Foto: Sebastian GOVORČIN
Gosti koji nam stižu niskotarifnim avioprijevozom obrazovaniji su, bolje plaćeni i više troše od naših prosječnih gostiju i u većini slučajava su prvi put kod nas, što znači da smo ovim prijevoznicima dobili nove goste
Stavovi i zadovoljstvo korisnika niskotarifnih zračnih prijevoznika, odnosno profil i ponašanje korisnika niskotarifnih zračnih prijevoznika, teme su istraživanja koje su odradili Odjel za turizam i komunikologiju Sveučilišta u Zadru i Turistička zajednica Zadarske županije u razdoblju srpanj – rujan 2012., a s kojim je javnost upoznao Ivo Dunatov, direktor TZ Zadarske županije. Treba kazati da je Ryanair dominantan i prvi u tom segmentu, kada govorimo o slijetanju u Zračnu luku Zadar iako nije jedini, ali su rezultati u najvećoj mjeri izraz profila njihovih gostiju.
Prva konstatacija istraživanja kaže da je od oko 3.000 gostiju u Zadarskoj županiji iz Britanije od 2003. do 2011. s rastom, zahvaljujući Ryanairu, ali zasigurno i nekim drugim elementima, broj došao na 18.000, što je igrajući se statistikom na maloj bazi broj od 600%. U 2012. blagi pad sveo je to na 17.500 gostiju. Iz Irske smo od zanemarivih brojki prešli 2.500 2010. godine, no otada je u Irskoj krenulo prema katastrofi te je broj do 2012. sveden na 1.000.
Profil korisnika – gostiju niskotarifnih zračnih prijevoznika
Gosti, korisnici niskotarifnih prijevoznika, anketirani u tom razdoblju u prosjeku imaju višu spremu (prvostupnici) – gotovo 50%, magistara ili VSS (sada bi kazali završena ukupna “Bolonja”) 22%, a onih sa SSS-om oko 18%. Kada je u pitanju zaposlenje 55% deklarirano je kao zaposlen – radnik, a oko 12% kao student, odnosno jednako toliko kao poduzetnik (vlasnik), što su dominantne kategorije. Po bračnom statusu oženjeni ili osobe u vezi čine 60-ak posto gostiju, ali je naspram prosječnim gostima ovog područja (mahom bračni parovi i s malom djecom) veliko udio samaca – više od 30%. Najveći broj ima plaće između dvije i tri tisuće eura (22%), od 1.000 do 2.000 eura je oko 20%, a slijede sa 18% oni s manjim primanjima od 1.000 eura, ali je 20-ak posto s veći iznosima.
Čak 71% gostiju takvih avioprijevoza koristi ih više od šest puta, a daljnih 23% 2-5 puta, a iznimno je malo onih koji ih prvi put koriste. Čak 73% su u Zadru bili prvi put, 11% drugi put, dok je učestalost ostalih odgovora mala.
Novi internetski gosti
Izvor prvih informacija o Zadru za 48,2% anketiranih bio je internet, a daljnjih 40% informacije su dobili od prijatelja ili rodbine, tek 4,5% informacije su dobili iz brošura, iz novina i magazina oko 2,4%…
Od onih koji su informacije dobili putem interneta nešto manje od 50% te je informacije uzela s internetske stranice aviokompanije, a oko 25% s neke druge internetske stranice, oko 13% s internetske stranice Hrvatske turističke zajednice i 10-ak posto s internetske stranice TZ Zadra, a manje od 5% sa stranice Zračne luke Zadar.
Kada je u pitanju web stranica aviokompanija čak 93% informacije je uzelo s weba Ryanaira, oko šest posto s weba German Wings, te zanemariv postotak s Interskya, Croatia Airlinesa ili drugih.
Temeljni izvor prvih informacija o smještaju za 46% gostiju niskotarifnih kompanija, također je internet, u 37% preporuka prijatelja, rodbine i poznanika, a po učestalosti s po 5% slijedio je odgovor brošure ili nije odgovoreno. Kod tog odgovora najčešći izvor je bila “neka druga internetska stranica” (55%), a potom aviokompanije (15%), odnosno HTZ-a ili TZ Zadra sa 12, odnosno 8%.
Kada je u pitanju internetska stranica aviokompanije sa 88% dominira kao izvor Ryanair (naravno ovako veliku učestalost odgovora treba vezati uz činjenicu da su Ryanairovi korisnici najbrojniji među gostima niskotarifnih kompanija).
