Trošarina - jača i od svjetske krize

Slika korisnika admin
U hrvatskim marinama malo je slobodnih vezova

Prvi prilog u novoj godini trebao bi predstavljati poziv na prvu plovidbu, ili barem njenu najavu. Ipak, u ovim danima rijetki na to misle. More je sada u nekim dalekim mislima, eventualno u pogledu iz topline dnevnog boravka, onima koji imaju takve stambene uvjete. Boravak na moru u hladnim zimskim danima na nudi puno zadovoljstva iako, uvijek ima takvih koji ne poznaju nikakve zapreke. Uputili bi se neki u lov na lignje, ali Mjesec nije u povoljnoj poziciji. Uz sve to slabo se lovi, slabije nego lani, u godini što su je mnogi ocijenili katastrofalnom. Možda će prva ovogodišnja, i prva zimska mjesečina popraviti siromašnu jesen.

Ostavimo ribolov za drugu rubriku, vratimo se uvodnoj temi - plovidbi, nautici i svemu što je prati. Po čemu će nautičari i ljudi iz nautičke djelatnosti pamtiti prošlu godinu, što žele u novoj? Na razmeđi dviju godina, uvjeren sam, većina je rekla: ne ponovila se prošla i neka nova bude barem malo bolja. Lako je dokučiti o čemu razmišljaju mali brodograditelji, od kojih su neki prije tri godine dostigli visoku poslovnu razinu pa im pridjev mali nije pristajao. Danas su, međutim, mnogi bivši, a preostali su uistinu mali.

Velika su njihova očekivanja od nove godine i nove hrvatske Vlade. Svima je na ustima jedna riječ - trošarina, ona je puno jača od sveopće svjetske i ove naše hrvatske, dodatne gospodarske krize. Nema posla, nema narudžbi, pojavi se tu i tamo usamljeni pojedinac voljan za brodicu platiti puno više od njene stvarne cijene. Rijetki su sretnici koji dobiju narudžbu brodice za poslovne namjene. Pogoni uglavnom zjape prazni, djelatnici su raspušteni. Čak i da krene proizvodnja mnogima će trebati vremena za kadrovsko ekipiranje. Djelatnosti što je bila u velikom zamahu počinjena je nepopravljiva šteta i pitanje je da li će se oporaviti, zasjesti ponovo na pozicije što ih je dostigla krajem 2008. godine.

Marine su pune

Očekivanja su velika, najavljena je porezna reforma. Pred Vladom je veliki posao štednje i financijske konsolidacije, neizvjesno je koju će poziciju na listi prioriteta dobiti mala brodogradnja. I, kako će uopće biti tretirana..? Računica punjenja državnog proračuna iz tog izvora pokazala se potpunim promašajem. Izostao je i nekadašnji prihod, kad je trošarina bila u razumnim okvirima. Da li će sada biti više razumijevanja i realnog sagledavanja stanja u toj djelatnosti? Odgovor bismo trebali dobiti što prije, ako se bude čekalo ljeto propasti će još jedna godina.

Na jednom stručnom skupu što je održan u Biogradu za trajanja tamošnjeg nautičkog sajma, između ostaloga, moglo se čuti da je charter trenutačno jedini segment nautičkog gospodarstva koji uspješno posluje. Njima bismo mogli pridodati i marine. Popunjenost je dobra, na moru i na kopnu, do slobodnog veza teško se dolazi. A, mogla bi uslijediti invazija Talijana, odnosno korisnika vezova u talijanskim marinama. Krizni porez talijanske vlade, kako se najavljuje, rezultirati će "bijegom" dijela nautičke flote, budući da će se troškovi veza skoro udvostručiti. A, mi nemamo dovoljno kapaciteta za prihvat takvih "izbjeglica".

Usprkos dobroj popunjenosti, vlasnici i menedžment hrvatskih marina ne ulaze bezbrižno u 2012. godinu, posljednju prije ulaska naše zemlje u Europsku uniju. Da li će nakon 1. srpnja 2013. uslijediti egzodus iz hrvatskih marina? Naša država mora pravodobno reagirati, prilagoditi poreznu i carinsku regulativu te vlasnicima iz zemalja EU omogućiti zadržavanje brodova u našim marinama. Da ne otplove prema Crnoj gori, ili nekoj drugoj od zemalja izvan EU sustava.

