Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Uzrok smrti ozljede i utapljanje

Autor: Siniša Klarica

04.08.2008. 22:00
Uzrok smrti ozljede i utapljanje

Foto: Filip BRALA



Prema nekako najprihvatljivoj inačici, piloti su radili dijelove školskog kruga, kad su nakon 3. kruga s visine od 1.828 m upali u pljoštimični kovit iz kojeg se nisu izvukli. Stručnjake zbunjuje izvučeni stajni trap, pa nisu sigurni jesu li piloti vježbali izvlačenje stajnog trapa prije sletanja
Izvlačenjem tijela Daniela Olekse (34) i Alessandra D’Aggata (24), te zrakoplova Pipera PA-44-180 Seminole reg oznake D-GZXB, okončana je potraga u akvatoriju Dugog otoka. Na palubu BS 73 Fausta Vrančića oko 12,30 izvađena su najprije tijela poginulih pilota, a oko 15,30 rep i ostatak zrakoplova. Tijela unesrećenih odvezena su na Odjel patologije Opće bolnice Zadar, a prema riječima istražnog suca Borisa Babića ozlijede koje su ustanovljene bile su očekivane za ovakvu vrstu nesreće, te da po obdukcijskom nalazu ozlijede ne ukazuju na neka druga događanja. Patolozi su utvrdili da je uzrok smrti 36-godišnjeg hrvatskog instruktora letenja Danijela Olekse su teške tjelesne ozljede zadobivene pri padu zrakoplova, a uzrok smrti talijanskog polaznika pilotske škole, 20-godišnjeg Alessandra D’ Agatte je utapljanje. Tijelo talijanskog polaznika pilotske škole je preuzela obitelj i bit će prevezeno u Italiju, sukladno sa zakonskom procedurom.
Zamjenik načelnika GS OSRH komodor Zdenko Simičić koji je rukovodio akcijom izvlačenja rekao je da su oba pilota bili vezani, ali je, najvjerojatnije Daniel Oleksa, pronađen izvan sjedišta.
Akcija vađenja zrakoplova sa dubine 67 m bila je izutetno složena. Navodno zrakoplov se specijalnim balonima izvukao do dubine na kojoj su ronioci mogli učvrstiti konopce za izvlačenje, nakon čega su u dva navrata, dizalicom drugog broda Obalne straže DBM 81 Cetina izvučeni djelovi na palubu Fausta Vrančića. Koliko je operacija vađenja složena, potvrdio je komodor Simičić koji je rekao kako dekompresija ronilaca, koji su imali svega desetak minuta za rad na dnu, traje i 40 minuta. Nakon toga zrakoplov je doveden u zadarsku teretnu luku Gaženica i transportiran u hangar 93. zrakoplovne baze Zemunik gdje stavljen pod nadzor.
U zrakoplovnim krugovima međutim ne stišava se polemika oko uzroka pada zrakoplova. Glavni inspektor za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović odmah je upozorio novinare da bi se odgovori mogli znati nakon dužeg vremena. Vodanović je odmah podsjetio na tragediju helikoptera Mi-8 MTV-1 HRZ-a u vukovarskoj vojarni, kad je stradalo troje pripadnika OS RH. Uzrok te nesreće bio je plasiran u javnosti tek nakon skoro godinu dana istrage i to tek kad su istražitelji komisije bili 100 posto sigurni u svoj nalaz, priznavši da je zbog te nesreće bilo i političkih pritisaka, pa i namjerno plasiranih neistina u javnost. Inspektor Vodanović je objasnio svoju tvrdnju da je zrakoplov na dnu bio u jednom komadu.
– Da, to je istina. Zrakoplov je na dnu bio u jednom komadu, ali napuknuta repa. Kad su ga ronioci dotegli do 15 m dubine, prerezali su škarama ostatak lima na kojem se držao rep, kako bi se zrakoplov što lakše izvadio, rekao je Vodanović.
Zrakoplovni izvori koje smo tijekom ovih dana kontaktirali potvrđuju naša saznaja da se u tom području nerijetko znalo izvoditi brišuće letove, ali ipak bliže stijenama Dugog Otoka. Mještani Velog Rata i Dragova ukazuju da su na tom području bili svjedoci svakakvih zrakoplovnih ludorija. Naravno, ti manevri podliježu sankcijama i zbog njih se može izgubiti letačka dozvola, pa u Inter Cockpitu naglašavaju da je mala vjerojatnost da bi netko riskirao dobru plaću za nekoliko sekundi uzbuđenja. Zato su sinoć istražitelji zatražili svu dokumentaciju IC-a po kojoj bi se trebalo ustvrditi jesu li piloti radili po školskom programu.
Prema nekako najprihvatljivoj inačici, piloti su radili dijelove školskog kruga, kad su nakon 3. kruga s visine od 1.828 m upali u pljoštimični kovit iz kojeg se nisu izvukli. Stručnjake zbunjuje izvučeni stajni trap, pa nisu sigur ni jesu li piloti vježbali izvlačenje stajnog trapa prije sletanja. Na drugu stranu, pitanje je zašto su to radili daleko od aerodromskih prilaza.
Također je potvrđeno da nije radio tzv. ELT, neka vrsta transpondera ili uređaja koji daje poziciju nesreće. Neki izvori kažu da taj uređaj ne može raditi u moru, ali je pravo pitanje zašto on nije bio uključen, jer ga je lakše uključiti nego spustiti stajni trap. U cijeloj priči se otkrilo da obližnji radar Enhanced Peregrine, instaliran na brdu Vela Straža na Dugom Otoku, nije bio u funkciji te da nije zabilježio pad aviona zbog softwarske pogreške zbog koje radi tek povremeno. Peregrine je i instaliran upravo za otkrivanje niskoletečih zrakoplova do 3.000 m visine i na daljini od 100 km. Prema specifikacijama može i kontrolirati akvatoriji što do sad to nisu mogli učiniti postojeći radari tipa G.E.M. od kojih je jedan bio instaliran na nekadašnjoj osmatračnici Austrougarske ratne mornarice na brdu Grpaščak, također na Dugom Otoku. No na ovu priču, stručnjaci kažu da bi radar za motrenje zračnog prostora FPS 117, dometa 370 km koji je instaliran na Učkoj, vidio zrakoplov čak i kad bi radio nepodobštine tipa brisani let. O ovome se još nije izjasnila Hrvatska vojska, ali su prije dva-tri mjeseca odbili sve novinarske zamolbe za posjetom radarskoj postaji proglašavajući je vojnom-tajnom.
– Piper Seminole je laki dvomotorni avion koji se danas uglavnom koristi za obuku tzv.multi-engine rating ili višemotorni rad. U Inter Cockpitu se IFR rute i procedure najviše rade na avionima tipa Diamond DA20 i DA40. Rade se i s Seminolom ali je njegova primarna zadaća uvježbavanje letenja sa jednim inop motorom. Za razliku od nekih aviona sa T-repom, ne pati od deep stall-a ni pitch up-a. Kao i svi ostali laki dvomotorci, nije certificiran za puno prevlačenje, zbog nepovoljnih karakteristika kovita. Naglasak je da su karakteristike njegovog kovita dobivene analitički, a proračun je pokazao da bi flight test bio preopasan, stučno objašnjava rad Seminolea, naš izvor blizak Inter Cockpitu. Zbog toga je na nekim Piperima i zabranjeno vježbanje izvlačenje kovita.
Inspektor Vodanović kaže da u petak u Zadar dolazi njemački zrakoplovni inspektor Ulf Kramer, a budući da je Seminole bio u zapisan u njemačkom registru zrakoplova, tad će se i donijeti odluka u kojem pravcu će krenuti istraga.