Zbog dolaska izraelskih F-16, MORH prekinuo obuku pilota iz Sultanata Oman u Zemuniku?!

Slika korisnika valentinam
Prekinuta suradnja?
RAFO (Royal Air Force Oman) u svom arsenalu također ima zrakoplove F-16, C inačicu. Kako je nabavka izraelskih zrakoplova ustvari najznačajniji tehnološki međunarodni transfer u nekoliko posljednjih godina u Hrvatskoj, jasno je da na istoj pisti ne mogu biti pripadnici zrakoplovstva koje Izrael smatra za potencijalne neprijatelje
Uoči prvog leta četvrtog naraštaja Omanaca u Zemuniku

Piloti iz Sultanata Oman više se ne obučavaju u 93. Zrakoplovnoj bazi Zemunik. Nakon prošlogodišnjeg završetka obuke 4. generacije pilota RAFO-a, i svečane promocije potom u Sultanatu Oman, ove godine nije nastavljena takva suradnja i nema naznaka da će do kraja godine piloti HRZ-a obučavati i 5. naraštaj omanskih pilota. U nedostatku suvislijih informacija, stoji samo ona MORH-ova kako je projekt obuke RAFO pilota je i dalje otvoren prema potrebama RAF Oman. Ako se ukaže potreba za obukom pilota HRZ spreman im je izaći u susret jer su kvalitetom obuke i pruženim standardom, bili i više nego zadovoljni, kazuju u MORH-u. Nije trebalo zbrojiti dva i dva da se vidi da suradnja s jednim od arapskih sultanata i Izraelom. Naime RAFO (Royal Air Force Oman) također u svom arsenalu ima zrakoplove F-16, ali C inačicu. Kako je nabavka izraelskih zrakoplova ustvari najznačajniji tehnološki međunarodni transfer u nekoliko posljednjih godina u Hrvatskoj, jasno je da na istoj pisti ne mogu biti pripadnici zrakoplovstva koje Izrael smatra za potencijalne neprijatelje.

No cijelu genezu suradnje na komercijalnim osnovama između HRZ- a i RAFO-a, opisala je nedavno glavna urednica portala OBRIS Lidija Knežević. Knežević je spomenula kako obuka pilota Kraljevskog zrakoplovstva Omana (RAFO) započela je u proljeće 2014. godine, temeljem vojno-diplomatskih kontakata uspostavljenih u Velikoj Britaniji.

- Tadašnji zapovjednik HRZ, general Dražen Šćuri, bio je iznimno zadovoljan započinjanjem novog projekta: „Ovo je ne samo nova sposobnost koju Zemunik razvija, nego je ovo i jedna nova stepenica razvoja HRZ i PZO u cjelini. Otvaramo se prema svjetskom tržištu u pogledu sposobnosti školovanja vojnih pilota, a već je sada Oman ozbiljno zainteresiran da njihovi polaznici koji završe obuku u Zemuniku i budu razvrstani za pilote helikoptera svoje školovanje nastave u Eskadrili helikoptera u bazi Zemunik“, rekao je Šćuri uoči dolaska prve grupe polaznika iz Sultanata Oman. Ukupno 18 pripadnika RAFO-a – 16 studenata i 2 nastavnika letenja – u Zemunik su stigli u nedjelju, 09. ožujka 2014. Do kraja tog mjeseca imali su pripremu u Pilotskoj školi Središta za obuku HRZ i PZO „Rudolf Perešin“, a u travnju su započeli i glavni dio obuke – letenje s hrvatskim nastavnicima letenja, rekla je Lidija Knežević.

Letačka obuka obuhvaćala je temeljnu obuku na avionu Pilatus PC- 9M kroz pet razdjela: temeljno akrobatsko, navigacijsko, instrumentalno, noćno i grupno letenje, a po završetku svakoga od njih polaznici su polagali ispit. Prva grupa omanskih pilota svoju obuku je završila sredinom prosinca 2014.

- Od 16 pilota, koliko ih je u proljeće stiglo u Zemunik, obuku je, prema priopćenju, uspješno završilo njih 12. Omanska je strana bila „iznimno zadovoljna organizacijom i uvjetima života, te provedbom letačke obuke“, te je odmah iskazala interes i za nastavkom suradnje te školovanjem 2. naraštaja pilota po istome modelu. Drugi naraštaj pilota Kraljevskog zrakoplovstva Omana, s ukupno 12 polaznika, započeo je školovanje za pilote na avionu Pilatus PC-9 M u petak, 16. siječnja 2015. godine. Skupa s njima, u 93. ZB u Zemuniku stigao je i jedan nastavnik letenja u ulozi časnika za vezu tijekom trajanja školovanja, nastavila je Lidija Knežević.

Navodno je zbog kvalitete školovanja i općenito uvjeta života i rada u Zemuniku za njihove polaznike postalo je prestižno tko će dobiti mogućnost školovanja u bazi Zemunik. 

Drugi naraštaj omanskih pilota imao je i nastavničku posebnost. Za razliku od 1. naraštaja, kada su obuku provodili stariji i iskusniji nastavnici letenja, za obuku 2. naraštaja angažirani su bili mlađi nastavnici letenja potvrdivši time punu osposobljenost cijele Eskadrile za posao međunarodne obuke letačkog osoblja. U obuku pilota RAFO-a bilo je ukupno uključeno 20 pilota Eskadrile aviona. Time je još jedno potvrđena anticipacija Zemunika kao jednog od središta za obuku pilota unutar NATO-a. o kojoj se potiho, samo u diplomatskim krugovima govorilo već nakon završetka Domovinskog rata. - Školovanjem pilota RAFO Eskadrila aviona se pozicionirala na međunarodnom planu i u ovom dijelu Europe – uz Zemunik skoro i nema drugog središta koje školuje pilote na komercijalnoj bazi s obzirom na to da se slični procesi događaju na osnovama razmjene ili drugih aranžmana sklopljenih između zrakoplovstava. Ovo je zasigurno veliki iskorak ne samo za našu Eskadrilu, jer je omanska strana iskazala interes i za proširenjem suradnje i kroz školovanje pilota helikoptera, a sve ovo otvara vrata Zemuniku za nove mogućnosti kroz obuku pilota i iz drugih zemalja, rekao je po završetku školovanja 2. naraštaja pukovnik Željko Harapin, zapovjednik Eskadrile aviona.

No ta obuka nikad nije provedena. Isto kao što se nikad nije znao koliko točno, bogati arapski sultan plaća školovanje svojih čuvara neba. Hrvati su to pravdali ugovorom u kojem stoji da je Oman izričito tražio da se ne spominje iznos posla. U to je teško za povjerovati, jer se ulaz morao prikazati u državnom proračunu, ali vješto zakamufliran. Npr. Poput iznosa dnevno ubranog novca od prodaje cigareta.

- Obuka 3. naraštaja pilota RAFO započela je 2. veljače 2016. – u 93. ZB u Zemuniku stiglo je 10 polaznika, a u sklopu priprema prošli su i obuku u spašavanju nakon doskoka na vodene površine („dinghy drill“). Ostatak obuke, uključujući i letački dio, prošao je po sada već uhodanoj špranci, a promocija završetka obuke 3. naraštaja održana je 16. prosinca 2016. u HNK u Zadru. Iako ovoga puta HRZ i OS RH nisu izričito navele broj polaznika koji je uspješno završio školovanje u Zemuniku, čini se da ni u 3. naraštaju prolaznost nije bila 100-postotna. Naime, u priopćenju o posjetu izaslanstva HRZ Kraljevskim zračnim snagama u Sultanatu oman navodi se: „Kroz tri naraštaja školovanje u Zemuniku do sada uspješno završilo 30 omanskih pilota“ što bi značilo 12 pilota iz 1. naraštaja, 10 pilota iz 2. naraštaja, i još 8 pilota iz 3. naraštaja. U ovoj generaciji pilota nalazio se i sin zapovjednika RAFO-a, ali i Sulaiman bin Abdullah bin Zayed al Balushi, koji je poginuo 31. ožujka ove godine tijekom rutinskog trenažnog leta, kazuje Lidija Knežević.

Polaznici 4. naraštaja školovanja pilota RAFO stigli su u Pilotsku školu Središta za obuku HRZ i PZO „Rudolf Perešin“ 19. siječnja 2017. godine. Radilo se o do tada brojčano najmanjoj skupini – naime, u Zemunik je iz Omana pristiglo ukupno 8 pilota, koji su nakon pripremnog dijela započeli s letačkom obukom 9. ožujka 2017. U njihovoj pratnji bio je i jedan nastavnik letenja, kao časnik za vezu i koordinator obuke. Broj sati letenja smanjen je s dosadašnjih 150 na 130 sati po pilotu, a cilj obuke ostao je isti – osposobljavanje pilota za prijelaz na sljedeći tip aviona tijekom daljnje obuke u Omanu. Kraj obuke pilota 4. naraštaja održan je u utorak, 19. prosinca 2017. u Kneževoj palači u Zadru, kada su svim pilotima koji su uspješno završili školovanje uručene diplome o završetku letačke obuke i dodijeljen im je RAFO letački znak. Svih 8 polaznika je završilo obuku, a najboljem od njih, poručniku Omaru Yasseru Al Maqbaliju, uručena je i nagrada Ministarstva obrane. No ova je svečanost zvučala kao oproštaj od ovog, čini se uspješnog projekta zrakoplovnim tehničarima, nastavnicima letenja i svima ostalima koji su sudjelovali u obuci pilota RAFO-a. Zanimljivo je da su svečanosti u Narodnom kazalištu i Kneževoj palači bile zatvorene za javnost što je dodatno potpaljivalo teorije o netransparentnosti cijelog postuka i njegove koristi za državu.

Odustali i prije dolaska Izraelaca

Iz izvora bliskih MORH-u neslužbeno doznajemo da je prekid suradnje s Omanom još bio aktualan prije školovanja 4. naraštaja pilota RAFO-a. Dodatni problem bilo je usvajanje održavanja i tehničke radionice za omanske Pilatuse. Naime, u obuci svojih pilota, RAFO, kao i HRZ, službeno koristi i 12 Pilatusa PC -9. Kako su njihovi piloti usvojili potrebita znanja, prestala je i potreba za njihovim školovanjem. No prema istom izvoru, i ova informacija je točna koliko izričita tvrdnja da su se u priču oko Omana upleli novi hrvatski partneri na Bliskom istoku.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno

Komentari

Slika korisnika branimir
ZBOG židova i interesa židova u Hrvatskoj ,Hrvatska tira Omance koji su milijone placali da uče u Zadru,,,milijone,,,,,evo došla banda židovska u Zadar i sve ce razjediniti,razjebati....odlično,bravo,,,,,,,,,,,,,,,,,šugavci crveni---