Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Kalmeta otvara radove u Gaženici

Autor: Damir Maričić

02.05.2009. 22:00


Desetljećima zacrtano izmještanje trajektnog prometa povijesne jezgre, ali i pretvaranje Zadra u potencijalno snažnu trajektnu, kruzersku i RO-RO luku počinje
Ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta otvorit će radove na izgradnji Nove luke Zadar – Gaženica u ponedjeljak, 4. svibnja 2009. u 09.30 sati na početku pristupne ceste za Gaženicu. Time u realizaciju kreće već niz godina pripreman jedan od najvećih razvojnih projekata Zadra i Zadarske županije.
Uvodno će se uzvanicima obratiti Ivica Burić, ravnatelj Lučke uprave Zadar koja je investitor projekta, te župan Zadarske županije Stipe Zrilić. Uslijedit će govor ministra Kalmete, nakon kojeg će radove blagosloviti zadarski nadbiskup Ivan Prenđa.
Projekt izgradnje Nove luke Zadar u Gaženici ukupne je vrijednosti 235 milijuna eura, od čega je zajam u iznosu od 220 milijuna Eura (Njemačka razvojna banka – KfW 120, a Europska investicijska banka – EIB 100 milijuna eura). Tim će se sredstvima financirati desetljećima zamišljen projekt izmještanja trajektnog terminala iz središta Zadra na Poluotoku u novu trajektnu luku u Gaženici na udaljenosti od 3,5 kilometara od gradske jezgre.
Ostvarenje desetljetnog plana
Zadar je davno nakon burnih rasprava odredio kako se buduća luka mora izmjestiti s Poluotoka i graditi u Gaženici. Usljedile su godine priprema, a vrhunac kojih je prihvaćanje projekta od strane Europske investicijske banke i odobravanje 100 milijuna eura kredita, poslije čega je projekt prihvatila i kredit odobrila i Njemačka razvojna banka. Ugovori su potpisani u Zadru u nazočnosti i ministra Kalmete kao i kolege mu Ivana Šukera. Iako je formalni investitor Lučka uprava Zadarske županije luku gradi Hrvatska jer je jamac kredita država. Lučka je uprava pak odradila kroz godina ogroman posao na pripremi svih studija, projekata i dokumenata, kao što je u završnoj fazi sve natječaje odrađivala sa predstavnicima europskih institucija, odnosno banaka kreditora. Uz zalaganje Ministra Kalmete iznimno je značajan doprinos poslu odradio državni tajnik Zdravko Livaković.
Činjenica je da označavanje početka radova na terenu koincidira s izborima što će zasigurno potaknuti komentare, no u stvarnosti riječ je o dinaimici koju su odredili strani sudionici projekata jer je izvorna namjera ovdašnjih vlasti bila da se projekt započme ranije.
Zadar, a očito i Hrvatska, od ovog projekta puno očekuju. On je dio iznimno značajnih investicija u svim hrvatskim lukama kojim Hrvatska želi uzeti značajniji udjel u međunarodnom pomorskom prometu i tranzitu roba ka Europi. Takva projekcija poklapa se sa europskim studijama koje predviđaju značajan rast prometa na istoku i jugoistoku Europe kao poslejdicu širenja EU, globalizaciskih trendova, te snaženja Mediterana kao poveznice Europe i Bliskog Istoka i srednje Azije.
Zadarske koristi i aduti
Hrvatska u tome računa i na aktiviranje i kvalitetu autocesta, kao najznačajnijeg hrvatskog razvojnog projekta od osamostaljenja. Zadar unutar hrvatskih luka računa na nekoliko strateških prednosti. Prva je blizina i kvaliteta ulaza u luku s autoceste spojnom brzom cestom Zadar 2 – Gaženica, kakvu ne posjeduje ni jedna druga luka ne samo u Hrvatskoj. Druga je općehrvatska kvaliteta autocesta. Potom je i položaj Zadra na najbližem morskom spoju Italije koja u Anconi umrežava golemi RO-RO promet drugih zemalja odnosno baza je plasmana roba srednje i južne Italije. Ovim prelaskom robe s juga Italije stizale bi u Srednju Europu znatno brže i jeftinije od obilaska cijelog Apeninskog poluotoka. Načalen interes za buduću luku potvrdili su delgaciji Zadra i u Turskoj. Na terminal se računa kao mogući mamac istaknutim kruzerskim tvrtkama da Zadar sa Zračnom lukom i ostalom infrastrukturom izaberu i za “home port” plovećih hotela za krstarenje Mediteranom.
Istovremeno povijesna jezgra Zadra rasteretit će se i omogućiti njeno redefiniranje. Dodali bi da će se redefiniranje jezgre ne samo omogućiti već i tražiti.


 IZGRADNJA U TRI FAZE


Izgradnja putničke luke odvijat će se u 3 faze. Prva faza obuhvaća nasipanje i izgradnju sekundarnog lukobrana, s rokom završetka radova od godine dana. Druga faza obuhvaća izgradnju svih obala, cestovnu infrastrukturu u Gaženici, čekališta, parkirališta i ostalu prateću infrastrukturu, a čiji se početak planira početkom 2010. Treća faza obuhvaća izgradnju zgrade terminala, čiji početak se planira za 2011. Završetak svih radova planira se u drugoj polovici 2013. godine. Prvu skupinu radova, koji obuhvaćaju zemljane radove i izgradnju sekundarnog lukobrana, izvest će njemačke tvrtke Strabag AG i Josef Moebius. Vrijednost radova je oko 43,4 milijuna Eura. Nakon provedenih međunarodnih natječaja za nadzor nad izgradnjom Nove luke Zadar-Gaženica, u vrijednosti od oko 1,8 milijuna eura, izabrana je tvrtka Institut građevinarstva Hrvatske d.d, a za poslove tehničkog savjetovanja na projektu, vrijedne oko 2,6 milijuna Eura, francuska konzultantska tvrtka Egis BCEOM International.