Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

(Ne)očekivani “Otac Goriot” i “Preobraženja”

04.04.2011. 22:00
(Ne)očekivani “Otac Goriot” i “Preobraženja”


Nisam baš zadovoljan jer nisam očekivao “Preobraženja”, a s obzirom na to da sam se pripremao za osam mogućih djela, upravo sam ovo djelo najviše preskakao. Osim toga, pisanje mi baš i ne ide, ali ipak se nadam da će rezultati biti pozitivni, kazao je Branimir
Druga generacija maturanata jučer je pristupila pisanju prvih provjera znanja u sklopu ovogodišnje provedbe državne mature. Riječ je o pisanju eseja iz hrvatskog jezika kao dijela ispita iz hrvatskog jezika i književnosti, a za koji će se drugi dio, koji se sastoji od vještine čitanja s razumijevanjem, održati 30. svibnja.
Tri tipa eseja
Valja podsjetiti da je ovogodišnja novost u vezi s provedbom državne mature promijenjen kalendar polaganja ispita državne mature te da se svi ispiti, osim hrvatskog jezika i književnosti i eseja iz hrvatskog i stranih jezika, pišu nakon završetka nastavne godine.
Stoga nakon jučerašnje provjere danas slijedi pisanje eseja iz engleskog jezika, a zatim i iz ostalih stranih jezika i to sve do 12. travnja.
Poznato je da je pisanje eseja iz hrvatskog jezika od učenika zahtijevalo primjenu pismenog izražavanja u oblikovanju različitih vrsta tekstova, pri čemu je vrlo važno dobro poznavanje pravopisa i gramatike. Kako bi im se pomoglo, kandidatima su bile ponuđene i određene smjernice.
Za pisanje eseja iz hrvatskog jezika učenici su za zadatak mogli dobiti neki od tri ponuđena tipa eseja i to interpretativni školski esej, odnosno razumijevanje i književno interpretiranje pjesme ili odlomka iz dramskog/proznog/esejističkog književnog, potom usporedno-raščlambeni esej u kojem su učenicima ponuđena bila najmanje dva teksta povezana s temom, književnom vrstom ili nekim drugim obilježjima po sličnosti ili različitosti te raspravljački školski esej u sklopu kojeg učenik dobiva tekstove koji su vezani za problematiku iz različitih područja života na osnovi kojih treba razviti raspravu. Kao i za sve ispite na državnoj maturi i u pisanju eseja iz hrvatskog jezika učenici su mogli birati osnovnu ili višu razinu, pa je tako vrijeme pisanja eseja iz osnovne razine bilo 160 minuta, a učenici su morali napisati 350-500 riječi, dok su oni koji su se odlučili na višu razinu esej morali napisati također u vremenu od 160 minuta, ali najkraći tekst mora imati 400, a najduži 600 riječi. Osnovna i viša razina ispita iz hrvatskog jezika i književnosti razlikuju se i prema lektirnim djelima koje učenici moraju poznavati, pa je tako za osnovnu razinu potrebno spremiti: M. Držić, “Dundo Maroje”, I. Gundulić, “Suze sina razmetnoga”, F. M. Dostojevski, “Zločin i kazna”, A. Kovačić, “U registraturi”, A. B. Šimić, “Preobraženja”, dok je za ispit na višoj razini potrebno sve navedeno kao za osnovnu razinu, uz dodatna djela i to H. de Balzac, “Otac Goriot”, F. Kafka, “Preobražaj” i M. Krleža: “Baraka pet Be”.
Osam lektirnih djela
Među zadarskim učenicima koji su jučer pristupili pisanju eseja, dojmovi nakon napisanog zadatka su podijeljeni, a iz razgovora s njima vidljivo je da ona najviše ovise o njihovom afinitetu prema hrvatskom jeziku i književnosti.
– Mi smo pisali višu razinu i imali smo dva djela i to ‘Otac Goriot’ i ‘Preobraženja’. S obzirom na to da smo imali ukupno osam djela koja smo spremali, moramo priznati da smo ova dva najmanje očekivali, jer su upravo ona i najteža. Zato nam je bilo dosta teško, jer u pripremama smo se usredotočili na potpuno druga djela. Imali smo navedene smjernice koje su nam trebale pomoći, ali s obzirom na to da se nismo dobro spremile, nisu nam smjernice puno pomogle, kazale su Marta, Karla i Iva, maturantice Prirodoslovno-grafičke škole, koje navode da su se za pisanje eseja pripremale samostalno, na dodatnu nastavu koja je bila organizirana u školi nisu odlazile, jer im jutarnji subotnji termin nije odgovarao.
Sličnog je iskustva i mišljenja i Branimir Štorić, maturant Gimnazije Jurja Barakovića, koji je također pisao višu razinu, a i njega su iznenadila zadana djela.
– Nisam baš zadovoljan jer nisam očekivao ‘Preobraženja’, a s obzirom na to da sam se pripremao za osam mogućih djela, upravo sam ovo djelo najviše preskakao. Osim toga, pisanje mi baš i ne ide, ali ipak se nadam da će rezultati biti pozitivni, kazao je Branimir.
No, kako kaže Tin Juričić, maturant Gimnazije Jurja Barakovića, koji se odlučio za nižu razinu ispita, za njega je jučerašnje iskustvo bilo upravo u okvirima očekivanoga.
– Meni nije bilo teško, jer nije me ništa iznenadilo, a dobili smo upravo onakve zadatke za koje smo se i pripremili. Napisao sam esej na način na koji smo vježbali i zato ne strahujem od rezultata, a ovom bih prilikom zahvalio našoj profesorici Tatjani Kamber koja nas je izvrsno pripremila, kazao je Tin, napomenuvši da je za zadatak imao napisati interpretativni esej djela “U registraturi”.