Zadarska županija prva će donijeti Strategiju razvoja

Slika korisnika admin
preko_pristaniste
Hoće li se otoci naći u razvojnim prioritetima?

Do kraja godine županijskim vijećnicima i javnosti trebala bi biti predstavljena Strategija razvoja Zadarske županije. Ovu strategiju, zamišljenu kao svojevrsnu evoluciju postojećeg Razvojnog operativnog programa (ROP), a koja treba detektirati postojeće stanje te postati stručna podloga za osmišljavanje razvojne vizije Zadarske županije, izradit će Razvojna agencija Zadarske županije(ZADRA).

Peričić: ZADRA je spremna

- Zadarska županija je još 2003. godine, kao prva županija u Republici Hrvatskoj, napravila svoj prvi razvojni dokument - Regionalni operativni program, koji je kasnije i ažurirala i ima najbolja iskustva s radom Regionalnog partnerstva koje i u prijedlogu Strategije regionalnog razvoja RH ima značajnu ulogu u definiranju prioriteta i mjera u budućoj strategiji te će zasigurno biti i jedna od prvih županija u RH koja će donijeti svoju razvojnu strategiju, ustvrdio je pročelnik Upravnog odjela za razvoj i infrastrukturu Davor Lonić.

- Mi smo kapacitirani i pripravni za zadatak izrade i provedbe strategije. Razvojni operativni plan dobro je napravljen, a kroz Strategiju će sigurno doživjeti i korekcije u nekim segmentima, kazala je direktorica Sanja Peričić navodeći kako ne može precizirati o kojim je korekcijama riječ dok god se ne napravi analiza postojećeg stanja.

- Što se tiče dinamike izrade, rad na Razvojnoj strategiji trebao bi trajati devet mjeseci, a metodologija je definirana, a u prijedlogu Nacionalne strategije, pojasnila je.

Budući da Lonić najavljuje kako će se s izradom početi u travnju, kada "budu dostupni najsvježiji analitički podaci", iz svega rečenog proizlazi kako bi do konca tekuće godine Razvojna strategija Zadarske županije trebala biti dovršena. U prilog tome govori i Lonićeva najava kako će ZADRA s izradom osnovne analize krenuti već u travnju, iako, formalno gledajući, izradi županijske strategije treba prethoditi donošenje one nacionalne i dokumenata koji će je pratiti, te donošenje Zakona o regionalnom razvoju.

- Preduvjet za izradu strategije razvoja je donošenje Strategije regionalnog razvoja RH koju će pratiti i niz dodatnih dokumenata i smjernica koje su nužne za izradu županijskih razvojnih strategija. Neki od tih dokumenata kao što su Studija o razvojnim prioritetima NUTS 2 regija (Nomenklatura prostornih jedinica za statistiku prema kojoj je Hrvatska podijeljena u tri statističke regije; sjeverozapadnu, panonsku i jadransku, op.a.) i "Ocjena i unaprjeđenje državnih mjera pomoći za potpomognuta područja" su tijekom 2008. godine završene, no sama Strategija regionalnog razvoja RH još uvijek je u javnoj raspravi i njeno predstavljanje u konačnoj varijanti očekuje se u drugoj polovini 2009. godine. Kako će njenim donošenjem uz razvojne prioritete i mjere na NUTS 2 razini biti definirana i metodologija izrade županijskih razvojnih strategija, nije moguće do njenog donošenja izraditi Županijsku razvojnu strategiju koja bi bila priznata kao osnova za potpisivanje Razvojnog ugovora s nadležnim ministarstvom, pojasnio je Lonić dodajući kako je još jedan od značajnih preduvjeta za izradu županijske razvojne strategije i donošenje Zakona o regionalnom razvoju koje se očekuje do kraja 2009. godine.

Veći utjecaj lokalne zajednice

- Ta dva dokumenta u važnim elementima će izmijeniti način određivanja razvojnih prioriteta, kao i način financiranja razvojnih projekata te će primjenjujući "bottom - up" (od dna prema gore, op.a.) pristup omogućiti veći utjecaj na svoj razvoj samih lokalnih zajednica. Strategijom će se utvrditi razvojni ciljevi i definirati instrumenti usmjereni izgradnji ukupnog razvojnog potencijala, smanjenju regionalnih razvojnih nejednakosti te jačanju razvojnog potencijala onih dijelova koji zaostaju u razvoju, takozvanih potpomognutih područja, kako bi postali što konkurentniji, dodao je Lonić.

Donošenje Strategije regionalnog razvoja Republike Hrvatske, stoji u prijedlogu njezinog teksta, značajno je budući da ona predstavlja temelj za povlačenje europskog novca. Strategijom je predviđeno osnivanje nacionalnog tijela, zaduženog za regionalni razvoj, koje će se sastojati od razvojnih agencija triju statističkih regija.

 Na "donjoj" razni naći će se današnje županijske razvojene agncije. Na svim je ovim razinama, nacionalnoj, regionalnoj i županijskoj, predviđeno formiranje partnerskih vijeća. Partnersko vijeće imat će ulogu savjetodavnog tijela i sastojat će se od predstvanika javnog sektora, socijalnih partnera i udruga. Županijsko će se partnersko vijeće, koje bi trebalo brojiti između 20 i 40 članova i imati sedmogodišnji mandat, u pedesetpostotnom omjeru sastojati od predstavnika javnog ili upravnog sektora, odnosno predstavnika jedinica lokalne samouprave i  pojedinih središnjih državnih tijela i institucija, dok bi četvrtinu članova regrutiralo iz privatnog sektora i predstavnika drugih socijalnih partnera - gospodarskih komora, sindikata i udruge poslodavaca, te preostalu četvrtinu iz nevladinih organizacija.

 Zadaća Županijskog partnerskog vijeća i Partnerskog vijeća statističke regije bit će, kako se navodi u nacrtu nacionalne strategije, surađivati s predstavnicima središnje vlasti pri identificiranju prioritetnih potreba njihove županije i/ili regije i predlaganju zajedničkih strateških rješenja.

Iako se u nacrtu nacionalne strategije mnogo pozornosti pridaje detektiranju razvojnih prioriteta na lokalnoj razini, županijske će razvojne strategije odobravati Ministarstvo regionalnog razvoja.

- Nacionalnim sektorskim investicijskim smjernicama jasno će se definirati što Vlada RH želi financirati, na koji način i iz kojih sredstava. Takav pristup treba pridonijeti izbjegavanju situacija u kojima, primjerice, svaki otok želi aerodrom ili situacija u kojima županije osnivaju sveučilišta ili istraživačke laboratorije koji predstavljaju konkurenciju nacionalno financiranim institucijama tog tipa, pojašanjava se u nacrtu nacionalne strategije.

Županijska razvojna strategija, kao i dokument koji će iz nje proizići - akcijski plan, izrađivat će se za razdoblje od sedam godina kako bi bio usklađen s programskim ciklusima Europske komisije za strukturne fondove. Kako bi se hrvatski programski ciklus poklopio s ciklusom EU, prve županijske strategije i njihovi akcijski planovi odnosit će se na razdoblje do konca 2013. godine, nakon čega će uslijediti prvi sedmogodišnji ciklus, pojašnjeno je u nacrtu nacionalne strategije.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno