Foto: Vedran SITNICA
Tankerska je održala Skupštinu dioničara, porinula novi aframax tanker od 114.000 tona, a za manje od 10 dana preuzet će “Dugi otok” istih karakteristika – Riječ je, dakle, o raspodjeli dobiti od 217 milijuna kuna, odnosno novim brodovima vrijednim preko 100 milijuna dolara
Kada se u Tankerskoj plovidbi radi i s nečim dospije u javnost, onda je to veliko kako i dolikuje najvećoj zadarskoj tvrtki i najvećem hrvatskom brodaru.
Naravno, treba reći da Tankerska plovidba sebe kao takvu određuje kao stabilnu srednju tvrtku u poslu kojim se bavi, a koji je svjetski i koji hrvatske i zadarske veličine i brojke i ne zanimaju.
Riječ je o tome da su u Tankerskoj plovidbi u zgusnutom vremenu održali Godišnju skupštinu dioničara i rasporedili dobit od 217 milijuna kuna lavovski dio ostavljajući u tvrtki zbog razvoja i budućnosti. Tada se, naravno, moglo čuti i riječ-dvije o trenutačnim prilikama koje su više nego obećavajuće – odnosno i u ovoj se godini očekuje dobar vrhunski rezultat, dugo najavljivana kriza brodarstva još se ne ostvaruje.
Odmah potom u Brodosplitu je za Tankersku porinuta Novogradnja 461 još neimovani gotovo 270 metara dug aframax tanker od 114.000 tona, čija cijena vjerojatno lebdi između 55 i 60 milijuna dolara, a što bi samo za sebe kao investicija dostajalo da u zadarskim uvjetima govorimo o jednoj tvornici ili hotelskom objektu velike vrijednosti. No u moru Kaštelanskog zaljeva tada je već stajao “Dugi otok”, tanker istih karakteristika koji je već završen i koji inspektori Tankerske plovidbe ispituju pred preuzimanje koje će se dogoditi za 10 dana.
Ovakav rezultat na kraju ljetne gospodarske letargije i izostanka informacija i događanja koje pomalo prolazi, može nadmašiti jedino zbir turističkih brojki u špici sezone koji očekujemo doznati do kraja ovog tjedna.
Tankerska plovidba Zadar ima (još 10 dana) 14 brodova s ukupno 1,190.000 dwt-a i ostaje tonažom najveći hrvatski brodar, a za deset dana flota će se uvećati za “Dugi otok” sa 114.000 dwt-a, dok je u radu i dovršetku porinuti drugi brod istih karakteristika koji će biti dovršen početkom 2009. godine. Tada će se Tankerska plovidba približiti tonaži od 1,5 milijuna dwt-a. Impresivnoj floti od osam velikih crude carriera (razni tipovi brodova za prijevoz sirove nafte i derivata mahom suezmax i aframax tipa) pridružit će se uskoro još jedan, a drugi potom.
Slijedit će snaženje flote od šest bulk carriera koji trenutačno na svjetskom tržištu, zahvaljujući prije svega Kini, bilježe iznimne rezultate. Dakle, riječ je o brodovima koji su uvijek prisutni u floti Tankerske plovidbe, namijenjeni sipkim i rasutim teretima iako nisu okosnica njihove flote.
U ukupnoj hrvatskoj floti sa 2,85 milijuna dwt-a udjel Tankerske plovidbe osnažit će. No, naravno, da i kolege brodari grade nove brodove, ali je riječ o manjim tonažama. Naime, Tankerska plovidba imat će 15 brodova s kojima će držati gotovo polovicu tonaže od ukupo 172 hrvatska broda u grupaciji Mare Nostrum. No valja znati da je u jedinicama mjereno u toj floti gotovo 80 brodova Jadrolinije i Brodospasa koji se i ne mogu ovako okarakterizirati tonažom, što dijelom važi i za JPS sa 17 brodova, mahom drugih namjena od prijevoza tereta.
Dakle, onih preko 10 posto ukupnog prihoda koliko Tankerska plovidba sudjeluje u prihodima domicilnog zadarskog gospodarstva je na stabilnoj plovidbi, kao i onih 40-ak pa i više posto, koliko njihova dobit kad se ostvaruje sudjeluje u ukupnoj dobiti ovdašnjih preko 3-4.000 tvrtki.
Ugovorene novogradnje
Nakon preuzimanja ovih dvaju brodova iz Brodosplita u Tankerskoj su za jedno vrijeme orijentirani na Kinu i Koreju. Naime, u Kini su ugovorena dva bulk carriera od po 37.500 dwt-a, a slijedit će dva po 35.000 tona iz Koreje. U istom korejskom brodogradilištu ugovorena su i dva tankera od po 50.000 tona. Ostaje nedorečeno pitanje još dvaju brodova koji bi se mogli graditi u 3. maju ako država u međuvremenu kao vlasnik brodogradilišta pred izazovom Europske komisije nađe načina za pomoći brodogradnju. Bez države iza ovakvih ugovora, nažalost, realno je da do ovih zadnjih gradnji ne dođe. U tom slučaju u idućem četverogodišnjem razdoblju domaća brodogradnja neće igrati.
Splitski programi
Vrijedi se ovdje osvrnuti na poslovnu suradnju najvećeg hrvatskog brodara i najvećeg hrvatskog brodogradilišta, odnosno Tankerske plovidbe i Brodosplita. Iako povijest seže daleko u prošlost zadržat ćemo se na onom što je odrađeno u samostalnoj Hrvatskoj, a možemo govoriti o tri programa. Prvi je odrađen u nemilom ratnom vremenu kada bez narudžbe Tankerske plovidbe Brodosplit nije imao što raditi, a riječ je o tankerima Zrinski i Frankopan od po 101.000 dwt-a. Oni su tih 93-94. inspirirali pokojnog predsjednika Franju Tuđmana na rečenicu o “hrvatskom gospodarskom čudu”. Bili su to tada među prvima u svijetu izgrađenim brodovima s dvostrukim dnom i oplatom koji su anticipirali ono što će uslijediti zabranom prijevoza nafte u tankerima bez takve građe, koja upravo stupa na snagu u potpunosti. Potom je uslijedilo crno doba brodara, a oporavak je označen briljantnom 2.000-tom, a slijedio je program triju suezmax tankera s dvostrukim dnom i oplatom od po 166.700 dwt-a kao najvećih naših brodova i najvećeg posla brodograditelja. Konačno s dva prije spomenuta broda završava se i treći ciklus s aframaxima. Flota Tankerske upravo u nosivom dijelu tankera za sirovu naftu i derivate obnovljena je i tonažom nadmašila svaku prethodnu. Uglavnom u poslovnim odnosima hrvatskih tvrtki zbir ovih programa težak preko 600 milijuna dolara vjerojatno predstavlja najveći takav pothvat, naravno isključujemo poslove u kojima je naručitelj bila država (autoceste i sl.).
najnovije
najčitanije
Nogomet
NOGOMET
Abecedini kadeti pobijedili Solin
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Ostali sportovi
Taekwondo turnir u Visokom
Donat ekipno drugi i treći
Ostali sportovi
JIU JITSU
Zadranin Leo Žuža: Nastavljam raditi još više i nadati se Svjetskom prvenstvu
Zadar
HEP JAVLJA
DONOSIMO VELIKI POPIS LOKACIJA Više ulica u Zadru i županiji sutra ostaje bez struje
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Nogomet
TRENER MLAĐIH KATEGORIJA
Zadarski trener Patrik Puljić o borbi s bolešću: ‘Najteža faza bila je suočavanje s dijagnozom…’
Zadar
velika promjena
NOVI KONCEPT Od sljedeće godine uvodi se devetogodišnje obrazovanje. Evo kako će funkcionirati
Rukomet
bliži se kraj sezone
Dvije generacije Zadrana potvrdile titulu prvaka Dalmacije
Crna Kronika
NAPAD