Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

PREZASIĆENOST TRŽIŠTA Mali zadarski iznajmljivači očajni, apartmani im zjape prazni

05.06.2018. 12:35
PREZASIĆENOST TRŽIŠTA Mali zadarski iznajmljivači očajni, apartmani im zjape prazni


Turistička predsezona se zahuktava i najavljuje odličnu sezonu. Statistike pokazuju kako je u prvih šest mjeseci na zadarskom području po broju dolazaka ona 11% bolja u odnosu na isto razdolje lani, ali broj noćenja nije po postocima izjednačen s dolascima. Manji je, a posebice što se tiče privatnog smještaja, dok se s druge strane opet dokazalo kako Zadru nedostaje hotelskih ležajeva. Da je zaista ponuda u privatnom smještaju nadišla potražnju potvrdio nam je i Daniel Radeta, mali iznajmljivač i predsjednik zadarske Udruge malih iznajmljivača, ali s tim se slažu i u Turističkoj zajednici Grada Zadra. Isto je za Zadarski list potvrdila i vlasnica nedavno luksuzno uređenog apartmana na poziciji kod Male pošte i to u stambenoj zgradi na višim katovima što njezinoj ponudi daje i inače jako traženi pogled na more, konkretno cijeli Zadarski kanal, Uvalu Jazine i Poluotok.
– Prošle godine imala sam popunjen apartman kroz cijeli travanj i svibanj, a ujedno u svibnju već i potvrđene rezervacije sve do polovine rujna. Čak sam imala i upite za srpanj i kolovoz u slučaju da netko odustane. Ova sezona je neusporediva. Zvala sam Booking.com misleći da nešto nije u redu i dobila povratnu informaciju da je problem u puno većoj ponudi, a ipak nešto manjoj potražnji nego prijašnjih par godina, žali nam se ova Zadranka. Dodaje kako ona nikada nije išla s nekom visokom cijenom, te ju je ove godine čak nešto i smanjila, ali ni to nije pomoglo. Apartman iznajmljuje na minimalnih četiri dana pa se i to pokazalo kao problem jer sve više gostiju traži smještaj na svega noć ili dvije. Sličan problem ima i Zadranka iz jednog rubnog, manje atraktivnog kvarta, koja svoj stan iznajmljuje pritisnuta financijskim problemima. Stan u stanbenoj zgradi udaljenoj od mora 15 minuta hoda lani je bez problema iznajmljivala mahom mlađoj populaciji turista iz europskih zemalja  od polovine svibnja do polovine rujna. Ove je godine cijenu s 45 eura po danu za dvosoban stan spustila na 35 i uspjela za sada dobiti tek jednu rezervaciju za prvi tjedan u srpnju.


Ponuda veća od potražnje
Daniel Radeta,  osim svog osobnog iskustva, ima saznanja i o situaciji u kojoj se nalaze drugi mali iznajmljivači, bilo da su članovi udruge ili ne.
– Tezu 'sezona je započela lošije nego lani' sve češće možemo čuti iz razgovora s privatnim iznajmljivačima. Razlog tome je veliki broj novouređenih objekata u samom gradu pa i šire, te smo u kratkom periodu s 30 apartmana vrlo brzo došli do brojke od 20.000 smještajnih jedinca. Popunjenost kapaciteta, bez obzira na neke nabrijane statistike koje dobijamo iz raznih izvora, definitivno se ne poklapaju sa stvarnim stanjem na terenu. Činjenica je kako je u ovom trenutku ponuda puno veća od potražnje, kaže Radeta dodajući kako se Zadrani danas mogu pohvaliti kako su jedna od onih turističkih destinacija s najkvalitetnijim privatnim smještajem, ali koji će po svemu sudeći mjesecima zjapiti prazni. Radeta ističe da je posljednjih nekoliko godina uloženo jako puno novaca i vremena kako bi se stare nekretnine oplemenile u vrhunske smještajne jedinice koje će, međutim, svoje prve goste ove sezone možda dočekati tek u samom vrhuncu sezone. Kaže kako su s obzirom na slabu popunjenost iznajmljivači prisiljeni spuštati cijene i shodno tome privlačiti i goste slabije platežne moći.
– Tako zbog nedostatka ponude od našeg grada pravimo još samo jednu tranzitnu stanicu u kojoj se gosti zadržavaju svega jedan do najviše dva dana po statistikama. Zbog nepovoljnih ekonomskih i političkih situacija u istočnim zemljama dobili smo priliku pozicionirati se u direktnoj borbi s velikim igračima. Uslijed tih događaja ostali smo pomalo iznenađeni brojkama zainteresiranih za odmor u Hrvatskoj. Sada kada se situacija polako stabilizira, pitanje je na koju ćemo se poziciju vratiti i hoćemo li i dalje obarati rekorde po broju dolazaka i noćenja. Osobno smatram kako se moglo napraviti puno više u brendiranju destinacije i same turističke ponude u lokalnim zajednicama, kaže Radeta te podsjeća na razne izjave i priče koje su se mogle čuti posljednjih godina o tome kako u Zadru nedostaje smještajnog kapaciteta. Taj deficit, odnosno ponuda se, kaže Radeta, s godinama povećavala uglavnom entuzijazmom malih ljudi i samoinicijativnim privatnim investicijama građana u turizam.


Nedostaje sadržaja
– Događao se nesrazmjer i zaostatak s ostalom ponudom u turizmu koju nudimo kao destinacija. Glavnog krivca za takav rasplet situacije vidim u odgovornosti onih koji upravljaju političkim procesima, razno raznim tijelima, odborima i mehanizmima na lokalnoj razini koji postoje kako bi turizam u našem gradu bio bolji i efektniji. Motor ili pokretač takvih promjena, ideja, kreativnosti, viziji i boljoj turističkoj ponudi trebala je biti Turistička zajednica. Nije teško zaključiti kako im svega ovoga navedenog nedostaje, što se može vidjeti kroz brojke organiziranih događaja i evenata tijekom cijele godine, ističe Radeta. On smatra kako Zadru nedostaje dugoročna strategija u kojem pravcu želimo razvijati naš turizam. A nedostaje mu, kaže on, i uređenih plaža, bolja povezanosti s otocima, problem je i "najezda brze hrane" pred kojom  gubi identitet destinacije uz sve lošiju gastro ponudu iz dana u dan, dok manjka i sadržaja u kulturi te zabavi.
– Jedine svijetle točke su pojedinci: agencije, vodiči, OPG-ovi, koji samostalno kreiraju vlastitu ponudu i imaju dovoljno znanja i vještina u marketingu da izvuku ono najbolje od Zadra. Sve ostalo izgleda kao da je prepušteno slučaju i vremenskoj prognozi. Takav turizam nema budućnosti! – zaključuje Radeta.
Suprotno njemu, Ante Rados i Ante Galić iz TZ grada Zadra kažu kako se jako puno ulaže upravo u promociju destinacije, a ove godine kao nikada ranije.




Promocija osnovni zadatak TZ
– S HTZ-om i TZ Zadarske županije ove godine ulažemo ukupno oko 4-5 milijuna kuna u promociju destinacije što je i primarna obaveza turističke zajednice. Naravno, u naš posao spadaju i organizacije evenata i tih nekih zabavno-kulturnih sadržaja, no promocija je ono što je naš osnovni zadatak. Što se tiče privatnog smještaja, da došlo je do nesrazmjera u ponudi u odnosu na potražnju, a pokazalo se kako nam nasušno nedostaje hotelskih smještaja koji osim samog ležaja nude i neke druge sadržaje, kaže Ante Galić podsjećajući na aplikaciju za mobitele osmišljenu prije par godina Zadar Travel koja i danas funkcionira i omogućava komunikaciju upravo privatnih iznajmljivača s gostima i to bez ikakve provizije. Napominje i kako se od ove godine i tri niskotarifne aviokompanije financiraju i reklamiraju s 2,2 milijuna kuna preko turističkih zajednica i to grada županije te Starigrada, Nina i Biograda.
Bilo kako bilo, na jesen će egzaktne brojke pokazati kakva je ova sezona bila.


Zadar je tranzitna destinacija?!
Daniel Radeta kaže kako je teško zamisliti nekakav ozbiljniji turizam s postojećom infrastrukturom. Tu ističe Zračnu luku Zadar koja je "zapela daleko u vremenu bez obzira na potencijal" i koja u rekordnim danima može primiti svega 15 letova dnevno dok, primjerice Split, u isto vrijeme ima i više od 200 letova.
– Imamo i situaciju u kojoj nam radovi krpanja rupa na cesti traju gotovo cijelu godinu i s takvim raskopanim prometnicama ulazimo duboko u sezonu, dok nam se s druge strane kamioni i ostala dostavna vozila slobodno voze po Kalelargi. Nisu riješeni neki osnovni problemi kao što je parking za lokalno stanovništvo, a da ne govorimo o parkingu za goste. Umjesto novih parkirnih mjesta slušamo nebulozne prijedloge u kojima bi se automobili na Poluotoku mogli zadržavati maksimalna tri sata. Baš iz ovakvih i sličnih razloga turizam u Zadru nije na profesionalnoj razini i spadamo u samo još jednu tranzitnu destinaciju na putu za odmor, tvrdi on.


Projektom "awarenness" TZ Zadra podiže svijest o Zadru
Direktor TZ grada Zadra Ante Rados spomenuo je i tri milijuna kuna vrijedan projekt "awarenness" za koji isti iznos izdvaja i županijska TZ te šest milijuna HTZ, a kojemu je cilj upravo promocija Zadra kao destinacije.
– Na nekim etabliranim web stranicama promoviramo našu destinaciju raznim banerima koji potom gosta vode do nekih drugih stranica koje sadrže sve o Zadru od ponude, smještaja, kulturni i zabavnih sadržaja, onoga što se tu može vidjeti i vrijednostima koje Zadar kao destinacija ima. Ukratko, do nedavno se nije znalo za Zadar, a sada jako puno ljudi to zna i dolaze nam, kažu čelni ljudi TZ grada Zadra napominjući kako ne postoji zakonska regulativa kojom bi se ograničio broj privatnih smještaja i ležajeva, no da bi ljudi koji se žele baviti turizmom trebali onda sami vidjeti isplativost te ulagati u kvalitetu i oplemenjivanje postojeće ponude, a ne samo multipliciranje istog proizvoda. Rados je podsjetio na cijeli niz kulturno-zabavnih sadržaja osmišljenih za ljetne mjesece te je kazao kako razumije one koji traže neka zvzučna imena, no da se ponuda usklađuje sukladno financijskim mogućnostima, ali i interesu gostiju koji dolaze na naše područje. Ističe kako se uvijek može bolje, te da TZ sve svoje kapacitete usmjerava upravo u tom pravcu i s tom željom – biti bolji.