Zbirka donacija suvremenog umjetničkog stakla ogledalo je hrvatske umjetnosti u staklu

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Muzej antičkog stakla čuva bogatu zbirku renomiranih umjetnika staklara
U zbirci se nalazi više radova pojedinih umjetnika, koji su ili izrazili želju donirati više svojih djela ili su izlagali kod nas u više navrata. Sve to govori o uzajamnom poštovanju, ali i obvezi Muzeja da se ta Zbirka stručno obradi i prezentira. Upravo postavljanje izložbe »Ljudi od stakla«, gdje se na jednom mjestu može upoznati sa svim održanim izložbama, kojoj sam autorica, te njezina gostovanja, što realno što virtualno, uz izdavanje istoimene monografije, na neki način je ispoštovalo tu ugodnu obvezu. Taj projekt je i dokaz budućim umjetnicima da se suvremenom umjetničkom staklu u MAS - u ozbiljno pristupa, rezimirala je Belevski
Marin GOSPIĆ
Jadranka Belevski, viša kustosica dokumentaristica u MAS - u upravlja Zbirkom donacija suvremenog umjetničkog stakla

Muzej antičkog stakla u Zadru od samog osnutka potiče izložbenu djelatnost kao gotovo najvažniji vid muzejskog rada. Muzej promiče umjetnost suvremenog stakla s jasnom vizijom da Zadar postane važno mjesto u promociji stakla kao umjetničkog medija, dajući priliku umjetnicima da se predstave na brojnim izložbama i radionicama. Upravo s tim ciljem Jadranka Belevski, viša kustosica dokumentaristica u MAS - u dugi niz godina marljivo skuplja i brine o donacijama suvremene umjetnosti u staklu, koje je Muzej prikupio ugostivši brojne renomirane domaće i strane umjetnike koji rade u staklu.

Održano 50 izložbi suvremene staklarske umjetnosti

Zbirka je od ove godine bogatija za još jednu donaciju. Poznata hrvatska umjetnica Iris Bondora Dvornik Muzeju je opet donirala dio radova iz svoje bogate umjetničke kolekcije. U MAS – u je tako trajno pohranjeno 28 njezinih radova, od toga 14 slika na pleksiglasu ili vivak podlozi, 13 slika – asamblaža na staklu ili drvetu te, jedan akrilik na platnu. Upravo je predstavljanje posljednje donacije suvremene umjetnosti u staklu »Stakleni kabinet čuda«, predstavljeno na ovogodišnjoj Noći muzeja, poticaj da s Jadrankom Belevski detaljnije popričamo o suvremenoj hrvatskoj umjetnosti u staklu, njenoj popularnosti, ali i samoj Zbirci donacija suvremenog umjetničkog stakla MAS – a.
- Iris Bondora Dvornik akademska je slikarica koja radi na tragu apstraktnog ekspresionizma, action paintinga, kolaža i asamblaža, tako da je na površinama slika puno krhotina stakla i drugog materijala, kao što su čavlići i matice. Iako je prvenstveno slikarica, često se koristi objektima i materijalima koji nemaju primarnu umjetničku vrijednost, što njenim radovima daje novi, viši koncept i vrijednost, a njezina je prva izložba »Tragom stakla« u MAS – u otvorena još 2012. godine. Možda je zanimljivo vratiti se na početak i s odmakom od gotovo 13 godina od otvorenja 2009. godine, a čak 16 godina od Uredbe Vlade RH o osnivanju ovog Muzeja 2006. godine, obratiti pažnju na detalj da je Muzej antičkog stakla u Zadru svoju prvu izložbu priredio 2008. godine, odnosno prije preseljenja u Palaču Cosmacendi, u kojoj danas i jest. To je bila izložba »Antičko staklo: restauracija« kolege Šime Perovića u izložbenoj dvorani Znanstvene knjižnice Zadar, prisjetila se Belevski.
Prije službenog otvorenja MAS – a u crkvi sv. Donata otvorena je i izložba »Asseria – deset godina istraživanja, autora Ive Fadića, u suradnji s Arheološkim muzejom Zadar. MAS je tim izložbama na pravi način najavio svoje skoro otvorenje, a i na samom otvorenju je, uz predstavljanje stalnog postava, otvorena I izložba »Antičko staklo Hrvatske – izbor«.
- U prostoru Muzeja ukupno do sada je održano 119 izložbi, arheoloških, povijesnih, umjetničkih i drugih. Od toga 50 izložbi suvremenog umjetničkog stakla. Studijska zbirka te tematike je uistinu spontano rasla, jer umjetnici imaju u svom kodu poštovanje prema instituciji, pa je čast zaista obostrana, istaknula je Belevski i dodala kako zbirka danas nosi službeni naziv Zbirka donacija suvremenog umjetničkog stakla i broji 135 umjetnina, doniranih od strane 37 umjetnika, što je jedinstveni slučaj u državi.
- U zbirci se nalazi više radova pojedinih umjetnika, koji su ili izrazili želju donirati više svojih djela ili su izlagali kod nas u više navrata. Sve to govori o uzajamnom poštovanju, ali i obvezi Muzeja da se ta Zbirka stručno obradi i prezentira. Upravo postavljanje izložbe »Ljudi od stakla«, gdje se na jednom mjestu može upoznati sa svim održanim izložbama, kojoj sam autorica, te njezina gostovanja, što realno što virtualno, uz izdavanje istoimene monografije, na neki način je ispoštovalo tu ugodnu obvezu. Taj projekt je i dokaz budućim umjetnicima da se suvremenom umjetničkom staklu u MAS - u ozbiljno pristupa, rezimirala je Belevski.

