Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Trajekt treba početi percipirati kao most

Autor: Ante Vidović

05.06.2013. 22:00
Trajekt treba početi percipirati kao most


Temelj Radulićeve ideje jest da se formiraju tri niza otoka koji su međusobno povezani, od kojih je prvi povezan s kopnom, pri čemu se pretežno koristi već izrađena cestovna i lučka infrastruktura
U centralističkom sustavu trajektnog povezivanja otoka s kopnom, gdje je Zadar centralna luka, ukupna duljina svih ruta iznosi 99,8 nautičkih milja. Profesor Ratko Radulić na posljednjem Morskom utorku Gradske knjižnice Zadar predložio je novo rješenje kojim bi otoci bili povezani međusobno i s kopnom, a čime bi se duljina ruta skratila na 40,4 milje. Zanimljiva ideja predstavljena pred brojnom publikom prakticira se već u zapadnoeuropskim zemljama kao jeftinije i učinkovitije rješenje povezivanja otoka s kopnom.
Temelj Radulićeve ideje jest da se formiraju tri niza otoka koji su međusobno povezani, od kojih je prvi povezan s kopnom, pri čemu se pretežno koristi već izrađena cestovna i lučka infrastruktura. Prvi niz činili bi Ugljan, Pašman, Vrgada, i Rivanj, drugi Sestrunj, Zverinac, Iž, Rava, a treći Dugi otok, Molat, Ist, Premuda. Prema ovom prijedlogu linija za Brbinj na Dugom otoku išla bi Zadar – Preko trajektom, automobilom do Mulina gdje bi se trebalo izgraditi adekvatno pristanište i iz Mulina drugim trajektom za Brbinj. Na taj način trajektna ruta se skraćuje s 13,6 na 4,8 milja. Za ostvarivanje ove ideje trajekt treba početi percipirati kao most, a mostovi se postavljaju na najkraću udaljenost. Na način na koji ih se danas koristi oni su teretni brodovi.
– Neshvatljivo je da sve trajektne i brzobrodske linije polaze iz Zadra. Međusobna blizina otoka omogućava lakše povezivanje i smanjenje troškova prijevoza. Apsurdna situacija i neekonomska racionalnost je primjer i vožnja trajekta na relaciji Zadar – Iž za vrijeme proširivanja i gradnje kanala Ždrelac. Za uspostavu linije racionalnije i brže povezivanje bilo je moguće s polascima iz luke Lamjana jer je za uvođenje takve veze postojala cestovna i lučka infrastruktura. Time bi trajekti plovili 3,4 milje umjesto 16 koliko su plovili.