STANKO BANIĆ "Hvala im što su moj rad prepoznali nakon toliko godina!"

Slika korisnika mkvanja
Otvoreno o dodjeli Posebnog priznanja za doprinos hrvatskom brodarstvu
Još ne znam obrazloženje ovog priznanja, pretpostavljam da je vezano za današnje stanje Tankerske plovidbe koje je zdravo u odnosu na ostala brodarska poduzeća te da je vezano za model privatizacije kojeg smo, velikim odricanjima, mukama i borbama protiv politike, uspjeli odraditi te da sve to pokazuje rezultate, kaže Banić
Marin GOSPIĆ
Legendarni Stanko Banić večeras u Arsenalu

Umirovljeni direktor Tankerske plovidbe Zadar, Stanko Banić, večeras je dobio najveći pljesak okupljenih na dodjeli priznanja "Plava vrpca Vjesnika" u Arsenalu. Ono "legendarni" koje se često veže uz njegovo ime, izgovorili su pozivajući ga i na pozornicu, a isti je epitet ponovio i pomoćnik glavnog tajnika Saveza pomoraca Hrvatske, Vladimir Svalina, uručujući Baniću nagradu.

Banić je bio vidno ganut ovim priznanjem i to nije mogao sakriti pa je u jednom trenutku čak rekao kako će mu poteći suze te je nakon zahvale okupljenima rekao kako odmah "mora ići da ne zakasni na brod".

Ovo je očito za njega bila situacija izuzetnog emocionalnog naboja te je po primanju priznanja odmah napustio svečanost, iako je uslijedilo višesatno druženje pomoraca na prigodnom domjenku.

Kada mu se glavni tajnik Sindikata pomoraca zahvalio na svemu što je učinio za Tankersku i hrvatsko brodarstvo, Banić je doista jedva susprezao suze, tim više što je izrijekom rečeno kako je "on možda najzaslužniji za opstanak ove brodarske kompanije".

Ne znam obrazloženje ovog priznanja

No, Banić je u stilu čovjeka koji će uvijek želi reći što mu je na umu, zahvaljujući na priznanju, pomalo ironično poručio da im "hvala što su to prepoznali nakon toliko godina".

Naravno, u zahvali nije zaobišao osnivača Tankerske plovidbe, Ivana Pašu, dodajući kako mu je žao što te večeri uz njega nisu i kolege iz Jugolinije. Malo bi se tko od kapetana, ili općenito dobitnika priznanja, usudio spomenuti Jugoliniju, ali Banić je to vrlo prkosno učinio, auditoriju jasno poručujući neka se zna tko je najzaslužniji za razvoj hrvatskog brodarstva.

Dapače, iako nije htio govoriti za medije, uoči primanja priznanja, za naš je list progovorio o onome o čemu nikad nije, primjerice, o tome kako ovakva priznanja danas prima s čuđenjem što su ga se sada sjetili, ili pak o tome kako mu nije jasno zašto je svih ovih godina marginaliziran. Otvoreno je govorio i o teškoj situaciji u hrvatskom brodarstvu, kao i činjenici da ga nitko iz Ministarstva pomorstva nikad nije upitao za savjet.

- Da vam budem iskren, ja još ne znam obrazloženje ovog priznanja, pretpostavljam da je vezano za današnje stanje Tankerske plovidbe koje je zdravo u odnosu na ostala brodarska poduzeća te da je vezano za model privatizacije kojeg smo, velikim odricanjima, mukama i borbama protiv politike, uspjeli odraditi te da sve to pokazuje rezultate. Žao mi je što to nije prepoznato na vrijeme i da se taj model primijeni i na neke druga poduzeća.

"A što ćeš od starog komunjare"

Zašto to po Vama nije prepoznato na vrijeme?
- Što god da kažem ona druga strana reći će: "A što ćeš od starog komunjare, nego to čuti". Ali je činjenica da smo dokazali da se može drugačije i bolje za bolju Hrvatsku, zato mi je žao što večeras sa mnom na bini nisu i moji kolege iz Jugolinije, Šibenske i Splitske plovidbe. Onda bi mi srce bilo puno ispunjenije, evo sad sam se naježio, da vam pravo kažem. Pitanje je zašto to nije tako...

Je li Vas itko ikad iz nadležnih ministarstava kontaktirao i pitao za savjet?
- Pitao sam ih to. Imali smo ministre privatizacije, gospodarstva, ali ništa. Čudno, mi u Tankerskoj nismo taj model isisali iz prsta nego smo se rastrčali po svijetu, tražili ga i, fala Bogu, našli. Ali bilo je nekoliko bitnih preduvjeta, a to je da sve to bude sukladno našem zakonu o privatizaciji, da ima socijalnu dimenziju, na što smo mi u Tankerskoj uvijek bili osjetljivi, i da ne košta više nego što treba.

"Tko sam ja da im sudim?"

Kako tumačite činjenicu da Vas nitko od ministara pomorstava nikad nije kontaktirao, preuzeo iskustvo Tankerske ili barem dio njega?
- Pokojni Oliver bi rekao: "Tko sam ja da im sudim?". Ali šteta je.

Kakvom uopće danas vidite situaciju u hrvatskom brodarstvu?
- Bit ću iskren, ne pratim više događaje u brodarstvu, tek malo preko interneta pogledam stanje na tržištu, ali suština problema je u vlasničkoj strukturi tih društava. Evo da navedem samo jedan primjer: kako je Jugolinija, koja je bila triput veće poduzeće od Tankerske, pala šaptom? A danas halabuka oko 3. maja! Tek danas nakon 25 godina je netko shvatio da to tako više ne ide. I zato me duša boli. Preklani sam bio na operaciji čira želuca, a mislim da mi i drugi raste jer ne mogu više podnositi ovo stanje, ovo bacanje prašine u oči. Svijet je to već sve to posložio prije 200 godina o tome što je vlasnik, što je nadzorni odbor, što je uprava, tko koga bira, tko kome odgovara i slično. Ova propast se nije mogla dogoditi preko noći, ona barem deset godina tinja. Dakle, kao i kod svake bolesti, ako se ne reagira na vrijeme karcinom će vas ubiti.
A da boli, boli...

Koju vladu smatrate posebno odgovornom za ovakvu situaciju u hrvatskom brodarstvu?
- Nema direktora IN-e, a koja je u bila naš jedini poslovni partner u zemlji, kome nisam rekao: "Prijatelju, doći se dan kada će nas netko pitati kako to da tankeri Tankerske plovidne zadovoljavaju sigurnosne kriterije najvećih kompanija na svijetu, a ne mogu IN-ine?". Što se tiče mojih kontakata sa Zagrebom, imao sam preklani službeni poziv na 25. godišnjicu obilježavanja osnutka Udruge brodara "Mare nostrum" jer sam bio prvi predsjednik. Nažalost, nisam mogao ići jer sam bio u bolnici i to je sav kontakt sa Zagrebom.

Je li Vas iznenadilo to minoriziranje Vaše uloge u hrvatskom brodartsvu?
- Nauči se čovjek na sve, a da boli, boli. Jer zašto se ljudi ne savjetuju oko onoga što ne znaju. Evo, samo da spomenem naš veliki projekt Gaženicu. Kapa dolje, velik je to novac, ali s danom odluke da se stupi u taj projekt trebalo je poslati tri, četiri čovjeka po svijetu, po Mediteranu, šest mjeseci ili godinu dana da nauče taj zanat. Onda nam ne bi trebali ni Turci ni Kinezi da nam to vode i onda bi koštalo 0,2 posto od ovoga koliko će nas koštati.

Volio bih da današnja Tankerska više živi s gradom

Jeste li zadovoljni današnjom Tankerskom plovidbom?
- To su mladi ljudi koji imaju svoj gard, svoj stav i poslovno su apsolutno profesionalci, ali volio bih da malo više žive s gradom, da ima više socijale, više pomoći. Čini mi se da im to malo fali, ali ja im ipak to ne mogu zamjeriti.

Uhljebi, uhljebi, uhljebi...

Uživate li danas u mirovini?
- Kako ću se smiriti, ja sam svaki kvartal imao rezultate po brodu, plus i minus i ako sam shvatio da je jedan brod loše poslovao, taj je čovjek ujutro bio kod mene na razgovoru. Dobio je žuti karton, iza toga je sljedio crveni i točka. Kako danas dopuštaju da im nitko ništa ne javlja, to su uhljebi, uhljebi, uhljebi...

Dobitnici Andi Marović i dubrovački vatrogasci

Glavnom tajniku Sindikata pomoraca Hrvatske, Nevenu Melvanu, pripala je čast otvoriti svečanu dodjelu 54. Plave vrpce Vjesnika u Zadru. Istaknuo je kako mu je posebna čast biti u Zadru koji je dao toliko hrabrih ljudi i toliko pomoraca, ističuči vrhunsku hrabrost i profesionalnost svih koji su spašavali ljude na moru. Obraćajući se brojnim uzvancima, pozdravio je i izaslanika predsjednice RH, urednika Pomorske večeri u Zadru, Vladimira Šetku, te izaslanika premijera, župana Božidara Longina.

U ime domaćina, prvi je govorio gradonačelnik Zadra, Branko Dukić, poručujući kako "najtoplije zahvaljuje što su ovu lijepu manifestaciju doveli u naš grad"":
- Zadar je istinski grad pomoraca, zna to dobro i ovogodišnji dobitnik priznanja Stanko Banić, kao i učenici Pomorske škole u Zadru. Mi Zadrani zato imamo posebne emocije prema Plavoj vrpci koja nosi posebnu humanost - izjavio je Dukić.

Župan Longin također je izrazio zadovoljstvo "što je Plava vrpca doplovila do nas"
- U našoj županiji ponosno iskazujemo svoju pomorsku tradiciju, Zadar je kroz povijest dao veliki broj pomoraca i svjesni smo važnosti ulaganja u kadrove - naglasio je Longin, ističući i značaj Tankerske plovidbe.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)