Foto: Filip BRALA
Držim važnim reći ovom prigodom kako iz generacije u generaciju značaj ansambla Kazališta lutaka Zadar, koji se feniksovski obnavlja uvijek iz početka, već godinama nadrasta kulturnu scenu grada, sredine koja još u njemu u pravome smislu ne vidi znak svoje prepoznatljivosti, iako je zato bilo višekratnih prilika/Sada kada smo se sjetili «Planina» u nedostatku bilo kakve druge spomena vrijedne ponude u proslavi Zoranićeve obljetnice, bila bi prilika Kazalištu lutaka Zadar dati ono mjesto koje mu i pripada na planu nacionalne kulture
Uprizorenje «Planina» Petra Zoranića, ansambl Kazališta lutaka Zadar poslije Smiljana, Osijeka i Bibinja, izveo je 3. rujna i u Zadru, na Trgu pet bunara i Perivoju kraljice Jelene Madijevke. Doista, od premijere izvedene 1997. godine na zapadnom dijelu zadarskoga Foruma, preko vrta i livade uz rodnu kuću Nikole Tesle, i franjevačkoga samostana na osječkoj Tvrđi, do zadarskoga Perivoja, «Planine» u interpretaciji zadarskih lutkara misionarskih nakana, i nisu mogle zamisliti bolji rezime svoga desetogodišnjeg puta od ponuđenog prostora, kao ni bolju mogućnost ponovnog otvaranja ovoga doista pionirskog kazališnog pothvata. Obnavljajući predstavu u čast 500. godišnjice rođenja Petra Zoranića, zadarski je ansambl još jednom pokazao kako je spreman uvijek iznova, pa čak i iz iste predstave u predstavu, ploviti u sve veću avanturu, pokazujući duh onoga civilizacijskog prosvjetljenja i kulture satkanoga još u glasovitoj Zoranićevoj rečenici «I mi bismo od ovud pobigli, dali nas slatkost bašćine uzdrži.»
Poetična predstava
Postaja «Planina» na mjestu susreta pjesnika s vilama Hrvaticom, Latinkom, Grkinjom i Kaldejkom, s velmožama i pastirima, s Dinarom i Krkom, na smiljanskim livadama s pozadinom gustih i mračnih ličkih šuma, dovitljivo korištenje scenografije, scene i svjetla, uz vrlo živahnu kostimografiju, pokazala je svu poetičnost ove predstave, svježinu nastupa svakoga od glumaca, kao i profesionalnu sigurnost cijeloga ansambla. Vile Hrvatica (Gabrijela Meštrović-Maštruko), Latinka (Tamara Šoletić) i Grkinja (Anđela Čurković-Petković), moglo bi se reći, doista su prave vile. Sve tri inteligentno, a uz to lepršavo, spojile su zahtjevnu kazališnu radnju u takvo glumišno obličje da su i same povjerovale u njegovu djelotvornost i izvornost. Estradni pučki teatar ovdje je sveden na samu ljepotu predstave, na njezinu blještavost i višeslojnost koja vrlo lagano nalazi svoj put do publike, koja u vilama nije mogla vidjeti tipizaciju likova i pojednostavljenje sadržaja, već onaj žuđeni, a već zaboravljeni arhaični bajkoviti učinak, koji svojom neposrednošću potpuno zaokuplja naše misli i osjećaje.
U osječkoj Tvrđi, među samostanskim zidinama, «Planine» su uz vrhunsku izvedbu cjelokupnog ansambla, ali i zbora «Condura Croatica» pod ravnanjem prof. Ive Nižića, kao stalnoga dijela ove predstave, pokazale u svoj snazi i raskoši i svoju spektakularnu scenografiju. Poziv Kazalištu lutaka Zadar s predstavom «Planine» na zatvaranje 8. osječkog kulturnog ljeta, kao i nagrada Festivala zadarskoj predstavi za najbolji umjetnički dojam, već sami po sebi svjedoče o iznimnosti ove doista velike predstave koja ide u red sličnih takvih predstava iz poznatoga ciklusa ovoga proslavljenog ansambla, kao što su «Judita» i «Muke svete Margarite». U cijelosti, Zoranić je u Osijeku predstavljen ne kao prvi hrvatski romanopisac i jedan od najvećih domoljuba među hrvatskim piscima, već i kao jedinstvena književna nacionalna vrijednost europske razine, autor koji je i kroz ovo uprizorenje pokazao kako naša literatura, posebice ona srednjovjekovna, renesansna i barokna, i danas obiluje vrlo aktualnim djelima pogodnim za dramska uprizorenja. Zadarski je ansambl u Osijeku «Planine» odigrao u jednoj čudesnoj, vrlo slobodnoj, umjetnički potpuno opravdanoj kombinaciji commedie del arte s histrionskim pristupom sceni, istodobno u predstavu unoseći sakralne, pučke i groteskne elemente. Na taj se način pokazala ne samo inventivnost ansambla, već i redateljice Milene Dundov, koja je kao asistent režije prve postave Marina Carića, obnovila ovu predstavu, ostavljajući potpuno otvorene mogućnosti njezine preobrazbe, uvjetno o prostoru izvođenja. Susret Zorana, kojega s maestralnom lakoćom igra Zlatko Košta, sa Sladmilom (Juraj Aras), Sidmojem (Petar Šimunić) i Slavgorom (Dragan Veselić), koji s duhovitošću i lakoćom nose svoje uloge, među osječkim brezama do te je mjere aktualizirao susret pjesnika s pastirima da se on doista činio prostorno stvarnim i društverno aktualnim, toliko da je u hipu u svijesti premostio sve ambijentalne razlike između Velebita i slavonske ravnice, kao i vremensku razliku od gotovo pola tisućljeća. Otuda mi se čini da je ovaj tekst star 500 godina pravo osvježenje u našem suvremenom dramskom stvaralaštvu, a što je autor ovih redaka tvrdio i desetljeće prije njegova lutkarskoga uprizorenja, kad je s grupom autora inicirao njegovo spektakularno dramsko izvođenje na otvorenom, baš u prostoru gdje se sada u Zadru i odigrala obnovljena predstava.
Zadarsko uprizorenje
Bibinjsko izdanje «Planina» odvijalo se na vrlo osebujan i pomalo neočekivan način. Predstava se jednostavno prometnula u pravi pučki teatar i događaj. Prostor odvijanja uprizorenih «Planina» okružen starim seoskim trgom i crkvom u blizini mora, kao i obalna šetnica iskorištena za dramsku radnju, ponudili su podlogu za jedan potpuno novi i lepršavi kazališni događaj, za vedru ljetnu predstavu u kojoj, na svoj način, sudjeluje i publika. Bez spremnosti i entuzijazma glumaca Kazališta lutaka Zadar, poznatih po svojim pravim kazališnim pionirskim pothvatima, od cijeloga bi projekta malo ostalo. Jer, kad upravo pomislite kako se raspada vezivno tkivo ove predstave i inače sastavljene od epizoda Zoranićeva puta u Planine, cijela predstava krene neočekivanim tijekom u još furioznijem izdanju. Revitalizacija ovakvoga teatra u kojemu glumci, scenografija, scenska glazba i pokret, rasvjeta, ali i sama vrlo zahtjevna tehnička realizacija djeluju tako sinkronizirano, autentično i nesebično uigrani, uvijek i u artističkom i u scenskom i tehničkom smislu briljantni, otkrivaju nam uzbudljive i nesvakidašnje, vrlo specifične mogućnosti lutkarske scene. Marin Carić ranije, a sada Milena Dundov, Zoranićev su tekst tako saželi i interpretirali da on više nije, dapače najmanje, samo onodobna egzistencijalna sudbina glavnoga junaka i njegovih suvremnenika, već naša nacionalna sudbina kroz različite društvene i povijesne epohe. Jednostavno, u zadarskim «Planinama» osjećate svaki put iznova inkarnaciju narodnoga duha i svijesti, obnovu narodne mudrosti, ali i njegovih životno-ljudskih stradanja do dana današnjih.
