Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

IGRA ŽIVACA Bit će bitka za svakog gosta!

05.04.2019. 11:06
IGRA ŽIVACA Bit će bitka za svakog gosta!


Prema trenutačnom bukingu, u usporedbi s prošlim godinama u ovo vrijeme, kako govore vlasnici turističkog smještaja, najave za nadolazeću sezonu nisu baš dobre. Isto tako, već i ptice na grani znaju da su se ove godine oko svoje ponude i oglašavanja posebno potrudile Grčka, Španjolska, Tunis, Egipat, Cipar; a s obzirom na to da s nama dijele proizvod sunca i mora, privukli su i slične goste. Također, smatra se da su i brexit te financijska situacija u Njemačkoj i Italiji zaslužani za slabiji buking. Možda i rani buking nije toliko jak kao što je "last minute" buking…
Što očekivati, ali i što se može poduzeti, komentirali su Mihaela Kadija, direktorica Turističke zajednice Zadarske županije, Mario Paleka, direktor Turističke zajednice grada Zadra, zatim Daniel Radeta, predsjednik Udruge iznajmljivača privatnog smještaja Zadar te Zdenko Mičić, direktor hotela Pinija s dugogodišnjim iskustvom na području turističkog managamenta.


Konkurencija broji hotele u tisućama
Kako kaže Mihaela Kadija, izvori govore o odličnoj predsezoni, no postoji bojazan za ljetne mjesece i ljetni odmorišni turizam u kojem je naša konkurencija izuzetno jaka – i ponudom, i cijenama, ali i snagom prisutnosti u raznim kanalima, faktorima s kojima se teško možemo nositi.
– Konkurencija broji hotele u tisućama, a oni vrše svoju prodaju i marketing na tržištu. Pa ako i zanemarimo promidžbu institucija zaduženih za to, uzmimo samo prisutnost hotela konkurencije u „buking“ i promidžbenim kanalima, pa usporedimo s našom strukturom kapaciteta od koje je 60% pružanje usluga u domaćinstvu, sektoru kojem je turizam u biti dodatan izvor zarade, govori direktorica TZ Zadarske županije.
Na pitanje što se u ovom trenutku može poduzeti, Kadija odgovara da se ne radi o trenutku, već o dugoročnom planu.
– Ono što možemo učiniti i u čemu možemo biti konkurentniji jest usmjeriti se isključivo i dominantno u sfere turizma posebnih interesa, podizati kvalitetu i ponudu za te skupine te na tome graditi, jer jedino se na tome i može, cjelogodišnji turizam koji nam naša klima i resursi omogućavaju. Time tek možemo govoriti o cjelogodišnjem zapošljavanju, profesionalnom turizmu i generalnoj neovisnosti o ljetnoj sezoni. Takav turizam i turisti nisu 'od brojki', ali jesu od potrošnje – spremni su platiti više ako vrijedi i ispunjava očekivanja i ako putuju cijelu godinu. Za takav stabilan vid turizma, koji su odlično razvile recimo alpske destinacije koje nemaju 'sunce i more' proizvod, bitno je imati dominantno profesionalne smještajne kapacitete – najvažnije hotele, ali i pansione i slične oblike – subjekte koji imaju uvjete za cjelogodišnje poslovanje, kazala je Kadija.


Najveći porast u dolascima Amerikanaca
Kako govori Mario Paleka, direktor gradske Turističke zajednice, početak 2019. godine (eVisitor podaci za razdoblje siječanj-veljača) donosi nam +18% u dolascima i +8% u noćenjima.
– S obzirom na to da su ove godine, za razliku od lani, uskrsni praznici u drugoj polovini mjeseca travnja bilježi se pad u mjesecu ožujku dok su najave za mjesec travanj nastavak trenda porasta turističkog prometa u dolascima i noćenjima. Naše područje od početka godine do danas posjetilo je ukupno 36.265 turista koji su ostvarili ukupno 70.659 noćenja. Prema podacima eVisitor sustava najviše noćenja ostvarili su domaći gosti i gosti iz dalekih azijskih zemalja, zatim gosti iz Austrije i SAD-a. Najveći porast je u dolascima Amerikanaca, a to je duplo više nego lani. To možda nisu neke velike brojke, ali su dobar pokazatelj da tamo raste interes za Hrvatsku, za njih jednu malu egzotičnu europsku zemlju, kazao je Paleka.
Prema udjelu u ukupnim noćenjima 65% je stranih gostiju, dok 35% čine domaći turisti, a obzirom na organizaciju dolaska 59% ih dolazi individualno i 41% organizirano (agencijski).
– U zadnje dvije godine na europskom i svjetskom planu dolazi do promjene kretanja (pa tako i povećanja konkurencije) u tržištima koja su zadnjih godina bila u stagnaciji te nakon ogromnih povećanja koje smo bilježili u posljednjih nekoliko godina (od 15% i više), ovogodišnji umjereni rast je i očekivan. Analizom trenutnih podataka emitivnih tržišta, a obzirom na najave i predviđanja, TZ grada Zadra je zadovoljn dosadašnjim kretanjima na području koje mu administrativno pripada, istaknuo je Paleka.




Ljudi ne dolaze zbog smještaja, nego zbog sadržaja
Daniel Radeta ističe kako su činjenice s terena da su najave za sezonu loše te da su razne situacije moguće, poput toga da će ljudi biti primorani spuštati cijene.
– Ali, kao što sam već više puta govorio, to nisu krivi iznajmljivači, već Turistička zajednica koja bi trebala više raditi na kreiranju sadržaja i događanja za sve goste. Naš je privatni smještaj jako dobar, čak i prednjačimo u odnosu na druge gradove, ali ljudi ne dolaze zbog kreveta i smještaja, nego zbog sadržaja. Kao što su na primjer plaže te manifestacije i velika događanja po kojima je grad bio prepoznat i zbog kojih su ljudi dolazili. Primjerice, Noć punog miseca i feštice petkom kad su ugostitelji mogli roštiljati na svakom koraku. Gubimo identitet mediteranskog grada koji smo imali i koji je privlačio ljude, ističe Radeta.
Kako dodaje, druge države žele s turističke karte izgurati Hrvatsku kao destinaciju.
– Ponuda u drugim državama je puno bolja i isplativija nego li ona u Zadru i oko Zadra. Naš je smještaj dobar i jedni drugima nismo konkurencija, već je sve što se ovdje razvija dodatna ponuda. Dio smo lanca i trebamo se držati skupa, kazao je Radeta.


Sezona će biti drugačija od dosadašnjih
Hotel Pinija se otvorio prije tjedan dana. Kako kaže Zdenko Mičić, puno se ulagalo i gosti će dobiti veću vrijednost za isti novac. Ističe da su se potrudili te da raste buking za Uskrs i 1. svibanj, a do 30. travnja traje popust za rani buking. Borba će, kaže biti, najviše za vrhunac sezone, srpanj i kolovoz, posebno za takozvanu "srpanjsku rupu".
– Činjenica je da će sezona biti drugačija od dosadašnjih. Već su se pred kraj prošle sezone mogle osjetiti promjene u potražnji. Na sajmovima u Munchenu i Berlinu dobili smo informacije od turoperatora i naših partnera da konkurencija jako puno ulaže u kapacitete i oglašavanje te da im raste buking. Porasli su u postocima puno, ali još uvijek imaju jako puno slobodnih kreveta te je kod nas došlo do smanjenja potražnje. To se moglo očekivati jer ovaj naš rast zadnjih godina nije bio realan naprosto zato što je konkurencija bila van igre i napravio se višak potražnje. Sad počinje prava borba, ono pravo stanje i fer utakmica, govori Mičić.
Kako dodaje Mičić, bit će bitka za svakog gosta, bit će bitka za svaku grupu.
– Buking je sporiji i zato je to igra živaca, ali treba pokušati dostići brojke od lani. Po mom sudu će biti nešto zahtjevnije, ali ne znači da će sezona podbaciti, eventualno u nekim segmentima. Zapravo bi mogli patiti najviše privatni iznajmljivači i to više ovi na perifernim dijelovima grada koji će se vjerojatno morati boriti s nižim cijenama. Najbolje je onima koji imaju svoje stalne goste. Tko ulaže i tko se trudi, to mu se i vrati.
Apartmani po Poluotoku, smještaj za city break goste neće patiti jer je kod nas to dosta jeftino, a onaj tko dolazi avionom za 20 eura, taj neće spavati u luksuznom smještaju. To je ono što smo dobili s tim jeftinim backpacking turizmom. To nije dobro, ali takav smještaj vjerojatno neće podbaciti ove godine, kazuje Mičić.
Igra živaca će se, zbog sporog bukinga, pojačavati i prema vrhuncu sezone.
– Mi koji imamo 600-700 kreveta možemo lakše popuniti kapacitete, ali u velikim sistemima je to teže. Ako, primjerice, na sjevernom Jadranu, u velikim smještajnim kapacitetima s po 10-20 tisuća kreveta bude loš buking i zato spuste cijene, to bi moglo krenuti lančano i prema jugu, govori Mičić.