Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

U pripremi potpuna “internetizacija” poslovanja s građanima

03.02.2012. 23:00
U pripremi potpuna “internetizacija” poslovanja s građanima


Sustav e-predmet neće biti implementiran do konca godine, no već i sada Županija u pružanju usluga građanima nudi mogućnost podnošenja zahtjeva preko interneta, uključujući i podnošenje zahtjeva za legalizaciju kuće


Zadarska županija ove godine započinje s pripremama za uvođenje poslovnog procesa e-predmet, odnosno sustava preko kojeg bi svoje „poslovanje” sa Županijom građani mogli voditi bez obilaženja ureda, odnosno – s računala.
Sustav, kako napominje pročelnica Upravnog odjela za pravne i zajedničke poslove Milena Ikić, neće biti implementiran do konca godine, no već i sada Županija u pružanju usluga građanima nudi mogućnost podnošenja zahtjeva preko interneta.
Brže do informacija
– Osobito je važno e-predmet uvesti kao poslovni proces u rad Upravnog odjela za provedbu dokumenata prostornog uređenja i gradnje koji je najvećim dijelom u svom radu usmjeren građanima kao strankama u postupku. Kako uvođenje ovakvog transparentnog i ažurnog načina vođenja predmeta zahtijeva opsežnu informatičku, kadrovsku i financijsku pripremu, u ovoj godini planira se, u okviru raspoloživih financijskih i ljudskih resursa, strateški isplanirati sve potrebne preduvjete za ostvarenje ovog cilja. Jačanje dostupnosti pruženih usluga građanima i pravnim osobama te razvoj e-uprave mjera je Županijske razvoje strategije 2011. – 2013. U skladu s financijskim mogućnostima tijekom 2012. godine postupak uvođenja poslovnog procesa e-predmet započeo bi postupnom nadogradnjom postojeće informatičke infrastrukture, te usavršavanjem službenika za upravljanje elektroničkim dokumentima. Cilj kojeg realizacijom ovog procesa želimo postići je građanima ponuditi pregled informacija o tijeku rješavanja njihovih predmeta dostupnošću informacija s podacima o predmetu – u kojem upravnom tijelu se predmet rješava, koji su nadnevak zaprimanja, naziv akta, status predmeta i službenik kojem je predmet dodijeljen u rješavanje, pojašnjava Ikić.
Tijekom 2012. informatički stručnjaci napravit će „screening” i utvrditi na koji će način biti potrebno rekonstruirati informatičku bazu i kakav softver uvesti, a, s obzirom na potrebna sredstva, potom će se, vjerojatno u 2013., započeti s implementacijom sustava kako bi u konačnici građani preko linka na stranicama Županije mogli pristupiti informacijama o svojem predmetu i tamo saznati trebaju li, primjerice, predati dodatnu dokumentaciju.
Za potpunu efikasnost sustava potrebno je da se građani koji sa svojeg računala žele obavljati poslove a županijskim tijelima, jednako kao i županijski službenici, opskrbe elektroničkim potpisom, odnosno onom vrtom elektroničkog potpisa koji je ekvivalentan vlastoručnom.
Posjedovanje upravo takvog – naprednog elektroničkog potpisa, što je njegov zakonski naziv, i danas omogućuje podnošenje zahtjeva prema nekim županijskim upravnim odjelima.
Internetom zatražiti legalizaciju
– Na mrežnim stranicama Zadarske županije nalazi se pretinac za zahtjeve s elektroničkim potpisom pa građani sve svoje zahtjeve upravnim tijelima Zadarske županije mogu uputiti i u elektroničkom obliku s potpisom sukladnim Zakonu o elektroničkom potpisu i Zakonu o općem upravnom postupku, što značajno može olakšati dostavu i komunikaciju strankama koje raspolažu s elektroničkim potpisom, navodi Ikić.
Posredstvom spomenutog pretinca moguće je, saznajemo, UO za provedbu dokumenata, prostornog uređenja i gradnje uputiti zahtjev za legalizaciju zgrade po Zakonu o nezakonito izgrađenim zgradama, a sam obrazac zahtjeva na raspolaganju je za preuzimanje na dijelu stranica koji „pripada” nadležnom Upravnom odjelu. Unatoč ome, Upravni odjel do sada nije elektroničkim preko zaprimio niti jedan ovakav zahtjev.
Uz pretinac za zahtjeve prema UO za provedbu dokumenata, prostornog uređenja i gradnje na internetskim stranicama Županije postoji i pretinac za zahtjeve ostalim upravnim tijelima
– Fizička ili pravna osoba koja ima elektronički potpis sukladan zakonu i stranka je u određenom upravnom postupku koji se vodi u nekom drugom upravnom tijelu Zadarske županije, primjerice UO za pravne i zajedničke poslove, UO za more i turizam, UO za proračun i financije, UO za zdravstvo i socijalnu skrb ili Uredu župana, može svoju žalbu u postupku javnog natječaja za prijem u službu dostaviti Zadarskoj županiji elektroničkim putem i ona će se smatrati valjano dostavljenom u smislu odredbi Zakona o općem upravnom postupku. U tom će slučaju Zadarska županija stranci bez odgode elektroničkim putem potvrditi primitak takvog podneska. Smisao postavljanja ovih pretinaca je da fizičke i pravne osobe koje imaju elektronski potpis sukladan Zakonu o elektroničkom potpisu mogu dostavljati svim upravnim tijelima bilo kakav podnesak bez da ga šalju bilo poštom bilo osobno donose u pisarnicu, jer se zahtjev potpisan takvom vrstom potpisa smatra vlastoručno potpisanim Na ovaj način svi koji imaju ovakav potpis, a kojeg certificira FINA, mogu podnositi predstavke, zahtjeve, molbe i bilo koje druge podneske preko pretinca koji smo postavili na mrežnim stranicama. Nasuprot tome, zahtjev upućen bez valjanog elektroničkog potpisa ne smatra se vlastoručno potpisanim, zaključuje Ikić.


