ZDRAVA HRANA Cromaris u proizvodnju ulaže novih 400 milijuna kuna

Slika korisnika mkvanja
Deseta godišnjica rada najvećeg hrvatskog riboprerađivača
Planiramo i nastavak ulaganja u marketing i razvoj brenda uz proširenje kapaciteta u preradi i rastu udjela u prodaji diferenciranih proizvoda, kao ključnih elemenata razlikovnosti u odnosu na konkurenciju, rekao je Goran Markulin, direktor
Zvonko KUCELIN
Cromarisov pogon u Zadru

Sedma tvrtka u svijetu po proizvodnji orade i brancina i jedna od najbrže rastućih u toj gospodarskoj grani, Cromaris, ovih dana obilježava deset godina osnutka i poslovanja u okviru Adris Grupe. Upravo za tu jubilarnu godišnjicu stigao im je prestižni certifikat iz domene održive akvamarikulture ASC, čime su ujedno postali i jedina tvrtka na svijetu koja posjeduje taj certifikat za sva svoja ribogojilišta.
A u Jadranskom moru imaju ih ukupno sedam, od čega pet u zadarskom akvatoriju. Svi ti uspjesi, a i višestruko povećanje proizvodnje bili su povod za organizirani obilazak mrijestilišta, uzgojnih kaveza i proizvodnoga pogona u Gaženici za predstavnike medija.
Italija glavno tržište
- Adris grupa je u razvoj kompanije od osnutka 2009. godine do danas uložila milijardu kuna, rezultat čega je snažan rast svih poslovnih pokazatelja - prodaja je povećana gotovo deset puta uz brojne tehnološke i proizvodne inovacije. Danas ćemo predstaviti i naš novi proizvod koji smo tek plasirali na tržište i od njega očekujemo puno. Radi se o tzv. skin pakiranju fileta orade, brancina i hame, te odresku kame koja je u ovim krajevima manje poznata, a izuzetno je kvalitetna bijela riba, kazao je direktor Cromarisa Goran Markulin ističući kako se do tog proizvoda došlo nakon pomnog praćenja trendova u prehrambenoj industriji, kako kod nas, a tako i u inozemstvu gdje Cromaris plasira 80 posto svoje ukupne proizvodnje.
Glavno izvozno tržište im je Italija gdje odlazi 40 posto ribe i ribljih prerađevina, a pojedinačni kupac broj jedan im je Metro iz Njemačke.
- Cromaris riba prisutna je na svim važnijim tržištima Europe. U proteklom desetogodišnjem razdoblju Cromaris je prosječno rastao 22 posto godišnje. Rezultat je to strategije rasta i razvoja temeljene na vrhunskoj kvaliteti proizvoda, uz najkraći mogući rok dostave od ulova do krajnjeg potrošača. Na inozemnim tržištima ostvarujemo 81 posto količinske prodaje i 83 posto prihoda od prodaje. Budući rast temelji se na snažnijoj prisutnosti na ključnim izvoznim tržištima poput Italije, Francuske i Njemačke, a planiramo i nastavak ulaganja u marketing i razvoj brenda uz proširenje kapaciteta u preradi i rastu udjela u prodaji diferenciranih proizvoda, kao ključnih elemenata razlikovnosti u odnosu na konkurenciju, rekao je Goran Markulin, najavljujući ulaganja od oko 400 milijuna kuna u narednih pet godina.

Skin pakiranja fileta

Osvrnuo se i na novu liniju u tzv. skin pakiranju pojašnjavajući kako se radi o proizvodu visoke dodane vrijednosti, a odresci i fileti tako upakirani Cromarisu su ključni element razlikovnosti u odnosu na konkurenciju.
- Dakle, to je filetirana i od kosti očišćena riba u inovativnom pakiranju bez nabora koje čuva svježinu, boju i cjelovitost proizvoda. Proizvod je pokriven tankim slojem zaštitne folije, tako da se može osjetiti i doživjeti već na prodajnom mjestu. Skin pakiranje prati i moderan dizajn koji ističe prednosti Cromarisove ribe i potrošaču donosi informacije o pojedinoj ribljoj vrsti i načinu uzgoja. Riječ je o najmodernijoj tehnologiji pakiranja ribe u svijetu kakve dosad nije bilo na hrvatskom tržištu. Koncept je to koji proizlazi iz vizije Cromarisa da bude prepoznat po svježini, najvećoj kvaliteti i inovativnosti proizvoda, u čemu već jesmo lideri na tržištu, rekao je Markulin i podsjetio kako je priprema za ovu investiciju trajala više od dvije godine, a vrijedna je više od tri milijuna kuna.
Direktor Cromarisa iznio je i podatak da je njihova tvrtka u prvom polugodištu 2019. godine ostvarila prodaju od 4.334 tone, što je za 16 posto više u usporedbi s prvih šest mjeseci prošle godine, te da je na izvoznim tržištima ostvaren količinski rast od 18 posto. Kazao je i kako je zabilježen rast prosječnih cijena od dva posto, što je dovelo do rasta prihoda od prodaje za 18 posto.
- Cromaris je u prvih šest mjeseci 2019. godine ostvario neto dobit iz redovnog poslovanja od 12,2 milijuna kuna, što je za 44 posto više u usporedbi s istim prošlogodišnjim izvještajnim razdobljem. Prognoze za drugi dio godine ukazuju na zadržavanje trenda dvoznamenkastog rasta količinske prodaje i prihoda. U 2019. godini Cromaris će dostići razinu prodaje od gotovo 10.000 tona ekvivalenta svježe ribe ili WFE-a (engl. Whole Fish Equivalent), poručio je Markulin nakon čega su novinari imali priliku u moderno opremljenom mrijestilištu u Ninu vidjeti početni proces uzgoja ribe.

«Riblji roditelji«

Cromaris ima svoje »riblje roditelje« za uzgoj orade i brancina, koji su odabrani po genetskom kodu i jamče zdravo i kvalitetno potomstvo. Pod strogo kontroliranim uvjetima oni se mrijeste, nakon čega se ikra pokranjuje u specijalne posude dok se ne izlegu ličinke. A njih hrane planktonima i to zooplanktonom i jednom vrstom algi - fitoplanktonom. I taj postupak vrlo je složen te se provodi pod strogo kontroliranim uvjetima. Kad ličinke dosegnu oko tri grama i postanu mlađ seli ih se u druge bazene, a kad dođu u neku tinejdžersku dob idu u kaveze u moru, gdje ih se hrani dok ne dosegnu izlovnu težinu. Jednu takvu lokaciju smještenu između rta Žman i rta Gubac novinari su također imali priliku vidjeti.
- Tu na ovoj lokaciji imamo ukupno 39 kaveza promjera oko 38 metara u kojima po dozvoli za uzgoj možemo uzgojiti dvije tisuće tona ribe. Tu uzgajamo podlanicu i hamu, a ta vrsta nam je na ovoj lokaciji godinu dana, kazao je Marko Domijan, rukovoditelj tog uzgajališta dodajući kako se riba tu zadrži do dvije godine.
- Izlovna težina podlanica i brancina je oko 450 grama, dok je za hamu oko tri kilograma. Odavde se nakon izlova odvoze na preradu u naš prerađivački pogon u Gaženici, priča Domijan.

Kontrolirani uvjeti

Kroz taj pogon novinare je proveo i pojasnio svaku fazu obrade pojedine vrste ribe Ivan Gligora, rukovoditelj prerade. Sve se, naravno, radi pod strogo kontroliranim uvjetima, a tek jedan mali dio obavlja se ručno. Gligora je pojasnio kako se proizvodni program odvija u duplo, za slučaj da jedan sustav iz nekoga razloga zakaže. Radnicima u preradi vrijeme i nije baš naklonjeno jer su rokovi za preradu, kao i isporuku kupcima, vrlo kratki i precizni. Novinare su zanimali specijalizirani stojevi, a onda se pokazalo kako se u tom pogonu krije i jedan jedinstveni na svijetu stroj. On je nastao preinakom postojećeg, a služi za rezanje utroba kako bi se riba očistila.
Ana Legac Bačić, voditeljica laboratorija i razvoja proizvodnje, zadužena je za mikrobiološku kontrolu kvalitete ribe. Istaknula je kako je Cromarisova riba broj jedan po količini omega 3 masti važnih za ljudski organizam.
- Postigli smo da naše ribe imaju razinu od jedan posto omega 3 masti. Divlji brancin ima tri do osam, no ostali iz uzgoja svega 0,2-0,3 posto omega 3 masti. Dakle, s tim »metemo« konkurenciju, istaknula je Legac Bačića dodajući kako su im najveća konkurencija Grci i Turci jer je zbog topline mora njima proizvodnja jeftinija.

Neprijatelji uzgajivača

Na samom domaku kavezima kod Žmana Cromarisov brod s novinarskim ekipama dobio je zanimljivu pratnju. Jato od šest dupina veselo se bacalo po površini što je, naravno, oduševilo predstavnike medija, a posebice fotografe i kamermane. Snimili su divne prizore ovih dobroćudnih morskih sisavaca. No razdragana lica nisu se mogla vidjeti kod ekipe Cromarisa. Ta medijima divna i umiljata stvorenja koja su poželjeli i pomaziti ribarima i uzgajivačima su neprijatelji.
- Sjećate li se serije Malo misto. E u njoj je pokojni Miljenko Smoje na jedan simpatičan način poručio što su dupini ribarima - najveći neprijatelji, dobacio je rukovoditelj uzgoja dodajući kako im nerijetko provale u kaveze i pričine štetu, kao i ribarima na mrežama. No bez obzira na to predstavnici medija ostali su pri svom stavu i otišli zadovoljni što je došlo do tog bliskog susreta.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)