Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

BICIKLISTI NA CESTI Na biciklu se ne smije preko pješačkog, ni preko gradskog mosta!

04.07.2020. 13:24


Toplo ljetno vrijeme, kraj nastave, ali i epidemija koronavirusa razlozi su zbog kojih je velik broj građana odabrao bicikle za prijevozno sredstvo. Naime, mnogi građani radije se odlučuju na vožnju biciklom nego u autobusima u kojima moraju koristiti zaštitne maskice.
Pored odraslih, u prometu je i velik broj djece koja biciklima idu na plažu te je to još jedan razlog zbog kojega vozači automobila moraju imati oči širom otvorene prilikom vožnje.
Prije dva dana je jedan dječak od 14 godina izletio biciklom iz sporedne ulice na glavnu te je krenuo prijeći ulicu na pješačkom. Međutim, dječak se nije spustio s bicikla već je krenuo preko pješačkog vozeći se zbog čega vozač automobila nije stigao zakočiti i dogodio se sudar, srećom bez težih posljedica.


Nadzor kršenja prometnih propisa
Vožnja biciklom u Zadru svojevrstan je ekstremni sport jer naš grad, iako je veličinom i geografskim obilježjima idealan za bicikliste, nema dovoljno biciklističkih staza. Biciklisti su zbog toga prisiljeni voziti cestom, gdje riskiraju život ili voziti po nogostupu, gdje riskiraju sudar s pješacima i kaznu.
Još jedan od problema je i činjenica da mnogi biciklisti voze sa slušalicama u ušima, zbog čega često ne čuju nadolazeće automobile čime riskiraju sudar.
Iz PU zadarske rekli su nam kako su razlozi stradavanja biciklista razni te mogu biti greške vozača drugih vozila kao i greške samih biciklista. Također, do stradanja dolazi i zbog korištenja tehnički neispravnih (neosvijetljenih) bicikala, ali svakako jedan od glavnih razloga njihovog stradavanja je i nedovoljna uočljivost biciklista u prometu, posebice u sumrak, tijekom noći i u svitanje.
– Podsjećamo da je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano da od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjenje vidljivosti, na biciklu mora bit upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Također, propisano je i da je vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti dužan noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom. Uzimajući u obzir da su biciklisti jedna od najranjivijih skupina sudionika u prometu upozoravamo ih da su se dužni pridržavati zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika u prometu, pojašnjavaju nam iz PU zadarske. Naglasili su kako će, zbog učestalog kršenja prometnih propisa, kao i nedostatne razine prometne kulture vozača bicikla (vožnja nogostupom, nepropisna i neoprezna vožnja obilježenim pješačkim prijelazom, prolazak kroz crveno svjetlo, vožnja jednosmjernim prometnicama i slično), policijski službenici u narednom periodu provoditi mjere i radnje u cilju zaštite ovih sudionika u prometu.


Alkoholiziranost – najčešći uzrok padova s bicikla
– Biciklistima savjetujemo, dijete do svoje 14 godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti; iznimno može, ukoliko ga prati osoba starija od 16 godina ili ukoliko je, nakon navršenih devet godina prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu. Biciklom se obavezno treba kretati biciklističkim stazama, pješačko-biciklističkim stazama i biciklističkim trakama; ukoliko se biciklist kreće prometnicom bez staza ili traka za kretanje biciklista, potrebno se kretati uz desni rub kolnika u pravcu kretanja. Kolnik se može prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu uz uvjet da se prethodno provjeri da li je to sigurno te se nikada ne smije pješački prijelaz prelaziti na biciklu, naglasili su iz PU zadarske. Dodali su kako ukoliko su u grupi, biciklisti moraju voziti jedan iza drugoga, u koloni; ruke moraju uvijek biti na upravljaču bicikla i ne smije se pridržavati za drugog biciklista ili neko drugo vozilo jer to doprinosi padovima i prometnim nesrećama.
– Prilikom skretanja potrebno se pogledom iza lijevog odnosno desnog ramena uvjeriti da li se može slobodno skrenuti lijevo odnosno desno; prije samog skretanja potrebno je dati znak lijevom ili desnom rukom ostalim sudionicima u prometu o namjeri skretanja. Kod skretanja ulijevo prvo se potrebno prestrojiti uz središnju liniju, ponovno provjeriti da li se sigurno može izvršiti radnja, prateći zamišljeni luk koji povezuje središnju liniju prometnice na kojoj se biciklist nalazi s desnim rubom prometnice kojom želi nastaviti kretanje, te nakon toga skrenuti u bočnu ulicu. Prilikom zaustavljanja treba se kretati uz desni rub kolnika i pomicanjem ruke gore-dolje signalizirati ostalim sudionicima u prometu da će se zaustaviti, dali su detaljne upute iz PU zadarske. Naglasili su kako se nakon konzumacije alkoholnih pića ne preporuča upravljanje biciklom, jer je alkoholiziranost vozača bicikla najčešći uzročnik padova s bicikla.
 




Ove godine 14 prometnih u kojima su bili biciklisti


Ove godine na području PU zadarske dogodilo se 14 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti od kojih devet s ozlijeđenim osobama i pet s materijalnom štetom. U nesrećama je troje biciklista zadobilo teške tjelesne ozljede, petero je lakše ozlijeđeno, a petero je prošlo bez ozljeda. Za jedan slučaj u kojem je biciklist udario pješaka i napustio mjesto prometne nesreće nije poznato je li ozlijeđen.
Za usporedbu, tijekom cijele prošle godine na području PU zadarske dogodile su se 42 prometne nesreće u kojima su sudjelovali biciklisti. U 34 nesreće bilo je ozlijeđenih osoba, od čega 18 teško, a 10 lakše ozlijeđenih, a u osam nesreća je nastala materijalna šteta. Srećom nije bilo poginulih.