 KAKO DO VALJANOG ELEKTRONIČKOG POTPISA?




Napredni elektronički potpis se dobiva korištenjem kvalificiranog certifikata kojeg izdaje FINA.
– Napredni elektronički potpis, uz identifikaciju potpisnika i zaštitu integriteta potpisanog dokumenta, jamči i neporecivost. Neporecivost podrazumijeva da potpisnik ne može poreći da je potpisao dokument čime je napredni elektronički potpis izjednačen s vlastoručnim potpisom (osobni certifikat), odnosno vlastoručnim potpisom i pečatom pravnih osoba (poslovni certifikat) i ima istu pravnu snagu, sukladno Zakonu o elektroničkom potpisu. Elektronički dokument potpisan naprednim elektroničkim potpisom predstavlja pravno valjan dokument, pojašnjavaju u Fininom Uredu za korporativne komunikacije.
Za dobivanje osobnih digitalnih certifikata građani u poslovnicu Fine trebaju predati Zahtjev za izdavanje osobnog certifikata i Ugovor o obavljanju usluga certificiranja u dva primjerka koji su za preuzimanje dostupni na Fininoj internetskoj stranici http://www.fina.hr/Default.aspx?sec=963, te preslik osobne iskaznice, a da bi dokumente mogli elektronički potpisati, potrebno je imati aplikaciju za elektroničko potpisivanje.
– Fina je razvila aplikaciju Web e-Potpis koja omogućuje elektroničko potpisivanje dokumenata te provjeru valjanosti potpisa na elektronički potpisanim dokumentima. Aplikacija je namijenjena i poslovnom subjektima i građanima. Aplikacija Web e-Potpis dostupna je putem interneta, što znači da nije potrebna instalacija na računalo. Za korištenje aplikacije Web e-Potpis potrebno je imati Finine digitalne certifikate te se registrirati za korištenje aplikacije. Registracija se vrši on-line na adresi http://www.fina.hr/Default.aspx?sec=1517, korištenjem digitalnog certifikata. Nakon uspješne prijave korisnik će na adresu e-pošte dobiti potvrdu o uspješnoj prijavi, nakon čega odmah može započeti s korištenjem aplikacije. Korištenje aplikacije Web e-Potpis za građane je potpuno besplatno, napominju iz Fine.