RASPLESANE ORGULJE Večeras četvrti koncert Zadar Organ Festivala

Slika korisnika mkvanja
Razgovor s orguljašicom i organizatoricom festivala TEOM KULAŠ
Zvonko KUCELIN
Tea Kulaš

Ovoga je kolovoza Zadar dobio svoj prvi interdisciplinarni orguljski festival pod naslovom Zadar Organ Festival. Upravo će danas koncertom same organizatorice Tee Kulaš zakoračiti u drugu polovicu zaista interesantnog i šarolikog programa u sklopu kojeg nam se dosad predstavilo nekoliko velikih imena. Koncert će biti održan u zadarskoj katedrali s početkom u 20 sati, a ulaz je slobodan.

Večeras, s početkom u 20 sati, Tea Kulaš nastupat će na orguljama zadarske katedrale. O kakvom se instrumentu radi, objasnila je sama izvođačica:

„Na tom instrumentu sviram od svojih srednjoškolskih dana te od onda i održavam koncerte. Taj vrhunski instrument glasovite njemačke radionice Eisenbarth uvijek me iznova inspirira te mu se rado vraćam – i to ne samo ovom instrumentu u Zadru, već i onima u Zagrebu nastalima u istoj radionici. Zaista je užitak osluškivati instrument zadarske prvostolnice, znatiželjno istraživati različite registre orgulja te muzicirati na tom moćnom i za mene čarobnom tromanualnom instrumentu.“

Program večerašnjeg koncerta jednom je riječju nesvakidašnji, uzmemo li u obzir spajanje dvije naizgled oprečne teme – crkvu i ples. No, oprečnost nije nešto što može zaustaviti mladu umjetnicu u nastojanju približavanja svog instrumenta široj publici.

„Budući da se uz glazbu već dugo bavim i plesnom umjetnošću, htjela sam pronaći način kako spojiti te svoje dvije ljubavi, odnosno dublje istražiti njihov odnos, pa sam odabrala program inspiriran upravo pokretom. Ovaj program se ne izvodi često, veoma je atraktivan i virtuozan, te premda se radi o plesovima, raznolik je i nudi široku paletu boja i ugođaja. Nisam veliki ljubitelj koncerata čiji program daje puki kronološki pregled od rane do suvremene glazbe – a takvih je među orguljašima najviše – već volim imati crvenu nit odnosno programsku koncepciju iza koncerta kako bi i slušateljima bilo zanimljivije i lakše pratiti koncert.“ – objasnila je Tea Kulaš, čije smo lice prije desetak godina viđali na plakatima Zadarskog plesnog ansambla.

„Plesom se bavim od svoje desete godine. Nakon završenog plesnog obrazovanja u Glazbenoj školi Blagoje Bersa Zadar, priključila sam se Zadarskom plesnom ansamblu gdje sam, osim kao plesačica, djelovala i kao pedagoginja i koreografkinja. Nakon selidbe iz rodnog Zadra, nastavila sam plesati u ansamblima u Zagrebu, a sada i u Grazu. Ples je zarazan, ni ne okreneš se, a on već postane dio tebe. Velika je to ljubav koja me stalno pokreće i potiče na istraživanje novih mogućnosti izraza.“ – objasnila je Tea Kulaš.

Za večerašnji recital pripremila je četiri skladatelja koji su se okušali u spajanju plesnog i orguljskog izričaja. U nastavku razgovora, Tea Kulaš pojasnila nam je o kakvim se djelima radi:
„Koncert ću otvoriti izvedbom skladbe „Zortziko“, prve skladbe iz ciklusa „Tri baskijska plesa“ Najija Hakima – libanonsko-francuskog skladatelja, orguljaša i improvizatora. Kraj koncerta obilježit će druga dva plesa, „Ezpata Danza“ te „Fandango“. Premda su ovi plesovi potekli iz naroda, imaju tradiciju izvođenja u crkvi.
Drugi skladatelj na programu bit će naš Krsto Odak, svećenik i teolog, koji je svoju skladbu „Passacaglia“ napisao u tradicionalnom neobaroknom ugođaju s dvadeset varijacija. Djelo je veoma zanimljivo i predstavlja najizvođenije djelo iz njegova opusa – doduše, u izvedbi gudačkog orkestra.
Poput prethodna dva skladatelja, i Petru Ebenu je njegova vjera u Boga bila glavni oslonac kroz život i najveći izvor inspiracije. Posve očekivano, svoja najvažnija djela napisao je upravo za orgulje (i zbor), kao temeljni znak njegove religiozne posvećenosti crkvi. Jedno od njih je i osebujan ciklus „Četiri biblijska plesa“ u kojima je predstavio plesove koji se pojavljuju u Bibliji i obogatio ih suvremenim glazbenim jezikom.
Nakon biblijskih plesova, odsvirat ću jedan od najpoznatijih plesova, šarmantan „Valse mignonne“ Sigfrida Karg-Elerta kojeg su u njegovom stvaralaštvu posebno inspirirale „orgulje za kazalište“, a koncert ću zaključiti spomenutim plesovima iz ciklusa „Tri baskijska plesa“.

Kako je repertoar večerašnjeg koncerta suvremenog karaktera, mlada umjetnica savjetuje na koji način bi ga trebalo osluškivati:

„Osobno, kada slušam ili izvodim glazbu prepuštam mislima da oblikuju priče, slike i impresije, te sukladno njima u meni probude različite osjećaje. Program je pomno odabran i registriran, pa vjerujem da će publika uživati i da će skladbe doprijeti do njih na mnogo razina. Osim slušnog doživljaja, ovaj će koncert ponuditi i onaj vizualni, odnosno, preko video zida će se prenositi moje sviranje s kora što će publici omogućiti da možda po prvi put vide orgulje te ih dožive na jedan drugačiji i bogatiji način.

Tjedan dana nakon večerašnjeg koncerta, u crkvi sv. Mihovila nastupit će Zadru itekako poznati umjetnici, orguljaš Pavao Mašić uz gitarista Petrita Cekua.

„U crkvi sv. Mihovila, na vrijednim će orguljama, radu venecijanske škole Petra Nakića, nastupiti cijenjeni hrvatski orguljaš Pavao Mašić koji će nam uz sjajnog gitarista Petrita Çekua dočarati kako zajedno mogu zazvučati najglasniji i jedan od najtiših instrumenata klasičnog glazbenog svijeta. Uz sjajnu glazbu, i ovaj će koncert biti obogaćen vizualnom komponentom. Svakako doživljaj koji se ne propušta!“ – kazala je Tea Kulaš.

Posljednji koncert bit će prava poslastica. O čemu se radi i tko dolazi, najavila je organizatorica Zadar Organ Festivala:

„Uz projekciju nijemog filma „Zvonar crkve Notre-Dame“ – priču o odbačenim stanovnicima Pariza, religiji, ljepoti i nevinosti – zadarskoj će se publici predstaviti renomirani njemački orguljaš Ulrich Walther koji će svojim briljantnim improvizacijama zaključiti ovogodišnji Zadar Organ Festival. Okosnicu priče čine likovi koji se vrte oko katedrale Notre-Dame, kojoj će ova improvizaciji biti posvećena kao podrška nedavnim tragičnim stradanjima. Kao svojevrsni hommage slavnim pariškim orguljama Cavaillé-Coll koje su preživjele požar, ali će ponovno zasvirati u toj crkvi tek nakon rekonstrukcije, umjetnik Ulrich Walther će na zadarskim orguljama francuskih registara svoju improvizaciju oblikovati na temelju melodija koje su do nedavno odzvanjale u Parizu.
Jedinstveni, interdisciplinarni i najbolji mogući završetak prvog Zadar Organ Festivala na zadarskoj kraljici instrumenata koja ove godine slavi svoj deseti rođendan.“ (Dora DUNATOV, mag. musicol.)

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)