Županijske i lokalne ceste uskoro bez kune za održavanje!

Slika korisnika admin
Velimir BRKIĆ
Strojevi bi odsad mogli često mirovati

Udruga Županijskih uprava za ceste Republike Hrvatske nedavno je apelirala na najviše državne institucije, kao što su predsjednica Republike i predsjednik Vlade RH, na urušavanje mreže županijskih i lokalnih cesta zbog neodržive razine financiranja. ŽUC-evi su poslali pismo ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdašu Dončiću i upozorili ga na alarmantno stanje u ŽUC-evima i to, kako stoji u pismu, zbog toga što je država posljednjih godina dovela do značajnog zanemarivanja najveće mreže cesta u RH, što će u konačnici dovesti do njenog urušavanja i nedopustivog smanjenja sigurnosti na hrvatskim prometnicama. ŽUC-evi su, kaže se u pismu kojeg potpisuje predsjednik Udruge ŽUC-eva Hrvatske Nino Vela, od osnutka poboljšavali stanje mreže županijskih i lokalnih cesta, ali smanjenje sredstava i daljnja centralizacija države posljednjih godina dovela  je do ovakvog katastrofalnog stanja kakvo je sada.

- Županijske uprave za ceste od 1998. upravljaju s 9.594,9 kilometara županijskih i 8.939,1 kilometara lokalnih cesta, odnosno sa 18.534 kilometara javnih cesta, što čini 69 % mreže svih razvrstanih cesta u RH i u tom razdoblju do danas su znatno poboljšale stanje tih cesta. Već duže vremena su županijske i lokalne ceste na preniskoj razini financiranja, a u ovom trenutku su raspoloživa sredstva manje od pola potrebnih sredstava. Godišnja naknada za ceste, koja se plaća pri registraciji, smanjenja je za oko 100 milijuna kuna godišnje - što predstavlja izravno smanjivanje strogo namjenskog ulaganja u županijske i lokalne ceste, dok je prethodno povećana trošarina na gorivo koja ide u državni proračun, što je centralizacija namjenskih županijskih sredstva u opći državni proračun, kaže Vela uime svih ravnatelja hrvatskih Županijskih uprava za ceste. Među njima je i Mile Fabijan, ravnatelj ŽUC-a Zadarske županije koji već nekoliko godina upozorava na loš odnos države prema financiranju županijskih i lokalnih cesta.

Smanjenje jedinog prihoda

- Najnovija odluka o smanjenju ovog sada jedinog glavnog prihoda za financiranje županijskih i lokalnih cesta, koji stupa na snagu 1. siječnja 2016. odvodi njihovo održavanje ispod zakonom propisanog minimuma, te će u budućnosti rezultirati sa zanemarivanjem i devastacijom javnog dobra RH, što će dovesti do ugrožavanja sigurnosti prometa na svim županijskim i lokalnim cestama, kaže Fabijan koji je problem održavanja županijskih i lokalnih cesta istaknuo i na posljednjem kolegiju župana, rekavši kako je zadarski ŽUC trenutno na minus 30 posto sredstava u odnosu na 2012. godinu.

- U slučaju snijega nećemo moći održati prohodnost cesta, a niti pripremiti ceste za sljedeću turističku sezonu. Situacija je vrlo rizična zbog ispunjavanja zakonskih obveza, a godišnje bismo morali obnoviti 60 kilometara cesta da bismo za 20 godina obnovili sve ceste u Zadarskoj županiji. Mi trenutačno, na godišnjoj razini, obnavljamo svega dva kilometra, rekao je Fabijan na kolegiju župana.

Od 2003. do danas prihodi županijskih i lokalnih cesta smanjivani su sa 1 milijardu i 250 milijuna kuna na 810 milijuna kuna godišnje, a realni troškovi povećani su oko 50 posto.

Naime, resorno ministarstvo je 2013. godine dio prihoda iz trošarine na gorivo od 240 milijuna kuna za županijske i lokalne ceste prepolovilo na 120 milijuna kuna, a 2015. tih 120 milijuna smanjilo na 18 milijuna kuna godišnje. Oduzeti dio sa županijskih i lokalnih cesta svake godine prebačen je na raspolaganje Hrvatskim cestama za održavanje i građenje državnih cesta. Fabijan ističe kako je 18 milijuna kuna raspoređeno na samo dva ŽUC-a, Sisku 800 tisuća kuna, a Ličko-senjskom ŽUC-u 17,2 milijuna kuna.

- To je nedopustivo obzirom na potrebe povećanja prometa i poboljšanja sigurnosti prometa na županijskim i lokalnim cestama. Od 1. siječnja 2003. do 2012. prihodi ŽUC-eva se nisu povećavali, iako je realno povećana cijena održavanja i građenja za 40 posto, kaže Fabijan.

Ugrožena sigurnost putnika

Hrvatska zajednica županija i Županijske uprave za ceste od 2013. predlažu Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture uspostavu održivog sustava financiranja županijskih i lokalnih cesta koji bi omogućio potreban standard održavanja ovih cesta, a samim tim i potrebnu razinu sigurnosti prometa. Da bi se uspostavio održivi sustav financiranja županijskih i lokalnih cesta i potrebna razina sigurnosti prometa na njima u ovom trenutku potrebna su godišnja ulaganja u ovu mrežu cesta od minimalno 1,4 milijuna kuna ili 78.250 kuna po kilometru ceste, do optimalno 1,9 milijuna kuna ili 103.600 kuna po kilometru ceste, ovisno o standardu  i sigurnosti koji se želi postići na njima.

- Za usporedbu, prema financijskom planu Hrvatskih cesta, samo za održavanje državnih cesta u 2015. godini osigurano je 72.390 kuna po kilometru državnih cesta, a za financiranje svih radova na državnim cestama osigurano je 261.900 kuna po kilometru državnih cesta, stoji u pismu upućenom ministru na odlasku.

Za kvalitetne i sigurne ceste zainteresirani su svi, a smanjenje namjenske naknade za ceste znači smanjenje ulaganja u županijske i lokalne ceste koje čine više od dvije trećine svih javnih cesta u Republici Hrvatskoj, postepeno njihovo propadanje i smanjivanje sigurnosti prometovanja na tim cestama, a stručna ispitivanja pokazuju kako su posljedice stradanja ljudi 4-5 puta skuplje od ulaganja u održavanje cesta, stoji u zaključku Udruge Županijskih uprava za ceste RH.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno

Komentari

Slika korisnika evo vakoj
Zasto ugrozena sigurnost putnika? Bi li pola uhljeba poslali kuci i smanjili place? Malo manje unistavati vozni park i smanjit. Ne rasipati se sa zimskim sluzbama itd.