Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Škifić: Uspjeh unatoč teškoj godini

Autor: Damir Maričić

04.02.2010. 23:00
Škifić: Uspjeh unatoč teškoj godini


Ozdravljenje Lenca u kojem Tankerska plovidba ima 38 posto vlasništva rijedak je primjer dobrog modela i međuodnosa vlasti i poduzetnika (Uljanik i Tankerska plovidba) na korist proizvodnje i radnika
Brodogradilište Viktor Lenac podnijelo je godišnje izvješće Zagrebačkoj burzi prema kojem je poslovnu godinu završilo uspješno. Predmet interesa Zadra i Zadarskog lista ovo je brodogradilište zbog činjenice da je 38 postotni vlasnik Tankerska plovidba Zadar. Riječ je o specifičnom i rijetko uspjelom modusu spasa jedne tvrtke u agoniji gdje je Vlada RH našla partnere u Tankerskoj plovidbi i Uljaniku te uz značajan otpis dugovanja i prijenos dionica uz obveze ovih dvaju partnera dovela do ozdravljenja značajne tvrtke.
U utakmici za potpore EU
Robert Škifić dugogodišnji direktor SAS Strojogradnje na čelu je tvrtke i uspješno se nosi s njenim ozdravljenjem odnosno poslovanjem.
– Gospodarska kriza u brodarstvu dotakla je i nas, a vidi se najviše na preinakama koje smo lani imali s preko 20 milijuna eura. Naime, osim što banke izbjegavaju financirati gradnju novih brodova zbog krize i preinake kao značajan i skup posao također su smanjili. To je objašnjenje za manji prihod, ali je nadoknađen dokom 11 koji je stavljen u funkciju sredinom godine. Pomogla je i Tankerska s remontom tri aframxa u drugoj polovici prošle godine. Također je veliki posao odrađen na platformi obavljen dva dana prije roka. Posao je vrijedan 10-ak milijuna eura. Kvaliteta i zadovoljstvo vlasnika razlog je da smo ušli u ozbiljni partnerski odnos od kojeg očekujemo korist i ubuduće.
– Rezultat je pozitivan i isplaćena je i 13. plaća, a rasla je 15-ak posto u 2009. godini. U zadnje dvije godine u održavanje i investicije uložili smo preko 50 milijuna kuna nadoknađujući godine neulaganja.
Teška godina nas i dalje očekuje, a cilj je ostvariti pozitivu i dobit. Restrukturiramo se u svakom pogledu zbog kontrole i smanjenja troška i snažnom borbom na tržištu idemo prema cilju. Ako i treću godinu budemo pozitivni možemo se kao jedino brodogradilište u Hrvatskoj kandidirati za horizontalne potpore EU za tehnološki razvoj. To nam je cilj, zaključio je Škifić.
Ostali dobitaši
Tijekom prvih dvanaest mjeseci tekuće godine, a prema privremenim izvještajima, Viktor Lenac ostvario je ukupne prihode u visini 332 milijuna kuna, što je uz ukupne rashode od 324 milijuna kuna rezultiralo s neto dobiti od osam milijuna kuna.
Poslovni prihodi ostvareni u prva sa četiri tromjesečja ukupno iznose 326 milijuna kuna. Prihodi od remonta brodova ukupno realizirani u prvih dvanaest mjeseci iznose 222 milijuna kuna, a ostvareni su na 56 brodova. Preostali prihodi odnose se na prihode od offshore djelatnosti (36,8 mil. kn) ostvarenih od gradnji plinskih platformi “Annamaria A” i “Izabela North”, zatim na prihode od osiguranja s osnova refundacije troškova vađenja potonulog Doka 7 (18,7 mil. kn), preinaka brodova (23,8 mil. kn), prihode od investicija, odnosno upotrebe vlastitih proizvoda (8,7 mil. kn) te druge prihode kao što su prodaja materijala i otpada, prihodi od najma i drugi.
Od ukupnih prihoda ostvarenih u 2009. godini, poslovni prihodi ostvareni u četvrtom
tromjesečju iznosili su 97,6 milijuna kuna. Najveći dio odnosi se na remonte brodova, pri čemu kao najznačajniji posao treba istaknuti remont platforme “Scarabeo 4” za naručitelja Saipem (Portugal). Koncem prosinca 2009. godine u proizvodnji u tijeku nalazila su se dva veća remontna posla, čija se vrijednost ne iskazuje kao realizirani prihod.
Poslovni rashodi u četvrtom tromjesečju 2009. godine iznosili su 93,2 milijuna kuna, što je rezultiralo operativnom dobiti od 4,4 milijuna kuna. Pozitivan saldo financijskih prihoda i rashoda, u posljednjem tromjesečju uvećali su ukupne rezultate, tako da Viktor Lenac za posljednje tromjesečje bilježi ukupnu dobit prije oporezivanja u visini 6,6 milijuna kuna.
I 2010. bit će teška
Industrijska proizvodnja i proizvodnja čelika te cijena nafte, kao ključni parametri svjetske ekonomije koji su pokretači trgovine i pomorskog prometa, donijeli su preokret u 2009. godini. Ovi čimbenici imaju pozitivan utjecaj na volumen pomorskog prometa, a ujedno time i na cijene brodskog prostora. Vidljivo je, medutim, da se pozitivan utjecaj na vozarine reflektirao sa zakašnjenjem od nekoliko mjeseci. Gledajući osnovne tipove brodova pozitivan trend se prije svega vidi u vozarinama na tržištu trenutačnih isporuka (spot market), dok vozarine za brodarske ugovore na vrijeme (time charter) još uvijek imaju negativan trend.
Očekuje se da će 2010. godina će biti teža na području remonta u odnosu na prethodnu, s trendom daljnjeg zaoštravanja konkurencije i snižavanja cijena.
U području offshore djelatnosti, ne očekuju se tijekom 2010. godine novi veći poslovi gradnje platformi za eksploataciju prirodnog plina u Sjevernom Jadranu, već eventualno manji projekti na već izgrađenim platformama. Vezano uz zaposlenost Viktora Lenca, u tijeku su pregovori za nekoliko projekata preinaka i offshore platformi, koji su u fazi razrade ili blizu ugovaranja. Takvi projekti mogli bi donijeti pozitivne pomake u odnosu na 2009. godinu te će stoga i interes Viktora Lenca biti usmjeren na njih.
Svjestan stanja na tržištu i pooštravanja konkurencije Viktor Lenac će svoju marketinšku aktivnost usmjeriti na pronalaženje novih klijenata i borbu za svaki pojedini posao, što interno treba popratiti racionalnijim ponašanjem i eliminacijom svih nepotrebnih troškova.
 


 ZADOVOLJNI SUVLASNICI


– Zadovoljni smo ostvarenim rezultatom u Lencu. Naši se ciljevi i projekcije ostvaruju. Znate kako smo kazali da želimo spasiti i potaknuti zadržavanje proizvodnje u zemlji, očuvanje radnih mjesta i razvoj te osigurati i sebi mjesto remonta. Nikakva nam cilj isu bili profiterski interesi već dobrobit gospodarstva. Mislim da je to dobar rezultat jer je ostvaren u teškoj godini za brodarstvo uopće pa time i za remont, kazao nam je član NO Ive Mustać, predsjednik uprave najvećeg vlasnika – Tankerske plovidbe.