Radovi u Zbirci su stilski i tehnički raznorodni

»Stakleni gradovi« Antona Vrlića prva je izložba suvremene umjetnost stakla otvorena u MAS - u. Anton Vrlić na toj je izložbi predstavio tri staklena grada. To su zapadni, istočni i arhetipski povijesni grad. Na svakoj staklenoj instalaciji radi se o jednom procesu rada u staklu. Prva je instalacija hladna obrada stakla, optičkog stakla, druga je toplinska obrada kristalnog stakla, a treći stol je toplinska obrada u kalupima float stakla.
- Suradnja s umjetnicima koji rade u mediju stakla je iznimno važna u izlagačkom konceptu MAS - a. S obzirom na koncept doniranja, radovi u Zbirci su jasno raznorodni, prvenstveno stilski, a onda i tehnički. Izlagački koncept kojim se od početaka vodimo je predstavljanje različitih tehnika u umjetničkoj obradi stakla. Dodana vrijednost cijelom tom konceptu je svakako muzejska radionica za izradu staklenih predmeta, u prvom redu antičkih replika, ali i suvremenih oblika, rekla je Belevski i naglasila kako su brojni umjetnici neke svoje radove i izradili upravo u njihovoj muzejskoj radionici.
- To su na primjer Anton Vrlić, Ljerka Njerš, Oksana Veber, Radovan Rajić, ali i naravno naši stalni muzejski staklopuhači Marko Štefanac i Antonija Gospić, čiji se radovi isto tako nalaze u toj Zbirci. Stilski, i tehnički su ti radovi potpuno različiti, ali nose veliku želju i inovativnost u radu sa staklom, jer staklo nije materijal s kojim se može bilo kako i bilo gdje raditi. Ako se radi hladna, čisto kiparska obrada stakla, onda je uvjetno rečeno nešto jednostavnije, mada nabavka sirovine nije jednostavna niti jeftina. Što se tiče tople obrade, ona zahtjeva složenije uvjete, odnosno peći. Istina, danas su postale dostupnije peći za staklenu fuziju, koje daju mogućnost relativno jednostavnijeg rada u tehnici fuzije i lijevanja stakla ili možda plamenici za rad u staklu, rezimirala je Belevski, te napomenula kako je situacija drugačija za umjetnike koji rade sa staklopuhačima ili samostalno u toj vrsti oblikovanja.

 

***Više pročitajte u tiskanom izdanju Zadarskog lista!

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno