODOM Mario Paleka: “Nemamo »srpanjsku rupu« već rast od 3% u noćenjima”

02.08.2019. 11:31
RAZGOVOR S POVODOM Mario Paleka: “Nemamo »srpanjsku rupu« već rast od 3% u noćenjima”


Objava HTZ-a i Ministarstva turizma o padu prometa u srpnju za 1,5 posto prema podacima eVistora, potaknulo nas je na traženje intervjua s Mariom Palekom, direktorom Turističke zajednice Grada Zadra. Naime, objavljen je podatak o padu gotovo prvom u desetljećima, makar nevelikom, ali u značajnom turističkom mjesecu, i time potvrđene uzavrele ovoljetne priče o srpanjskoj rupi. Poglavito ako tome dodamo preko 60.000 novih kreveta, mahom u apartmanima, samo u ovoj godini, No, povod za kontakt s Palekom i traženje makar brzinskog intervjua je što je Zadar, uz svega nekoliko sredina u zemlji, u toj izavi iz HTZ-a izdvojen kao primjer sredine u kojoj pada nije bilo, već rasta!


Ostati u TOP 10 hrvatskog turizma
Kakve su zadarske srpanjske brojke?
– Rast je iznosio 3% u noćenjima i dolascima. Što se nastavlja na prvih 6 mjeseci sa 13% rasta u dolascima i 11% u noćenjima. U tih 6 mjeseci ulazi činjenica da smo u svibnju imali 3 tjedna kiše.
Sa srpnjem možemo kazati da nismo imali srpanjsku rupu.
Po rangiranju Zadar se za mjesto ili dva digao u tih Top 10 hrvatskih desetinacija?
– Takve su brojke. Svi se vole hvalit brojkama, dok idu u prilog, ali trebalo bi gledati kolika je potrošnja u našem gradu a to je pitanje sadržaja i kvalitete. Zadar mora težiti biti trajno u TOP 10 hrvatskog turizma, jer ništa ispod toga ovaj grad ne zaslužuje.
Kakva nam je struktura po nacijama kad se plače oko nedolaska Nijemaca?
– U srpnju najveći udio od ukupnog udjela u ostvarenim noćenjima ostvarili su Nijemci sa 17% zatim slijede domaći gosti s 9%, Austrijanci i Slovenci s udjelom od 8% te Poljaci i Slovaci s udjelom od 7%. Gosti iz Mađarske ostvarili su 5%, iz Češke 4%, dok gosti iz Francuske i Italije bilježe 3% udjela u ukupno ostvarenim noćenjima.
Otkud onda ovolike povike na sezonu?
– U zadnje tri godine svake godine povećanje ležajeva je bilo za 2000, dakle 6.000, mahom u apartmanima, a oni sa sadašnjim brojkama izlaze van svih okvira realne popune. U tom smislu pozdravljam i rekategorizaciju, koja će dosta toga isprofilirat a zbog ljudi koji predano pristupaju tome. Mi smo u šest mjeseci imali čak 22% rasta u tom segmentu ali su narasli kapaciteti preveliki. Ukupno je tu ostvaren 210.000 nćenja polugodištu a u hotelima 263.144.
Odnosno ako želimo biti bliže cjelogodišnjem turizmu nužni su nam hoteli a njih…?
– Na žalost, nemamo povećanje hotelskog smještaja. Imamo obećanje za Hotel Beograd sa nekih 50-ak soba sa 4 zvjezdice. Informacija je da će seu Gaženici graditi hotel s 4 zvjezdice, u pravcu razvoja luke kao homporta. Nemamo naznaku za Hotel Zagreb kao ni Maraskom… To je na žalost tako, a za stanovit iskorak, bez hotelskog smještaja teško da možemo parirati drugim gradovima.
Spomenimo segment kruzerske luke u Gaženici?
– Imamo značajna očekivanja u rastu koji se ostvaruje, a i u težnji ka homeportu. U 9. mjesecu idemo u Hamburg, s Lučkom upravom i TZ Zadarske županije jer tamošnji sajam uz onaj u Miamiju spada u ključne za taj segment.


Zastoj u rastu i vrijeme za »otrežnjenje«
«Banalne« brojke ljudi bagateliziraju ali kad je Zadar u pitanju one u ovom trenutku govore afirmativno? Ipak je generalno riječ o zastoju u odnosu na prethodne godine i očekivanja?
– Sami ne bi trebali stvarati lošu sliku našeg grada. Imamo pozitivan trend i taj trend treba naglašavati. Zadarska sezona je na zadovoljavajućoj razni makar možemo bolje i radimo na tome za iduću i iduće godine. Na taj »zastoj« rasta gledam pozitivno a ne negativno. Ovo je trenutak za zastati, otrijezniti se u jednom dijelu, odrediti gdje smo, što imamo i gdje želimo i trebamo ići da bi svi bili zadovlji. Za Zadar je dobro da to vrijeme osvještavanja imamo uz pozitivne brojke i rast, a ne pad. Možemo bolje i trudit ćemo se i na zabavi i sadržajima i pravcima daljnje afirmacije, kulturnom, sprotskom, nautičkom, gastro i svakom drugom vidu turizma. Imamo uz sve zamjerke i bez da sve stavljamo u isti koš pomake gdje je za pohvaliti ugostitelje koji surađuju i ne žele upasti u loše posjeke već nam uzdižu gastronomiju,a odluka o smanjenju PDVa će im i pomoći. Već iduće godine u onom najklasičnijem dijelu, a koji nije za zapustiti, imat ćemo dvije dodatne uređene plaže jer je to nužno. Pozdravljam upravo osnovanu TZ Ravnih kotara koja će obogatiti našu ponudi i čemu treba pristupiti partnerski. Nautiku koju smo malo zaboravili, a i sam a u sprezi s Biogradom i arhipelagom smo u tome za vrh Europe treba osnažiti. U kontaktu smo s kolegama iz Trsta i Barkolanom i već ove godine naša Koka ide u suranji s njima, opet tijekom listopada u cilju snažnije sezone. Podigli smo Advent sa 34% zabilježenog rasta prometa za njegovog trajanja. Snažit ćemi i karneval. Mislim da svi možemo biti ponosni na ovogodišnji Tuna, Sushi&Wine festival za koji nam stižu samo pohvale. Iskorak sa suradnjom s našim klastrom uzgajivača tune i marikulture uopće je vrijednost sama po sebi. Već u listopadu opet ka prouženju osmislit ćemi i krenuti na tom tragu s jednom novom gastro festivalskom pričom. U zabavi nam treba prostor, pozornica za koncerte, festivale, zabave, pedstave, a koju nemamo. Citadela i u planovima grada može i treba postati takav prostor. Za sad korstimo interakciju, susret izvođača i publike a ne klasično uzdizanje bine i sjedenje. Upravo oržan koncert Zorice Kondže na Tgu Patra Zoranića u tom smislu je oduševio. Naravno da uz kreativne ljude koje imamo poput Nevena Stojakovića očekujemo i vjerujemo u mlade ljude s novim enrgijom koji će nam u tom traženju novih festivalskih sadržaja za mlade biti motor.
Vidim interes za nautiku a proširio bi to s obzirom na vaš radni životopis na sport?
– U siječnju smo bili Antalyji kao predvodnici sprotskog turizma gdj se godišnje odigrava preko 3000 kampova odnosno pripreme preko tog broja sportskih ekipa. Dok sam radio u Falkesteineru radili smo na projektu nogomentog kampa jer nogomet kao dominantan globalni sprot danas i probija taj put. Zadar promišlja u tom pavcu i SRC Višnjik radi doba posao uz sve pohvale kolegi Karloviću koji peepoznaje tu mogućnost i sa jasnom strategijom imamo veliki potencijal za to od vremenskih prilika do prometne povezanosti smještajem blizu srca Europe.
Dopustite da ipak van tog kažem kako smo mi sredina kojoj je »forte« i treba biti kulturni turizam. Intervenirali smo u sredstva za Glazbene večeri i s kolegicom pomažem da nađemo trajnog pokrivitelja-sponzora za ovaj ponos Zadra koji dogodine slavi 60 godišnjicu. I jazz i blues segment zaslužuje sve pohvale. Zadar nije srdina svedena na jednu a najmanje jednostavnu priču.




Prijelazno vrijeme i vizija
Je li 10 mjeseci dovoljno za viziju?
– Viziju sam imao i kad sam se kandidirao ne za biti direktor već da s timom ljudi napravimo nešto za naš grad. Potencijal smo koji moramo profilirati i postati butik desetinacija.
Koliko ste ovdje i možemo li govoriti o nekom vašem »pečatu« u ovom dosadašnjem tijeku sezone?
– Tu sam 10 mjeseci, a ne radi se tek o meni već našem timu. Ovo je specifičan posao s cikluso koji je godišnji. Znam da nitko nema i nikom se ne daje vrijeme ali godina je neki minimum da se uhvati i spozna i snimi sve uz naravno stalnu aktivnost. Mislim da bi za ostaviti pečat aktivnosti realnost bila treća godina, ali znam da nitko nema toliki kredit. Uz sve to naravno postoje i zadani financijski okviri a aobveza je puno. Zatekla nas je nužna obveza izrade nove web stanice bez čega danas ne postojte, i to upravo radimo, nadam se do konca godine. Naša je prvenstena zadaća mimo nečijih osobnih želja promocija i popularizacija Zadra kao destinacije na što moramo biti fokusirani.
 


Zadarski srpanj u brojkama
Na području TZ Zadra od 1. do 31. srpnja bilježimo porast dolazaka i noćenja od 3%, nasuprot hrvatskom padu od 1,5%. Evidentirano je 104.497 gostiju (3.535 više nego lani) i 467.232 noćenja (15.260 više). Strani su gosti ostvarili rast od 3%, dok je domaćih bilo 9% više uz 6% više noćenja.
Time je omjer 91% stranih i 9% domaćih gostiju, a prosjek boravaka u srpnju iznosio je 5 dana.
Udjel nekomercijalnog smještaja je simboličan odnosno oko 21.000 noćenja. Objekti u domaćinstvu ostvarili su 57% prometa uz rast od 1%, a kako znamo kapaciteti su rasli brže.
Od početka godine do kraja srpnja naše područje posjetilo je ukupno 334.253 gosta koji su ostvarili ukupno 1.086.042 noćenja što je povećanje od +10% u dolascima i +7% u noćenjima usporedo s 2018. godinom.
 


Dovođenje Rite Ore je projekt TZ Zadra
– Inicijativa je to TZ Zada. Nakon što je u 11. mjesecu za planirani festival centralna zvijezda otkazala nastup, krenuli smo u novi projekt, a htjeli smo biti drugačiji, pri čemu ne bi spominjao neke festivale i gradove koji promoviraju vid zabave kojem nisam sklon, a mislim ni grad općenito. Želimo biti urbana sredina i približiti se mladoj publici dostojanstveno i suptilno. Slučajnost je i iznimna prilika doći do Rite Ore u trenutku kad je ona aktualna i u TOP 10 svjetskih izvođača. Prvi put smo u prilici mladim ljudima, a ciljamo na publiku od tinejdžera do 30 godišnjaka, dovesti zvijezdu koja je trenutno na vrhuncu slave. Ovaj spektakl smo tempirali na 30. kolovoz te time centralni događaj sezone pomjerili ka prelasku u posezonu, a istovremeno računajući na okupljanje studenata, đaka, domaćih ljudi kao i mladih iz niza susjednih zemalja kroz taj vikend. Jazine imaju prednosti i mane. Višnjik je odradio niz koncerata, ne ovog kalibra ali značajnih, a infrastruktura postoji.
Koncept zatvorenog prostora nam eliminira neizvjesnosti oko vremenskih prilika, a imamo i vremena i mogućnosti u slučaju ekstremnog rasta potražnje koristiti nogometni stadion uz odgovarajuću pripremu.
Što se »isplativosti« tiče veći dio sredstava dobit ćemo iz prodaje, koja ide dobro. No ovdje je riječ i o promociji Zadra sa zvijezdom koja nastupa u Parizu, Londonu, Berlinu, Tokyu, Osaki,… i – Zadru?! Zvijezda koja je oborila rekord star 30 godina jer je singl ‘Let You Love Me’ postao njena 13. pjesma koja je ušla na ljestvicu top 10 singlova (najviše pjesama u top 10 ikad), koja ima milijune pratitelja na društvenim mrežama uz Tokyo, Osaku, Berlin,.. poziva vas u – Zadar. Promotivna vrijednost tog nastupa je iznimna.