Lijepa jesen produžila sezonu

Preostaje charter. Iskorištenost brodova bila je dobra, meteorološki lijepa jesen neplanirano je i značajno produžila sezonu. Upiti i rezervacije pristizali su i u vrijeme kad je uobičajeno da su brodovi na zimovanju. Najtraženije su bile jedrilice, puno više nego motorne jahte i brodice. U Biogradu, na sajmu, upoznali smo vodeće ljude tamošnje charter tvrtke Full Tema što je stacionirana u marini Kornati. Utemeljila su je 1994. godine trojica branitelja, teške su bile početne godine, danas imaju 12 zaposlenih, minule sezone nautičarima su nudili 23 jedrilice. "Ako znate nekoga tko je voljan iznajmljivati jedrilicu neka nam se slobodno javi". Jahte nemaju u ponudi, one se slabo traže, jedriličarska sezona puno duže traje.

Ove sezone Full Time imao je prosječnu iskorištenost brodova oko 20 tjedana, "rano smo počeli, a sezona se produžila". Nakon dvije teške godine ova je bila dobra, a nudi optimizam i za sljedeću. "Iz više zemalja imamo goste koji nam se vraćaju desetak godina redom." Ove godine brodovi su bili rasprodani sedam - osam mjeseci unaprijed, a lijepo jesensko vrijeme donijelo je mnogo "last minute" rezervacija. "Nadamo se povratku trenda od prije pet - šest godina, kad se glavnina rezervacija obavljala u prosincu. Za naše poslovanje to je važno, nema neizvjesnosti, možemo se kvalitetno pripremiti".

Brodovi se traže, ali ne i skiperi koji će s njima upravljati. Potražnja za njihovim uslugama kontinuirano se smanjuje, ove godine mnogi su bili bez posla, ili s malo tjedana plovidbe. Istodobno, ima sve više "skipera" koji rade na crno, ili inozemne agencije s gostima šalju i svoje skipere. Uvjeravaju nas ljudi iz charter tvrtki: lako se to može otkriti i, ako se želi, tome doskočiti. Dovoljno je provjeriti popis putnika. Kad netko ima desetak tjedana plovidbe u tri mjeseca sigurno nije običan turist, nautičar. Charter tvrtka ne može kontrolirati, nema takvih ovlaštenja, tko je na brodu gost, a tko skiper. Njima su svi prijavljeni kao gosti.

Upravo zbog neriješenog i nedefiniranog stanja u tom dijelu poslovanja, te male potražnje, tvrtka Full Time potpuno je odustala od angažiranja skipera. "Ako nas netko traži brod sa skiperom, što je ove sezone bila rijetkost, to obavljaju naši djelatnici. Takvo poslovanje pokazalo se kao najbolje i najsigurnije."

Najveća charter baza

Marinu Kornati u Biogradu slobodno se može nazvati najvećom charter bazom na našoj obali. U njoj je stacionirano desetak charter tvrtki, one koriste oko 60 posto vezova. To ne treba čuditi, Biograd je u predvorju Kornatskog otočja, najatraktivnijeg nautičkog odredišta na Jadranu. Tko zna koliko će ih biti ovog ljeta, charter ponuda stalno se povećava.

Netko nas je odlučio uništiti

Mala brodogradnja svrstana je u kategoriju automobila koji se u nas ne proizvode. To nas je uništilo, umjesto izvozne ofenzive u tom sektoru imamo pad proizvodnje i prodaje 80 - 90 posto. Dostignuta je kvaliteta, hrvatski brodovi prepoznatljivi su na međunarodnom tržištu, umjesto poticanja naše djelatnosti netko nas je odlučio uništiti, žalili su se predstavnici malih brodograditelja na sajmu u Biogradu.

Kategorija: 
Tag: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno