Županijske i lokalne ceste uskoro bez kune za održavanje!

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika admin
Velimir BRKIĆ
Strojevi bi odsad mogli često mirovati

Udruga Županijskih uprava za ceste Republike Hrvatske nedavno je apelirala na najviše državne institucije, kao što su predsjednica Republike i predsjednik Vlade RH, na urušavanje mreže županijskih i lokalnih cesta zbog neodržive razine financiranja. ŽUC-evi su poslali pismo ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdašu Dončiću i upozorili ga na alarmantno stanje u ŽUC-evima i to, kako stoji u pismu, zbog toga što je država posljednjih godina dovela do značajnog zanemarivanja najveće mreže cesta u RH, što će u konačnici dovesti do njenog urušavanja i nedopustivog smanjenja sigurnosti na hrvatskim prometnicama. ŽUC-evi su, kaže se u pismu kojeg potpisuje predsjednik Udruge ŽUC-eva Hrvatske Nino Vela, od osnutka poboljšavali stanje mreže županijskih i lokalnih cesta, ali smanjenje sredstava i daljnja centralizacija države posljednjih godina dovela  je do ovakvog katastrofalnog stanja kakvo je sada.

- Županijske uprave za ceste od 1998. upravljaju s 9.594,9 kilometara županijskih i 8.939,1 kilometara lokalnih cesta, odnosno sa 18.534 kilometara javnih cesta, što čini 69 % mreže svih razvrstanih cesta u RH i u tom razdoblju do danas su znatno poboljšale stanje tih cesta. Već duže vremena su županijske i lokalne ceste na preniskoj razini financiranja, a u ovom trenutku su raspoloživa sredstva manje od pola potrebnih sredstava. Godišnja naknada za ceste, koja se plaća pri registraciji, smanjenja je za oko 100 milijuna kuna godišnje - što predstavlja izravno smanjivanje strogo namjenskog ulaganja u županijske i lokalne ceste, dok je prethodno povećana trošarina na gorivo koja ide u državni proračun, što je centralizacija namjenskih županijskih sredstva u opći državni proračun, kaže Vela uime svih ravnatelja hrvatskih Županijskih uprava za ceste. Među njima je i Mile Fabijan, ravnatelj ŽUC-a Zadarske županije koji već nekoliko godina upozorava na loš odnos države prema financiranju županijskih i lokalnih cesta.

Smanjenje jedinog prihoda

- Najnovija odluka o smanjenju ovog sada jedinog glavnog prihoda za financiranje županijskih i lokalnih cesta, koji stupa na snagu 1. siječnja 2016. odvodi njihovo održavanje ispod zakonom propisanog minimuma, te će u budućnosti rezultirati sa zanemarivanjem i devastacijom javnog dobra RH, što će dovesti do ugrožavanja sigurnosti prometa na svim županijskim i lokalnim cestama, kaže Fabijan koji je problem održavanja županijskih i lokalnih cesta istaknuo i na posljednjem kolegiju župana, rekavši kako je zadarski ŽUC trenutno na minus 30 posto sredstava u odnosu na 2012. godinu.

- U slučaju snijega nećemo moći održati prohodnost cesta, a niti pripremiti ceste za sljedeću turističku sezonu. Situacija je vrlo rizična zbog ispunjavanja zakonskih obveza, a godišnje bismo morali obnoviti 60 kilometara cesta da bismo za 20 godina obnovili sve ceste u Zadarskoj županiji. Mi trenutačno, na godišnjoj razini, obnavljamo svega dva kilometra, rekao je Fabijan na kolegiju župana.

Od 2003. do danas prihodi županijskih i lokalnih cesta smanjivani su sa 1 milijardu i 250 milijuna kuna na 810 milijuna kuna godišnje, a realni troškovi povećani su oko 50 posto.

Naime, resorno ministarstvo je 2013. godine dio prihoda iz trošarine na gorivo od 240 milijuna kuna za županijske i lokalne ceste prepolovilo na 120 milijuna kuna, a 2015. tih 120 milijuna smanjilo na 18 milijuna kuna godišnje. Oduzeti dio sa županijskih i lokalnih cesta svake godine prebačen je na raspolaganje Hrvatskim cestama za održavanje i građenje državnih cesta. Fabijan ističe kako je 18 milijuna kuna raspoređeno na samo dva ŽUC-a, Sisku 800 tisuća kuna, a Ličko-senjskom ŽUC-u 17,2 milijuna kuna.

- To je nedopustivo obzirom na potrebe povećanja prometa i poboljšanja sigurnosti prometa na županijskim i lokalnim cestama. Od 1. siječnja 2003. do 2012. prihodi ŽUC-eva se nisu povećavali, iako je realno povećana cijena održavanja i građenja za 40 posto, kaže Fabijan.

Ugrožena sigurnost putnika

Hrvatska zajednica županija i Županijske uprave za ceste od 2013. predlažu Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture uspostavu održivog sustava financiranja županijskih i lokalnih cesta koji bi omogućio potreban standard održavanja ovih cesta, a samim tim i potrebnu razinu sigurnosti prometa. Da bi se uspostavio održivi sustav financiranja županijskih i lokalnih cesta i potrebna razina sigurnosti prometa na njima u ovom trenutku potrebna su godišnja ulaganja u ovu mrežu cesta od minimalno 1,4 milijuna kuna ili 78.250 kuna po kilometru ceste, do optimalno 1,9 milijuna kuna ili 103.600 kuna po kilometru ceste, ovisno o standardu  i sigurnosti koji se želi postići na njima.

- Za usporedbu, prema financijskom planu Hrvatskih cesta, samo za održavanje državnih cesta u 2015. godini osigurano je 72.390 kuna po kilometru državnih cesta, a za financiranje svih radova na državnim cestama osigurano je 261.900 kuna po kilometru državnih cesta, stoji u pismu upućenom ministru na odlasku.

Za kvalitetne i sigurne ceste zainteresirani su svi, a smanjenje namjenske naknade za ceste znači smanjenje ulaganja u županijske i lokalne ceste koje čine više od dvije trećine svih javnih cesta u Republici Hrvatskoj, postepeno njihovo propadanje i smanjivanje sigurnosti prometovanja na tim cestama, a stručna ispitivanja pokazuju kako su posljedice stradanja ljudi 4-5 puta skuplje od ulaganja u održavanje cesta, stoji u zaključku Udruge Županijskih uprava za ceste RH.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno

Komentari

Slika korisnika evo vakoj
Zasto ugrozena sigurnost putnika? Bi li pola uhljeba poslali kuci i smanjili place? Malo manje unistavati vozni park i smanjit. Ne rasipati se sa zimskim sluzbama itd.