Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Tankerska prodala “Frankopan”, a ne “Dalmaciju”

02.03.2012. 23:00
Tankerska prodala “Frankopan”, a ne “Dalmaciju”


Opcija prodaje “Dalmacije” ostaje aktivna – Tankerska je trenutačno s 10 tankera i 9 bulk carriera nešto ispod 1,5 milijuna DWT-a. Prodani “Frankopan” i blizanac mu (i prethodnik) “Zrinski” imaju svoje mjesto u povijesti hrvatskog brodarstva i brodogradnje


Tankerska plovidba Zadar prodala je tanker “Frankopan” u sklopu programa pripremljenog za veliku krizu svjetskog brodarstva u kojoj se rješavaju najstarijih tankera u floti.
– Morali smo povući taj korak, ali je on u skladu s našim programom u ovom kriznom razdoblju katastrofalno niskih vozarina. Poslovno držim da je riječ o dobroj odluci koja će se u idućem razdoblju još više valorizirati kao takva, kazao nam je član Uprave i direktor Komercijalnog sektora kap. Joško Jurin.
Brod će nastaviti s dosadašnjim poslom za novog vlasnika na karipskom području. Cijena je za sada poslovna tajna, no zasigurno u ovim teškim vremenima sve što prelazi cijenu čelika – dobra je cijena.
Brodarska kriza
 Tankerska plovidba sada je na 19 plovila od čega 10 tankera i devet brodova za suhe terete s ukupnom tonažom (dwt) oko 1,5 milijuna tona.
Kažimo da je kriza brodarstva koja trese sve svjetske kompanije od kraja 2008. godine snažno zakucala i na vrata domaćih brodara pa i najveće Tankerske plovidbe. Ipak, kroz 2009. i 2010. godinu zahvaljujući ugledu, postojećim ugovorima s bankarima, kao i postojećim vozarinama ugovorenim na duži vremenski rok (time charter) Tankerska je uspijevala othrvati se krizi. U 2011. to nije više bilo moguće te će skora objava rezultata poslovanja biti snažno negativna. U studenom 2011. godine prodan je tanker “Sali”, a od tada datira i odluka o prodaji ostalih najstarijih brodova u floti, odnosno “Dalmacije” te “Zrinskog” i “Frankopana”. Suprotno objavama u nekim medijima već prije 15 dana da je prodan tanker “Dalmacija”, kako vidimo došlo je do prodaje “Frankopana”.
  Naravno, odluka o postupnoj prodaji i preostala dva starija tankera je aktivna te do realizacije može doći bilo kada, ovisno o povoljnosti prilika.
Položaj Tankerske
Na sreću, prethodne duge godine konjukture Tankerska plovidba Zadar iskoristila je za potpunu obnovu flote, što je bio zastrašujući posao u trenutku kada je sve stare tankere s jednostrukim dnom trebalo podhitno zamjeniti onim ekološki prihvatljivijim i, naravno, skupljim s dvostrukim dnom i oplatom. Osim obnove izvršeno je i značajno uvećanje flote na 20 brodova i gotovo 1,7 milijuna tona. Posljednja dva broda tankera tipa product carriera nedavno su preuzeta u Rijeci. Tankerska plovidba sada ima flotu staru (mladu) prosječno nešto iznad sedam godina.
Pred tvrtkom su još ugovori za gradnju dvaju takvih brodova u Južnoj Koreji, a što je za sada odgođeno do 2013. godine.
 Strategija je preživljavanje krize kroz rezanje svih troškova, restrukturiranje te rješavanje starijih brodova, i ulazak u postkrizno razdoblje i konjukturu s još uvijek snažnom i vrlo mladom flotom.


Tanker “Frankopan”, kao i “blizanac” mu “Zrinski”, je tip aframax tankera od 101.000 DWT-a i imaju svoje mjesto u povijesti, kako hrvatskog brodarstva, tako i brodogradnje, ali i hrvatskoj povijesti. Izgrađen je kroz ratno vrijeme u Brodosplitu, a u tom je činu u tadašnjem trenutku rata i hrvatske izolacije odluka o gradnji bila uvelike i domoljubni čin. Na porinuću blizanca mu “Zrinskog”, tadašnji predsjednik RH dr. Franjo Tuđman, izrekao je prvi put i onu čuvenu od većine na dobro primljenu kovanicu o “hrvatskom gospodarskom čudu” ponukan upravo gradnjom vrhunskog tankera u ratno doba u domaćem brodogradilištu za domaću tvrtku.
Riječ je bila i o prvim našim tankerima s dvostrukim dnom i oplatom koji su anticipirali ono što će kasnije doći kao obveza po europskim konvencijama. U međuvremenu svi su tankeri u floti Tankerske plovidbe s dvostrukim dnom i oplatom kakvi u većini razvijenih zemalja i jedini smiju prevoziti naftu.