Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

HAC i ARZ otpuštaju više od 500 ljudi

Autor: Bojana Mrvoš Pavić

03.08.2012. 22:00
HAC i ARZ otpuštaju više od 500 ljudi

Foto: Vedran SITNICA/Arhiva ZL



Namjera je do početka iduće godine iz obje firme u zajedničku tvrtku-kćer izdvojiti sektore održavanja i naplate cestarine, a zatim ih organizirati u samostalno trgovačko društvo koje bi kroz naredne tri, do pet godina radilo pod palicom HAC-a i ARZ-a, te potom samostalno na tržištu nudeći svoje usluge i drugima


Do kraja 2015. godine iz Hrvatskih autocesta (HAC-a) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) bit će otpušteno ukupno 509 ljudi, pri čemu 422 iz HAC-a, a 87 iz ARZ-a – otkrili su na jučerašnjoj prezentaciji restrukturiranja ovih poduzeća resorni ministar prometa, Siniša Hajdaš Dončić, prvi čovjek HAC-a Dražen Guštin i predsjednik uprave ARZ-a, Željko Denona. Ukupna ušteda na smanjenju broja zaposlenih iznosila bi oko 300 milijuna kuna. Otpuštanja će, kazali su, krenuti već ove godine, pri čemu će iz HAC-a morati otići 173 zaposlenika, a iz ARZ-a njih 25. Do kraja 2015. godine ARZ će svake godine otpustiti novih dvadesetak ljudi, a HAC po stotinjak.
Namjera je već do početka iduće godine iz obje firme, u jednu zajedničku tvrtku-kćer, izdvojiti sektore održavanja i naplate cestarine, dakle neosnovne djelatnosti, a zatim ih organizirati u samostalno trgovačko društvo koje bi kroz naredne tri, do pet godina radilo pod palicom HAC-a i ARZ-a, uz njihovo sufinanciranje se brinući o 1.050 kilometara autocesta, a zatim potpuno samostalno na tržištu, nudeći svoje usluge i drugima.
Matica zajedno
Nakon tog prijelaznog razdoblja od nekoliko godina, više ni HAC niti ARZ, međutim, neće biti obavezni usluge naplate i održavanja naručivati isključivo od izdvojene tvrtke-kćeri, već će se ona za svoje poslove morati boriti na natječajima koji se budu raspisivali. Ta će tvrtka, uz stalna otpuštanja, ali i dio novih zapošljavanja, 2015. godine imati ukupno nešto malo manje od 2.700 zaposlenih, a “matice”, HAC i ARZ, 200, odnosno oko 150 ljudi, mahom projektanata i inženjera. Dugoročno, namjera je i “matice” ujediniti u jednu tvrtku, koja će se baviti projektiranjem i nadzorom autocesta, i pružati svoje usluge na otvorenom tržištu.
“Ti projekti neće biti vezani isključivo uz gradnju autocesta, već i za druge infrastruktrurne projekte u Hrvatskoj – projektiranje željeznica, riječnih i zračnih luka i slično. Najvrednije u tim tvrtkama je njihov inženjerski kadar, potencijal za buduće državne investicije”, kazao je ministar Hajdaš Dončić, dodajući kako su neki od potencijalnih projekata kojima bi se “matice” HAC-a i ARZ-a mogle baviti  izgradnja novog zagrebačkog prstena, autoceste Rijeka – Žuta Lokva, nastavak gradnje europskog koridora Vc od Osijeka, preko Belog Manastira do mađarske granice te gradnja nove dionice Permani – Grobničko polje – Križišće, koja bi rasteretila riječku obilaznicu.
Riječ je o investicijama vrijednim, procjena je, 17 milijardi kuna, pri čemu bi europska bespovratna pomoć mogla iznositi sedam milijardi kuna, ostatak bi se namirivao kreditima kakvi su se uzimali za gradnju autocesta 2001. godine. Značajno bi pojeftinila, najavio je Guštin, i trošarina od 0,60 kuna, koju za autoceste vozači plaćaju u svakoj kupljenoj litri naftnih derivata. Projekti će, kazao je, ove jeseni biti predstavljeni Vladi.
Tvrtka-kćer
U HAC-u sada radi 2.800 ljudi, pri čemu bi do kraja ove godine iz tvrtke moralo, u prvom valu otpuštanja, otići 173 radnika, od kojih njih 120 s otkazom ugovora o radu uz otpremninu, većina ostalih u prijevremenu mirovinu uz otpremninu. Iduće godine iz HAC-a bi otišlo još 103 radnika, nakon toga njih 105, a 2015. godine 131.
Autocesta Rijeka-Zagreb će u zasebnu tvrtku za naplatu i održavanje, koja će raditi zajedno s HAC-om, odmah poslati 577 ljudi, što znači da će u samoj “matici”, ARZ-u, ostati njih 172. Do 2015. godine u “matici” će ostati njih 147, a u tvrtki-kćeri 515.
U svjetlu najavljene monetizacije duga HAC-a i ARZ-a, nova zajednička tvrtka bi, nakon eventualnog ulaska stranog koncesionara, mogla za njih obavljati usluge naplate i održavanja. Takav scenarij  bi odgovarao i koncesionaru, smatra ministar Hajdaš Dončić, jer bi koristio usluge već uhodane tvrtke. Osim toga, nije isključena niti opcija da se izdvojenu tvrtku-kćer, za naplatu i održavanje, s vremenom privatizira.