Zadarsko uprizorenje Zoranića na Trgu pet bunara i Perivoju kraljice Jelene, pred sudionicima Međunarodnog festivala kazališta lutaka PIF, koji je samo zbog «Planina», na jednu večer iz Zagreba preseljen u Zadar, što je jedinstven slučaj u povijesti ovoga Festivala, Zoranićevu priča o putu u deželu, u planine, zbog navodne nesretne ljubavi, ispod čega se krije alegorijska metafora opjevavanja hrvatske domovine, još je jednom u svim djelovima svojih storija, ispričano tako da se doba mita i prošlosti povezalo s našim vremenom. Predstava je prepuna raznovrsnih režijskih rješenja koja se razvijaju uvjetno od prilike i ambijenta, kao i dramskih i stilskih izraza svakoga od glumačkih aktera koja nadupunjuju prostor «šetnje» od scene do scene. Milost (Asja Rebac), Dinara i Stana (Sanja Zalović), Krka (Tamara Šoletić), u svom glumačkom dijelu ponekada su bravurozne, igrajući svoje uloge s istom lakoćom kao i ostali glumci u predstavi, što upravo govori o uigranom kolektivu. Učinkovit scenski konglomerat u izvedbi majstora Mojmira Mihatova, rasvjeta Ive Nižića koja jednostavno ne dopušta promašaje, scensko glazbena pratnja zbora «Condura Croatica» koja daje stilsku čvrstoću predstavi uvijek je uvodeći u nove uzlete, scenski pokreti u koreografiji Nives Šimatović Predovan i Sanje Petrovski, ovdje su također od prvorazredne uloge. Za posebno je ovdje spomenuti i doista prezahtijevnu tehničku realizaciju Darka Petkovića, Marka Ivanova, Dragana Sinovčića, Roberta Košte i Frane Papića, koja je svakog puta nanovno izvedena zadivljujuće precizno. Doista, u svakom detalju vidljivo je kako je ansambl Kazališta lutaka pred nama iznjedrio predstavu koja savršeno funkcionira u smislu današnjega kazališta, ne odstupajući pritom nimalo od pravog načina igre koji ničim ne robuje pomodnosti i ispraznosti radi mogućeg publiciteta. Doista primjer dostojan Zoranićeve polutisućljetne obljetnice, započet još prije punih jedanaest godina.
Bogomdana građa
Držim važnim reći ovom prigodom, kako iz generacije u generaciju značaj ansambla Kazališta lutaka Zadar, koji se feniksovski obnavlja uvijek iz početka, već godinama nadrasta kulturnu scenu grada, sredine koja još u njemu u pravome smislu ne vidi znak svoje prepoznatljivosti, iako je zato bilo višekratnih prilika. Ne ulazeći u ono što je bilo ranije, prva takva prilika u neovisnoj hrvatskoj državi pokazala se tijekom Domovinskoga rata, i odmah poslije Oluje, kad je ovaj ansambl na noge dizao europsku kazališnu i lutkarsku publiku. Sada kada smo se sjetili «Planina» u nedostatku bilo kakve druge spomena vrijedne ponude u proslavi Zoranićeve obljetnice, bila bi prilika Kazalištu lutaka Zadar dati ono mjesto koje mu i pripada na planu nacionalne kulture.
«Planine» kakve nam donosi predstava Kazališta lutaka Zadar, još jednom nas upućuju na istinu kako je ovo Zoranićevo djelo složena i bogomdana građa za svekoliku našu književnu, kulturnu i umjetničku prošlost, bilo da je riječ o narodnom stvaralaštvu, mitološkim pričama i davnim predajama, književnoj prozi i poeziji, dramskom djelu, pastoralnim i reportažnim zapisima, običajima i životu, etnografiji, filozofiji, jeziku, glazbi, likovnoj umjetnosti, graditeljstvu, hortikulturi, i mnogo čemu drugom. Sa svim slojevima kojima se odlikuje Zoranićev tekst, odlikuju se i njegove skraćene, izabrane verzije u Carićevoj, odnosno režiji Milene Dundov. Zato ova predstava, inače i financijski iznimno zahtjevna, neće moći biti potrošena, zaboravljena ili jednom odigrana, kao što to dosad nisu prestale biti ni «Planine» Petra Zoranića. Njihovo je vrijeme je stalno.
najnovije
najčitanije
Zadar
prometno edukativna akciju
U Zadru održano županijsko natjecanje “Sigurno u prometu 2024”
Gastro
Savršen desert
Naišli smo možda najjednostavniji recept za sočnu čokoladnu tortu
Zadar
TRAGOM BOGATE PROŠLOST
SICU zasluženo nosi epitet kapitalnog objekta kulture
Nogomet
Nogomet
Rakitić planira produžiti ugovor sa saudijskim klubom. I supruga i kćeri su zadovoljne životom u Rijadu
Hrvatska
europska inicijativa
“MY VOICE, MY CHOICE” Započelo prikupljanje potpisa za siguran i dostupan pobačaj!
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Crna Kronika
PU ZADARSKA