Kod načina rezervacije smještaja u 24% je preko web stranice smještaja, 18% neke druge web stranice, 10% e-mail ili faks, 6% turistička agencija, pet telefonski dogovor, dok je u 32% gostiju došlo bez rezervacije i ovdje tražilo smještaj.
Stavovi i zadovoljstvo korisnika
Istraživanje je provedeno u istom razdoblju na 550 ispitanika, putem anketnih upitnika i anketara.
Prosječna je dob ispitanika najčešća od 18 do 25 godina (46%) odnosno od 26 do 35 godina (44%) što znači da nam niskotarifni prijevoznici mahom dovode mlađe goste, odnosno 90% ih je do 35 godina. Starijih od 36 do 45 godina je, oko 5%, a onih od 46 do 55 oko 2,5%, ostalo je zanemarivo. Neoženjenih, neudanih je gotovo 70%, a s partnerima nevjenčanih oko 25%, što je odraz činjenice da je najčešće riječ o mladim ljudima bez trajne veze, dakle i u tom su pogledu suprotni od prosječnih gostiju koji nam dolaze uobičajenim putem. Gotovo 60% ima višu, a daljnjih gotovo 30% visoku spremu.
U daljnjim ispitivanjima karaktera gostiju vidljivo je da ih je 48% zaposleno u privatnom sektoru, a čak 39% su studenti ili eventualno učenici, dakle mahom “gosti budućnosti”.
Kad su u pitanju prihodi onih više od 3.500 eura je oko 10%, od 3 do 3,5 13%, od 2 do 3.000 eura 16%, od 1.000 do 2.000 daljnjih 21%, a ispod 1.000 eura 24% (što s učestalim odgovorom da je riječ o studentima nije iznenađujuće).
Zadovoljstvo
U smislu zadovoljstva elementima turističke ponude mjesta u kojima su odsjeli u ocjenama od 1 do 100 sa 69 je ocijenjena ponuda izleta u oklici, 68 gastroponuda, 66 plaže, kao i raznolikost avanturističke ponude, 65 za prezentaciju kulturne i sakralne baštine, 64 za kvalitetu informacija o mjestu, označenost znamenitosti sa 63, zabavni sadržaji 60, kulturne manifestacije 58, kao i informacija o njima.
U smislu općeg zadovoljstva 27,6% ispitanika u potpunosti je zadovoljno, a 71,8% gotovo u potpunosti zadovoljno te bi ih 82,6% preporučilo destinaciju ostalima.
Ipak kod ovih mladih i slobodnih ljudi željnih novih doživljaja i putovanja lojalnost stoji niže (hrvatska inače u prosjeku ima iznimno lojalne goste) te ih 53 ima sklonost promjeniti mjesto, jer čak 76% ih voli mijenjati mjesto odmora.
Zbirno kazano dobili smo sasvim nove goste, mlade i dinamične koji su gotovo potpuno zadovoljni odmorom provedenim ovdje i koji imaju vrlo dobru, za naše prilike natprosječnu potrošnju. A u ogromnom broju su studenti ili početnici, što znači da ih dobrom ponudom možemo dobiti kao trajne goste destinacije.
najnovije
najčitanije
Zadar
LITERARNA POVIJEST
Arbanaške priče zaslužuju pozornost suvremene hrvatske književne kritike
Zadar
MATURANTI
PLJUŠTE LAJKOVI! Video zadarskih maturanata oduševio mnoge: ‘E tako se slavi!’
Zadar
GOSPA LORETSKA
ARBANAŠKO ČUDO: Danas se slavi blagdan Gospe Loretske, evo kada je svečano misno slavlje
Ostali sportovi
Lovre Klanac
Tajnik MNK Posedarje: ” Ovo je tek početak. Novi cilj je Druga liga”
Zadar
POSJET
Veleposlanica koja obožava janjetinu u nastupnom posjetu Zadarskoj županiji: Hrvatska je dokazani partner SAD-a
Scena
KONCERT DIVE
GLAZBENA DIVA DOLAZI U ZADAR! Doris Dragović najavila koncert na Višnjiku, evo detalja
Zadar
ZADARSKO BIJELO SRCE
[FOTO] Povodom Međunarodnog dana sestrinstva dodijeljena priznanja najzaslužnijima
Scena
EUROSONG
Objavljen raspored nastupa u finalu Eurosonga, evo kada nastupa Baby Lasagna
Crna Kronika
NESREĆA
U prometnoj nesreći na dionici Babindub-Zemunik teško ozlijeđena 51-godišnjakinja
Zadar
TRN U OKU ZADAR