Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

KAD VAM U “PAPRICI” ŽELE ZAPAPRITI!

04.02.2011. 23:00
KAD VAM U  “PAPRICI”  ŽELE  ZAPAPRITI!


Da su mnogi hrvatski, pa onda i zadarski trgovci još  miljama daleko od korektnog, i u zapadnoj  Europi već odavno uobičajenog ponašanja prema kupcima, svjedoči i najnoviji slučaj u nedavno otvorenoj zadarskoj trgovini obućom “Paprika”, smještenoj  u prostoru Mercatora.
Dok je u europskim trgovinama, a već i u nekim  zadarskim, normalno da kupljeni neupotrebljavani artikal  u određenome roku, u originalnoj ambalaži i uz predočenje računa možete bez problema zamijeniti ili zatražiti povrat novca, u spomenutoj “Paprici” povrat svog  novca jedva ćete uspjeti dobiti čak i onda kada je riječ o  oštećenom proizvodu.
Rupe na šavu – “sitnica”
Tako je ovih dana jedna gospođa u navedenoj trgovini  kupila kožne čizme koje su je na sniženju stajale 650 kuna  (prvotna cijena 1.299 kn). Međutim, ubrzo joj je “jeftina”  kupnja “prisjela” jer je kod kuće opazila da je jedna čizma  izvana na jednome dijelu rašivena po šavu. Znajući da je to  bio posljednji par čizama u toj veličini, ponadala se da će  rupe na čizmi možda moći “pokrpati” postolar, te ih je  sljedećeg dana odnijela u postolarsku radnju. No, postolar  ju je uvjerio da je čizma “nepopravljiva” jer bi je bilo kakva  intervencija samo još više oštetila, te joj savjetovao da  obuću vrati u trgovinu.
Gospođa je to još istog dana i učinila, vjerujući da će bez  problema dobiti natrag plaćeni iznos. Ali kako u “Paprici”  još uvijek nisu upoznati s pravima kupaca u takvoj  situaciji, nastala je nepotrebna i neugodna rasprava.  Najprije je prodavačica gospođu uputila da “malo prošeta”  po Mercatoru dok se ona mobitelom nasamo ne posavjetuje sa svojom šeficom što joj je činiti. Nakon što joj  je predbacila da je prije kupnje mogla vidjeti oštećenje na  čizmi, prodavačica je predložila za mnoge zadarske trgovce još uvijek uobičajeno spasonosno rješenje u stilu –  “možete uzeti nešto drugo.” Uzgred budi spomenuto, u  nevelikoj se trgovini nudi tek nekoliko pari nimalo jeftine  obuće, pa je možda oštećeni kupac trebao čizme zamijeniti za sandale ili zlaćanu torbicu!
Umjesto da uz ljubaznu ispriku, i kako Zakon o pravima  potrošača nalaže, ODMAH kupcu kao prvo rješenje  ponudi povrat njegova novca, s obzirom da istog proizvoda više nema u trgovini, prodavačica predlaže novu  mogućnost. Ideja je da njena šefica iste čizme potraži u  ostalim trgovinama “Paprike” – po zemlji i, valjda, inozemstvu (jer čizme stižu, kaže prodavačica, iz Italije.)  Kupac koji je zbog rasparanih čizama već ionako gubio  vrijeme i živce, pristaje do sutra pričekati odgovor mogu li  se čizme zamijeniti za iste, te po treći puta dolazi u  trgovinu.
Ovoga puta gospođu dočekuju čak dvije prodavačice, od  kojih i ona druga oštećenu čizmu najprije temeljito  proučava, stvarajući kod kupca neugodan dojam da  prodavačice misle kako je sam oštetio obuću. Kad je sve  već krenulo u smjeru prijave Udruzi za zaštitu potrošača,  prodavačice prestaju otezati s jedinim poštenim rješenjem  problema, i konačno gospođi vraćaju njenih 650 kuna, uz  komentar da su rupe na šavu “sitnica” i da bi ih one sebi,  takve oštećene, ostavile.
Izrabljivačka proizvodnja
Ova banalna, i nažalost u Hrvatskoj ne tako rijetka  neugodnost na relaciji trgovac-kupac, ne svjedoči samo o  nepoznavanju osnovnih prava kupaca, već i o rasprostranjenoj pojavi kupovanja oštećene robe, osobito one  koja dulje vrijeme stoji u trgovinama i dospije na sniženja  i rasprodaje. Ionako precijenjena odjeća i obuća, koju  inozemne kompanije izrađuju u zemljama trećega svijeta,  plaćajući primjerice Indonežanima, Kinezima ili Marokancima njihov rad bijednom nadnicom, često ne  vrijedi ni onog novčanog iznosa kojeg kupci za nju izdvoje  na sniženjima.
Masovna i jeftina (mahom izrabljivačka) proizvodnja,  potrošački mentalitet (ili potrošačko ludilo), kao i brojne  trgovine u kojima se po principu samoposluge sto puta  isprobava određeni komad odjeće i obuće, dovelo je do  toga da se kupac često kući vrati s hlačama na kojima istog  dana “pukne” patent, s džemperom na kojemu u kabini  nije primijetio da nedostaje dugme ili s rašivenom  čizmom. Kad nakon neugodnog otkrića još imate peh da  naiđete na trgovce koji sve čine samo da zadrže novac  primljen za oštećenu robu, kupnja ponekad može završiti  noćnom morom.