Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Ni most, ni koridor, Hrvatska gradi dva trajekta

03.06.2012. 22:00
Ni most, ni koridor, Hrvatska gradi dva trajekta


Krajem godine započela bi gradnja mega-trajekata koji bi preuzeli ulogu “plave” obilaznice Neuma. Kreditnu liniju trebalo bi osigurati pulsko Brodogradilište Tehnomont, a u igri za izgradnju su i Brodosplit, “3. maj”, te Brodogradilište Kraljevica


Dva trajekta kapaciteta oko 150 vozila i 2.000 putnika već do kraja ove godine počet će se graditi u Hrvatskoj kako bi u floti Jadrolinije od 1. srpnja naredne godine preuzeli ulogu “plave” obilaznice Neuma. U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture u tijeku su razgovori oko realizacije projekta po načelu “gradnja domaće flote na domaćim navozima i bez državnih jamstava”, čime bi se istovremeno osigurao bolji standard brodovlja “Jadrolinije”, te dao posao hrvatskim brodogradilištima. U igri su u prvoj seriji dva velika trajekta od kojih je svaki vrijedan između 7 i 8 milijuna eura, te u nešto dugoročnijoj varijanti još dva trajekta sličnih karakteristika, pa je ukupno riječ o četiri trajekta vrijedna oko 30 milijuna eura. Svi ti brodovi naravno neće ići isključivo na Pelješac, već na ostale trajektne linije na Jadranu ovisno o potrebama. Bit će to najveći ikada izgrađeni trajekti za “Jadroliniju”, jer će biti dugi oko 100 metara i imat će veći kapacitet od najvećih u floti kao što su trajekti “Hrvat” i “Juraj Dalmatinac”.
Reference Brodosplita i Kraljevice
O svemu navedenom se razgovaralo prošlog tjedna u Rijeci u vrijeme posjete ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića, koji je između ostalog održao i radne sastanke u Jadroliniji, čije je čelništvo zaduženo da tijekom ovog tjedna ponudi analizu dugoročnih financijskih mogućnosti najvećeg nacionalnog putničkog brodara, kojeg se modernizacijom flote nastoji pripremiti za međunarodnu konkurenciju u Europskoj uniji, koja će se od 1. siječnja 2017. godine moći ravnopravno natjecati za posao povezivanja kopna i otoka na Jadranu.
Kako doznajemo iz neslužbenih izvora kreditnu liniju za ovaj posao trebalo bi osigurati pulsko Brodogradilište Tehnomont, gdje već imaju načelne dogovore s bankama, koje su spremne bez posebnih državnih jamstava podržati posao. Bit će izuzetno zanimljivo vidjeti tko će trajekte graditi, a u igri su uz Tehnomont i Brodosplit, riječki “3. maj”, te Brodogradilište Kraljevica, kojemu bi to mogao biti prvi značajniji posao od otvaranja stečaja. Moguće su i podjele segmenata posla između spomenutih škverova o čemu tek treba postići dogovore. Načelno najbolje reference imaju Brodosplit i Kraljevica, jer su slične trajekte za Jadroliniju već gradili, pa je tako 2007. godine u Kraljevici izgrađen trajekt “Hrvat” kapaciteta 138 automobila i 1.200 putnika.
Cijene karata
Cijeli posao izuzetno je važan i u kontekstu rješenja problema prolaska kroz Neum, gdje se razmatra nekoliko mogućih varijanti trajektnog povezivanja. Najekonomičnija bi bila izgradnja trajektnih pristaništa na lokaciji temeljnih stupova Pelješkog mosta, jer je riječ o uvjerljivo najkraćoj prometnoj vezi, koja bi garantirala najmanju cijenu karte za trajekt i najmanje troškove održavanja linije, pa bi stoga i vožnje mogle biti učestale ovisno o prometnim potrebama, koje se razlikuju u sezoni i izvan nje. Procjena je da bi vožnja trajektom između lokacije Klek na kopnu i Brijeste na Pelješcu trajala svega desetak minuta. Isto tako, ukoliko bi se ova varijanta prihvatila, bilo bi relativno jednostavno urediti pristupne ceste, jer bi u tom slučaju trebalo asfaltirati svega nekoliko kilometara prometnica. Pričuvna i manje atraktivna opcija bila bi usmjeravanje trajekata prema Trpnju, koji je bitno duži pomorski i cestovni put prema jugu Hrvatske.


Ispunjenje šengenskih propisa




Upravo o ovoj temi prošlog je tjedna u Bruxellesu razgovarao potpredsjednik hrvatske Vlade Neven Mimica s povjerenicima Europske komisije. Kao rješenje za povezivanje neumskog koridora s Dubrovnikom uz poštivanje svih propisa EU-a predloženo je uspostavljanje trajektne veze, koja je posebno važna u kontekstu prijevoza roba, prijevozu živih životinja i proizvoda životinjskog podrijetla. Upravo bi se korištenjem trajekata na najjednostavniji način ispunili svi šengenski propisi o carinskoj kontroli i kontroli putovnica, veterinarski i sanitarni propisi EU-a, a da istovremeno bude omogućen slobodan prolaz za putnike i za robu prema Dubrovniku.


MEGA TRAJEKT


150 vozila
2.000 putnika
7-8 milijuna eura vrijednost izgradnje


INVESTICIJE


Pelješki most 1,9 milijardi kuna
Neumski koridor 40 milijuna kuna
Trajekt 7-8 milijuna eura