Kako lakše učiti i postići uspjeh?

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika admin
dario_sambunjak
Irena JURJEVIĆ
Dr. Dario Sambunjak, urednik u časopisu Croatian Medical Journal na Medicinskom fakultetu u Zagrebu

U Svečanoj dvorani Sveučilišnog campusa studenti i svi ostali zainteresirani u četvrtak su mogli poslušati predavanje dr. Darija Sambunjaka, urednika u časopisu Croatian Medical Journal na Medicinskom fakultetu u Zagrebu. Predavanje naziva "5 u srednjoj školi! 5 na fakultetu ili Kako se iz zaustavnog traka prestrojiti u trak za pretjecanje i dojuriti do diplome" privuklo je veliki broj Zadrana, što mlađih, što starijih, svih odreda zainteresiranih kako postići bolji uspjeh u školi i na fakultetu, što je u današnje vrijeme globalizacije i velike konkurencije na tržištu rada mladima sve veći imperativ. Zadarski studenti su na predavanju imali priliku poslušati sažeti izborni kolegij Medicinskog fakulteta u Zagrebu i saznati neke od tajni koje bi im mogle pomoći u lakšem učenju. Predavanje je održano u organizaciji Odjela za informatologiju i komunikologiju Sveučilišta u Zadru.

 Na samom početku predavanja studenti su dobili test pomoću kojeg su mogli sami provjeriti koliko su uspješni i motivirani. Iza toga je krenulo zanimljivo predavanje u kojem su prikazane samo neke od metoda kojima se studenti mogu poslužiti kako bi što lakše i "bezbolnije" završili fakultet. Tako su se studenti upoznali s mentalnim mapama, vizualnim ili auditivnim učenjem, važnosti ciljeva i prije svega dobrom motivacijom. Kraj predavanja popraćen je velikim pljeskom i čestitkama na odličnoj prezentaciji.

- Cilj nam je motivirati studente i darovati im nešto vrijedno za početak godine, kako bismo im olakšali već tradicionalnu muku oko polaganja ispita, rekla je profesorica Nada Zgrabljić Rotar.

Nekoliko savjeta kako se motivirati i biti uspješniji dao nam je i sam dr. Sambunjak.

Uspješni vs. neuspješni studenti

Ono što zanima većinu nas je što razlikuje uspješnog od neuspješnog studenta?

- Ja bih rekao, možda, već kućni odgoj. Ljudi ne dolaze kao tabula rasa na fakultet. Dolaze s navikama, s nekom sviješću o tome što žele postići u životu. To je i stvar modela koje ti ljudi imaju, u početku su ti modeli roditelji, ali s vremenom roditelji imaju sve manju ulogu, a modeli postaju neke druge osobe. Pitanje je koje modele naše društvo nudi mladim ljudima, koje modele uspješnog čovjeka. Kada oni dođu na fakultet vidi se s kojim temeljima su došli, u tom smislu kućnog odgoja te uzora i navika koje imaju.

Većina studenata se, nakon što se prvi put susrela s popisom literature koju treba proći kako bi položila ispit, pita - kako postati uspješan student?

- Ako postoji želja i odluka, sve drugo je dostupno i na internetu i u knjigama koje sadrže memo tehnike, organizaciju vremena kao i druga razna dostupna sredstva. Ali ako nema želje ni motivacije, onda nijedna tehnika neće pomoći.

Kako uz svu demotivaciju poput interneta, televizije itd. pronaći motivaciju za rad?

- Odgovor je veoma jednostavan: manje gledati televiziju, a više čitati knjige. Ako student ne shvaća da gledanje televizije neće pomoći pri rješavanju ispita onda je teško pomoći mu ako se sam ne motivira. Profesori bi trebali biti dobar uzor, odgovorni prema nastavničkom i znanstvenom poslu, moraju vjerovati u to znanje i pronaći način kako sve to na zanimljiv način predstaviti samim studentima.

Koliko pomažu tečajevi u učenju? Ima li brzo čitanje efekta?

- Svi ti tečajevi, radionice, ovise zapravo o kvaliteti onih koji ih vode. Takav oblik obrazovanja u Hrvatskoj postaje dosta popularan što samo po sebi nije loše. Dobro je da takvih tečajeva ima, no jasno je da nisu svi iste kvalitete. Ja bih preporučio da mladi ljudi koriste takve prilike ako im financije i vrijeme to dopuštaju, no bitno je da rade ono što ih zanima. Ako ih nešto zaista zanima onda će to uspjeti naučiti čak i ako radionica nije neke kvalitete.

 Što se brzog čitanja tiče, koliko ja znam riječ je o vještini kao i svakoj drugoj, no ako se radi o trodnevnom tečaju, taj trodnevni tečaj može dati neku osnovu, međutim, poslije je potrebno mnogo vježbanja i truda da se ta tehnika zaista savlada. Uz dobru motivaciju i mnogo vježbe, moguće je dobiti one rezultate koje ti tečajevi obećavaju pa tako i lakše i brže učenje.

Tehnike učenja

Koliko je važno da se tehnike učenja steknu još u osnovnoj školi?

- Tehnike učenja na neki način bi se trebale početi prenositi još od najranije dobi. No treba prilagoditi način na koji će se te tehnike prilagođavati, treba ih prilagoditi njihovoj dobi, kognitivnim i drugim sposobnostima. Općenito ja bih rekao da su vještine studiranja jedna od mnogih prenosivih vještina koje su zapravo potrebne u životu. Recimo, postoje i vještine timskog rada, vještine upravljanja suvremenim tehnologijama. Te metavještine su uvijek potrebne bez obzira što studirate i potrebno je učiti ih od rane dobi, samo ih treba prezentirati na način prikladan za određenu dob.

Mogu li studenti naučiti učiti po tehnikama učenja tek na fakultetu, ako u srednjoj školi nisu koristili nikakve metode?

- Pa gdje ima volje ima i rezultata. Možda nećete moći korjenito promijeniti svoje načine učenja, ali možete ubaciti neke metode. Pojedine metode i tehnike koje možete ugurati u već postojeći modus učenja. Naravno što si mlađi, što se ranije na pravilan način počne učiti to je lakše sve skupa naučiti kako treba. Ali zašto ne, nikad nije kasno, ljudi dolaze u trećoj dobi i uče raditi na kompjutoru, pa zašto onda mladi ljudi ne bi naučili kako učiti.

Sve je više ljudi koji rade uz posao. Što biste im savjetovali? Kako uskladiti posao i obveze studiranja?

- Potrebno je još više samoorganizacije i samodiscipline nego kod osoba koje ne rade za vrijeme studiranja. Možda je njihova prednost što su oni očito motivirani, njihova motivacija nije upitna. To je njihova karta na koju trebaju igrati, trebaju samo uvidjeti da je to njihova jakost i iskoristiti to.

Što je s kampanjcima i s njihovim načinom učenja?

- Nažalost, ne postoji neki recept ili prečac u studiranju. Nabubati se može manje-više uvijek, to može uroditi plodom tako da se položi ispit, međutim, koja je svrha toga. Na primjer, ne bi bilo dobro da student medicine nabuba gradivo napamet za ispit i zaboravi ga za dva dana, to ne bi bilo odgovorno. Svaka struka i svaka osoba ima odgovornost prema onome što radi.

Koja je tajna uspješnog studiranja?

- Po mom mišljenju tajna je ravnoteža. Ravnoteža između različitih oblika motivacije, različitih stilova učenja, između potreba koje moramo zadovoljiti, o kojima moramo razmišljati tijekom studija. Ravnoteža između kreativnog pristupa u učenju. Znači učenje kroz igru, kroz zabavu i s druge strane ono što nam je opet potrebno to je samodisciplina, treba nam samokontrola, organiziranost. Znači to su te neke dvije krajnosti, dva pola koja treba dovesti u ravnotežu. Na koncu konca postoji i život izvan studija koji ne treba zaboraviti, kao što ne treba zaboraviti studij na račun tog života.

 SAVJETI ZA LAKŠE POLAGANJE ISPITA

- dolazite na predavanja

- budite aktivni

- postavljajte pitanja nastavnicima, postavljajte pitanja i knjizi i gradivu

- učite aktivno razmišljajući, a ne pasivno samo pokušavajući utrpati neke informacije u svoju glavu

- vizualizirajte gradivo

- radite bilješke i mentalne mape

- ponavljajte redovito

- pokušajte se zabavljati studirajući, pokušajte pronaći elemente zabave, pokušajte kreirati zabavu i igru u procesu učenja

- igrajte na kartu onoga što vas najviše motivira, ali koristite i sve druge vrste motivacije kao taštinu ili deblji novčanik

- nagradite se za trud, jer iza svakoga truda zaslužujete nagradu

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno