Kraj ljeta pripao Tankerskoj

Slika korisnika admin
tankerskaolib7
Vedran SITNICA
Splitski škverani odradili su još jedan posao za Tankersku plovidbu

Kada se u Tankerskoj plovidbi radi i s nečim dospije u  javnost, onda je to veliko kako i  dolikuje najvećoj zadarskoj tvrtki i najvećem hrvatskom brodaru.

Naravno, treba reći da Tankerska plovidba sebe kao takvu  određuje kao stabilnu srednju  tvrtku u poslu kojim se bavi, a  koji je svjetski i koji hrvatske i  zadarske veličine i brojke i ne  zanimaju.

Riječ je o tome da su u Tankerskoj plovidbi u zgusnutom  vremenu održali Godišnju  skupštinu dioničara i rasporedili dobit od 217 milijuna kuna  lavovski dio ostavljajući u tvrtki  zbog razvoja i budućnosti. Tada  se, naravno, moglo čuti i riječ-dvije o trenutačnim prilikama koje su više nego obećavajuće - odnosno i u ovoj se  godini očekuje dobar vrhunski  rezultat, dugo najavljivana kriza brodarstva još se ne ostvaruje.

Odmah potom u Brodosplitu  je za Tankersku porinuta Novogradnja 461 još neimovani  gotovo 270 metara dug aframax  tanker od 114.000 tona, čija cijena vjerojatno lebdi između 55  i 60 milijuna dolara, a što bi  samo za sebe kao investicija  dostajalo da u zadarskim uvjetima govorimo o jednoj tvornici ili hotelskom objektu velike  vrijednosti. No u moru Kaštelanskog zaljeva tada je već  stajao "Dugi otok", tanker istih  karakteristika koji je već završen i koji inspektori Tankerske plovidbe ispituju pred preuzimanje koje će se dogoditi za  10 dana.

Ovakav rezultat na kraju ljetne gospodarske letargije i izostanka informacija i događanja  koje pomalo prolazi, može nadmašiti jedino zbir turističkih  brojki u špici sezone koji očekujemo doznati do kraja ovog  tjedna.

Tankerska plovidba Zadar  ima (još 10 dana) 14 brodova s  ukupno 1,190.000 dwt-a i ostaje  tonažom najveći hrvatski brodar, a za deset dana flota će se  uvećati za "Dugi otok" sa  114.000 dwt-a, dok je u radu i  dovršetku porinuti drugi brod  istih karakteristika koji će biti  dovršen početkom 2009. godine. Tada će se Tankerska plovidba približiti tonaži od 1,5  milijuna dwt-a. Impresivnoj floti od osam velikih crude carriera (razni tipovi brodova za  prijevoz sirove nafte i derivata  mahom suezmax i aframax tipa)  pridružit će se uskoro još jedan,  a drugi potom.

Slijedit će snaženje flote od  šest bulk carriera koji trenutačno na svjetskom tržištu, zahvaljujući prije svega Kini, bilježe iznimne rezultate. Dakle,  riječ je o brodovima koji su  uvijek prisutni u floti Tankerske  plovidbe, namijenjeni sipkim i  rasutim teretima iako nisu okosnica njihove flote.

U ukupnoj hrvatskoj floti sa  2,85 milijuna dwt-a udjel Tankerske plovidbe osnažit će. No,  naravno, da i kolege brodari  grade nove brodove, ali je riječ  o manjim tonažama. Naime,  Tankerska plovidba imat će 15  brodova s kojima će držati gotovo polovicu tonaže od ukupo  172 hrvatska broda u grupaciji  Mare Nostrum. No valja znati  da je u jedinicama mjereno u toj  floti gotovo 80 brodova Jadrolinije i Brodospasa koji se i ne  mogu ovako okarakterizirati tonažom, što dijelom važi i za JPS  sa 17 brodova, mahom drugih  namjena od prijevoza tereta.

Dakle, onih preko 10 posto  ukupnog prihoda koliko Tankerska plovidba sudjeluje u  prihodima domicilnog zadarskog gospodarstva je na stabilnoj plovidbi, kao i onih 40-ak  pa i više posto, koliko njihova  dobit kad se ostvaruje sudjeluje  u ukupnoj dobiti ovdašnjih preko 3-4.000 tvrtki.

Ugovorene novogradnje

Nakon preuzimanja ovih dvaju brodova iz Brodosplita u Tankerskoj su za jedno  vrijeme orijentirani na Kinu i Koreju. Naime, u Kini su ugovorena dva bulk carriera od po  37.500 dwt-a, a slijedit će dva po 35.000 tona iz Koreje. U istom korejskom  brodogradilištu ugovorena su i dva tankera od po 50.000 tona. Ostaje nedorečeno pitanje  još dvaju brodova koji bi se mogli graditi u 3. maju ako država u međuvremenu kao  vlasnik brodogradilišta pred izazovom Europske komisije nađe načina za pomoći  brodogradnju. Bez države iza ovakvih ugovora, nažalost, realno je da do ovih zadnjih  gradnji ne dođe. U tom slučaju u idućem četverogodišnjem razdoblju domaća  brodogradnja neće igrati.

Splitski programi

Vrijedi se ovdje osvrnuti na poslovnu suradnju najvećeg hrvatskog brodara i najvećeg hrvatskog brodogradilišta, odnosno Tankerske  plovidbe i Brodosplita. Iako povijest seže daleko u prošlost zadržat ćemo se na onom što je odrađeno u samostalnoj Hrvatskoj, a  možemo govoriti o tri programa. Prvi je odrađen u nemilom ratnom vremenu kada bez narudžbe Tankerske plovidbe Brodosplit nije imao  što raditi, a riječ je o tankerima Zrinski i Frankopan od po 101.000 dwt-a. Oni su tih 93-94. inspirirali pokojnog predsjednika Franju  Tuđmana na rečenicu o "hrvatskom gospodarskom čudu". Bili su to tada među prvima u svijetu izgrađenim brodovima s dvostrukim  dnom i oplatom koji su anticipirali ono što će uslijediti zabranom prijevoza nafte u tankerima bez takve građe, koja upravo stupa na  snagu u potpunosti. Potom je uslijedilo crno doba brodara, a oporavak je označen briljantnom 2.000-tom, a slijedio je program triju  suezmax tankera s dvostrukim dnom i oplatom od po 166.700 dwt-a kao najvećih naših brodova i najvećeg posla brodograditelja.  Konačno s dva prije spomenuta broda završava se i treći ciklus s aframaxima. Flota Tankerske upravo u nosivom dijelu tankera za  sirovu naftu i derivate obnovljena je i tonažom nadmašila svaku prethodnu. Uglavnom u poslovnim odnosima hrvatskih tvrtki zbir ovih  programa težak preko 600 milijuna dolara vjerojatno predstavlja najveći takav pothvat, naravno isključujemo poslove u kojima je  naručitelj bila država (autoceste i sl.).

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno