Nedjelja, 5. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Sve više uvozimo strukovnu radnu snagu!

06.02.2019. 09:26
Sve više  uvozimo  strukovnu  radnu snagu!


Neke odgovore na pitanja kako usavršiti ulogu ravnatelja  strukovnih škola u osiguranju kvalitete strukovnog obrazovanja, te o ulozi i zadaćama imenovanih regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju, ponudio je nedavni državni skup kojeg je u Zadru  organizirala Agencija za odgoj i obrazovanje.
Zadar je kao domaćin ovog dvodnevnog skupa, kojem je prisustvovalo  više od 150 hrvatskih ravnatelja strukovnih škola, odabran i iz razloga što  je Ministarstvo znanosti i obrazovanja odabralo čak dvije zadarske škole  kao regionalne centre kompetentnosti. Medicinska škola Ante Kuzmanića tako je imenovana Regionalnim centrom kompetentnosti u sektoru  zdravstva, a Strukovna škola Vice Vlatkovića Regionalnim centrom kompetentnosti u sektoru strojarstva. Ravnatelji ovih dviju uspješnih zadarskih škola bili su i moderatori sektorskih radionica na kojima su sudionici skupa imali priliku doznati što se sve radi u centrima izvrsnosti.


Ravnatelji moderatori
– Jedna od osnovnih aktivnosti Ministarstva je upravo reforma školstva, prvenstveno strukovnoga obrazovanja, a naglasak na strukovnom  obrazovanju je i stoga što ono drži gospodarstvo, kaže ravnatelj Medicinske škole Ante Kuzmanića Davor Vidaković, te dodaje da se za strategiju  razvoja škola trebaju senzibilizirati sve škole i svi ravnatelji, kako se ne bi  postupilo po principu "brigo moja prijeđi na drugoga". Upravo zato  skup je, kaže Vidaković, bio koncipiran u više dijelova, kako bi svi sudionici mogli biti upoznati sa svime što se na njemu radilo i zaključilo.
– Na prvom plenarnom dijelu sudjelovali su svi ravnatelji, a dominantnu ulogu imao je pomoćnik ministrice Vlado Prskalo, inače bivši ravnatelj iznimno uspješne slavonskobrodske strukovne škole Matije Antuna  Reljkovića, kaže dalje ravnatelj Vidaković i navodi kako su zatim uslijedile radionice po sektorima koje su moderirali ravnatelji imenovanih regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju.
Održano je pet radionica razvrstanih prema sektorima: zdravstvo i socijalna skrb, strojarstvo, brodogradnja i metalurgija, elektrotehnika i  računarstvo, poljoprivreda, prehrana i veterina, te turizam i ugostiteljstvo, a među voditeljima i moderatorima bili su Davor Vidaković, ravnatelj Medicinske škole Ante Kuzmanića i Tihomir Tomčić, ravnatelj Strukovne škole Vice Vlatkovića.


Suradnja  s gospodarskim subjektima
– Na radionicama je prezentirano što se sve, gdje i kako radi u centrima izvrsnosti, s naglaskom na ulogu ravnatelja koji, među ostalim, trebaju stvarati atmosferu poticanja i inicijative. Centri kompetentnosti zamišljeni su tako da se u njima odvijaju svi mogući oblici komunikacije za  taj sektor obrazovanja, da se unaprjeđuje program rada, te jačaju kapaciteti nastavnika kroz edukaciju, ističe dalje ravnatelj Vidaković.
Aktivnosti Medicinske škole kao Regionalnog centra kompetencije bit  će i razvijanje strukovnih programa usavršavanja i cjeloživotnog učenja  u skladu s potrebama gospodarstva i tržišta rada, razvoj učenja temeljenog na radu, suradnja obrazovnih ustanova s gospodarskim subjektima,  promocija strukovnih zanimanja, sudjelovanje u provedbi projekata vezanih uz poboljšanje kvalitete strukovnog obrazovanja i njegove prilagodbe gospodarskim potrebama. Sve ovo trebala bi pratiti izgradnja i  obnova infrastrukture, te nabava opreme za podizanje kvalitete rada.
– Hrvatskoj nedostaje strukovne radne snage koja se sve više uvozi iz  drugih zemalja, dok visokoobrazovane osobe koje su se obrazovale za  zanimanja kojih je na tržištu rada previše, svaki dan odlaze iz Hrvatske,  dodaje još Vidaković.




Partnerske škole
Kada je riječ o Strukovnoj školi Vice Vlatkovića, koja bi kao Regionalni  centar kompetentnosti trebala postati akcelerator razvoja gospodarstva  zadarske regije, ravnatelj ove škole Tihomir Tomčić navodi da je skup bio  iznimno važan jer je to bilo prvi put da su se zajedno našli i izmijenili iskustva i probleme vodeći ljudi svih 25 regionalnih centara kompetentnosti.
– Na skupu su, među ostalim, izneseni i neki problemi koji bi se mogli  pojaviti u izradi projektnih zadataka, a jedan od takvih je problem  smještaja za učenike koji će sudjelovati u razmjeni s drugim školama, za  što za sada nisu predviđena sredstva, a upravo je suradnja s partnerima  ključna u razmjeni znanja, kaže ravnatelj Tomčić i navodi da su partneri  ove zadarske škole Tehnička škola iz Zadra, Tehnička škola iz Rijeke i Industrijsko-obrtnička škola iz Pule, a kroz projektni prijedlog kao partner  predložena je i Srednja škola Biograd koja bi se kvalitetno opremila za  obrazovanje brodomehaničara.
Jedan od bitnih zaključaka skupa, ističe dalje Tomčić, bio je i da će sve  škole razvijati partnerske, a ne konkurentske odnose, te će polaziti s iste  platforme u strategiji razvoja strukovnog obrazovanja.


Oprema će koristiti i studentima
– Regionalni centri kompetentnosti važni su kako za redovno učenje i  osposobljavanje učenika da budu konkurentni na tržištu rada, tako i za  edukaciju nastavnika u primjeni novih tehnologija, kaže dalje Tomčić, te  dodaje kako će oprema koristiti i studentima, kao i svim ostalim ustanovama strukovnog obrazovanja.
Planirana vrijednost ulaganja u uspostavu Regionalnog centra kompetentnosti u ovoj školi je oko 40-tak milijuna kuna, ali ono što je najvažnije, naglašava ravnatelj Tomčić, jest održivost sustava i njegovo stalno prilagođavanje potrebama tržišta, što uključuje stalnu edukaciju nastavničkog kadra i cjeloživotno učenje.
Strukovna škola Vice Vlatkovića trebala bi postati temelj razvoja gospodarstva u zadarskoj regiji, kaže još Tomčić i zaključuje kako je trenutačna nestašica kadra u strukovnim trogodišnjim zanimanjima alarmantna, te kako mnogih zanimanja nedostaje i za potrebe hrvatskih građana,  a kamoli za neke buduće investitore, što bi trebalo biti riješeno upravo  kroz reformu strukovnog obrazovanja i uspostavljene regionalnih centara kompetentnosti.