Da su mnogi hrvatski, pa onda i zadarski trgovci još miljama daleko od korektnog, i u zapadnoj Europi već odavno uobičajenog ponašanja prema kupcima, svjedoči i najnoviji slučaj u nedavno otvorenoj zadarskoj trgovini obućom “Paprika”, smještenoj u prostoru Mercatora.
Dok je u europskim trgovinama, a već i u nekim zadarskim, normalno da kupljeni neupotrebljavani artikal u određenome roku, u originalnoj ambalaži i uz predočenje računa možete bez problema zamijeniti ili zatražiti povrat novca, u spomenutoj “Paprici” povrat svog novca jedva ćete uspjeti dobiti čak i onda kada je riječ o oštećenom proizvodu.
Rupe na šavu – “sitnica”
Tako je ovih dana jedna gospođa u navedenoj trgovini kupila kožne čizme koje su je na sniženju stajale 650 kuna (prvotna cijena 1.299 kn). Međutim, ubrzo joj je “jeftina” kupnja “prisjela” jer je kod kuće opazila da je jedna čizma izvana na jednome dijelu rašivena po šavu. Znajući da je to bio posljednji par čizama u toj veličini, ponadala se da će rupe na čizmi možda moći “pokrpati” postolar, te ih je sljedećeg dana odnijela u postolarsku radnju. No, postolar ju je uvjerio da je čizma “nepopravljiva” jer bi je bilo kakva intervencija samo još više oštetila, te joj savjetovao da obuću vrati u trgovinu.
Gospođa je to još istog dana i učinila, vjerujući da će bez problema dobiti natrag plaćeni iznos. Ali kako u “Paprici” još uvijek nisu upoznati s pravima kupaca u takvoj situaciji, nastala je nepotrebna i neugodna rasprava. Najprije je prodavačica gospođu uputila da “malo prošeta” po Mercatoru dok se ona mobitelom nasamo ne posavjetuje sa svojom šeficom što joj je činiti. Nakon što joj je predbacila da je prije kupnje mogla vidjeti oštećenje na čizmi, prodavačica je predložila za mnoge zadarske trgovce još uvijek uobičajeno spasonosno rješenje u stilu – “možete uzeti nešto drugo.” Uzgred budi spomenuto, u nevelikoj se trgovini nudi tek nekoliko pari nimalo jeftine obuće, pa je možda oštećeni kupac trebao čizme zamijeniti za sandale ili zlaćanu torbicu!
Umjesto da uz ljubaznu ispriku, i kako Zakon o pravima potrošača nalaže, ODMAH kupcu kao prvo rješenje ponudi povrat njegova novca, s obzirom da istog proizvoda više nema u trgovini, prodavačica predlaže novu mogućnost. Ideja je da njena šefica iste čizme potraži u ostalim trgovinama “Paprike” – po zemlji i, valjda, inozemstvu (jer čizme stižu, kaže prodavačica, iz Italije.) Kupac koji je zbog rasparanih čizama već ionako gubio vrijeme i živce, pristaje do sutra pričekati odgovor mogu li se čizme zamijeniti za iste, te po treći puta dolazi u trgovinu.
Ovoga puta gospođu dočekuju čak dvije prodavačice, od kojih i ona druga oštećenu čizmu najprije temeljito proučava, stvarajući kod kupca neugodan dojam da prodavačice misle kako je sam oštetio obuću. Kad je sve već krenulo u smjeru prijave Udruzi za zaštitu potrošača, prodavačice prestaju otezati s jedinim poštenim rješenjem problema, i konačno gospođi vraćaju njenih 650 kuna, uz komentar da su rupe na šavu “sitnica” i da bi ih one sebi, takve oštećene, ostavile.
Izrabljivačka proizvodnja
Ova banalna, i nažalost u Hrvatskoj ne tako rijetka neugodnost na relaciji trgovac-kupac, ne svjedoči samo o nepoznavanju osnovnih prava kupaca, već i o rasprostranjenoj pojavi kupovanja oštećene robe, osobito one koja dulje vrijeme stoji u trgovinama i dospije na sniženja i rasprodaje. Ionako precijenjena odjeća i obuća, koju inozemne kompanije izrađuju u zemljama trećega svijeta, plaćajući primjerice Indonežanima, Kinezima ili Marokancima njihov rad bijednom nadnicom, često ne vrijedi ni onog novčanog iznosa kojeg kupci za nju izdvoje na sniženjima.
Masovna i jeftina (mahom izrabljivačka) proizvodnja, potrošački mentalitet (ili potrošačko ludilo), kao i brojne trgovine u kojima se po principu samoposluge sto puta isprobava određeni komad odjeće i obuće, dovelo je do toga da se kupac često kući vrati s hlačama na kojima istog dana “pukne” patent, s džemperom na kojemu u kabini nije primijetio da nedostaje dugme ili s rašivenom čizmom. Kad nakon neugodnog otkrića još imate peh da naiđete na trgovce koji sve čine samo da zadrže novac primljen za oštećenu robu, kupnja ponekad može završiti noćnom morom.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
GOSPIĆ
U Gospiću je održan Info dan HAMAG-a i HBOR-a u kojemu je sudjelovalo jedva desetak poduzetnika
Zadar
CIJENE
Promjena klime utječe na cijene na zadarskoj tržnici: ‘Brokula je bila 70 centi, sada je 4 eura…’
Hrvatska
VELIKI DAN ZA HRVATSKU
VIDEO Rafalei u hrvatski zračni prostor ulaze iznad sjevernog Jadrana: ‘Čut ćete ih, javit će se’
Zadar
NOVI SMJER
Prirodoslovno-grafička škola Zadar uvodi novosti u svoje programe, donosimo detalje
Županija
PEKARSKA REVOLUCIJA
Pakoštanac Karlo Vulin o pekarskoj revoluciji: ‘Dugo smo tražili idealnog partnera za ovakav projekt’
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Zadar
HEP JAVLJA