Sve je počelo davne 1970. godine kad sam razmišljao hoću li svirati bubnjeve ili kontrabas, a moja mama je jednostavno rekla “bubnjar nećeš biti”! I pogodila je “u sridu”. Odmah sam se “zaljubio” u kontrabas i evo ljubav prema toj najdubljoj violini traje do danas
Jedan od umjetnika-glazbenika koji promiču klasičnu, pa i suvremenu, hrvatsku glazbu širom svijeta, a ujedno virtuoz na svom instrumentu, svakako je kontrabasist Mario Ivelja. Tema i povoda za razgovor ima mnogo.
Ljubav prema jazzu
Krenimo od vašeg nedavnog nastupa na Sceni Amadeo s novim sastavom gdje ste doživjeli prve ovacije. Publika je doslovno bila na nogama, oduševljenje je bilo ogromno. Uz čestitke, molimo pojašnjenje kako je došlo do stvaranja novoga sastava i opredjeljenja za jazz. Predstavite i svoje kolege s kojima ste osnovali sastav…
– Ideja o stvaranju jazz sastava dugo je u meni sazrijevala. Naime, kao dugogodišnjeg “klasičnjaka”, samo u Zagrebačkim solistima sam 32 godine, uvijek me fascinirala posebnost izvođenja jazzera – njihova spontanost, nevjerojatna improvizacijska sposobnost i neograničena interpretativna sloboda! Još kao klinac oduševljavao sam se muzikom L. Armstronga, D. Warvicka, S. Bassie, D. Ellingtona, R. Browna, C. Corrie, K. Jarreta… I došao je taj trenutak “otkrivenja” na prošlogodišnjem koncertu, u sezoni mojih Zagrebačkih solista, gdje je na repertoar sezone, na moju želju, uvrštena kompozicija slavnog Claudea Bollinga. Iznimno zanimljiv spoj barokne elegancije i modernog, jazz izraza. Ta Suita za flautu i jazz piano trio posvećena je legendarnom francuskom flautistu Jean-Pierreu Rampalu, koji je i sudjelovao u njezinoj praizvedbi 1975. godine. Skladba je odmah nakon toga doživjela golem uspjeh, tako se u SAD-u snimka praizvedbe čak 530 tjedana, dakle oko 10 godina, nalazila na top listi 40 najpopularnijih izdanja! Riječ je o suiti od sedam stavaka, od kojih svaki nosi specifičan naslov koji sugerira što je Bolling u pojedinim stavcima želio izraziti. To djelo je jedan od tipičnih primjera Bollingova interesa za spajanje “stare” klasične glazbe i jazza. Barokna melodika koju donosi flauta u virtuoznim nastupima, obogaćena jazz zvukom glasovira, kontrabasa i bubnjeva, stvara jedan poseban, novi zvukovni svijet koji me nije ostavio ravnodušnim. I tako je sve krenulo! Kolege s kojima sam te večeri svirao bili su idealni partneri: pijanist David Gazarov, zagrebački zet velike međunarodne jazzističke karijere (ima ekskluzivni ugovor sa Sonyem), zatim naš fenomenalni flautist Dani Bošnjak, glazbenik ogromne energije i talenta, te bubnjar Borna Šercar svestrani kreativac, udaraljkaš koji je i sjajni slikar.
Svirali ste te večeri sa strašću, zaigranošću, ali i sjajnom uigranosti. Kako ste izabrali repertoar?
– Repertoar smo izabrali brzo i jednoglasno. Pored Bollingove izveli smo i dvije skladbe Davida Gazarova. Jedna od njih se opet bazirala na klasičnoj temi, čuvenoj i prelijepoj fantaziji – “Ipromptu u cis-molu” F. Chopina, s velikim solom gudalačkog kontrabasa.
“Do bolli” za Claudea Bollinga
Posebno je zanimljiva priča oko imena sastava kojega ste osnovali. Zove se “Do bolli”, a riječ je o posveti slavnom francuskom jazz glazbeniku Claudeu Bollingu, zar ne? Predstavite ga dakle…
– Da, riječ je o posveti C. Bollingu. Ime kvarteta “Do bolli” ujedno je igra riječi i moj strastveni stav prema glazbi uopće. Francuski jazz pijanist, skladatelj i aranžer Claude Bolling obrazovao se u rodnoj Nici i Parizu. Od najranijih dana pokazivao je interes za jazz, tako da je već s četrnaest godina nastupao u poluprofesionalnim ansamblima s velikanima jazza, od kojih je stalno učio i stjecao nova iskustva koja su obilježila njegov razvojni put i karijeru. Tijekom života svirao je s najvećim legendama svoga vremena, među kojima se posebno ističu Duke Ellington, Lionel Hampton, Stephane Grappelli, Django Reinhardt, Oscar Peterson. Skladao je glazbu za više od stotinu filmova (Borsallino, California Suite).
Niste odmah na početku karijere, nego kasnije izabrali jazz kao svoje opredjeljenje. Čime vas inspirira?
– Jazz me ponajviše inspirira svojom energijom i širinom interesa. Spaja različite stilove i kulture, baštinu svih naroda ovog našeg prelijepog planeta.
Mama odlučila
Poznati ste po tome što svirate hrvatske skladatelje i predstavljate ih vrhunskom interpretacijom širom svijeta. Je li to vaše poslanje, gušt ili nešto treće, pa i sve zajedno? Koga biste od hrvatskih skladatelja izdvojili kao vama posebno dragog?
– O da, to je poseban “gušt”. Predstavljati glazbu naših skladatelja vani je na neki način i poslanje, a ponajviše sam svirao djela za kontrabas B. Papandopula, M. Kelemena i A. Klobučara. Boris Papandopulo je moj favorit.
Kao profesor djelujete u Zagrebu na Muzičkoj akademiji ali i u Glazbenoj školi Z. Baloković te u Grožnjanu. Koliko vam znači to prenošenje znanja mladima?
– Prenošenje znanja je osnova pedagogije i za mene osobno velika radost, a individualna nastava instrumenta je nešto sasvim posebno. Prilagođavam se studentima kojima predajem kontrabas, njihovom talentu, motoričkim sposobnostima i ambicijama i time ih pokušavam dovesti do potpune kreativne slobode. Jako je važno usaditi im odgovornost prema vlastitom talentu i to da je rad blagoslovljena disciplina.
Nastupali ste širom svijeta. Koje dvorane i gradove najviše volite? Može li neka anegdota, neko zapažanje, možda u stilu Kelemena koji je i knjige pisao o svojim susretima s glazbenicima ali i o utiscima s putovanja?
– Moje srce je ostalo u Teatru Real u Madridu, uvijek punog publikom i entuzijazmom. Posebni su naravno i legendarni Musikverein iz Beča, te Carnegie Hall u New Yorku.
I za kraj da se vratimo vašem instrumentu kojega ste odabrali. Zašto baš kontrabas i što je to u njemu što vas osvaja, inspirira i potiče na kreaciju?
– Sve je počelo davne 1970. godine kad sam razmišljao hoću li svirati bubnjeve ili kontrabas, a moja mama je jednostavno rekla “bubnjar nećeš biti”! I pogodila je “u sridu”. Odmah sam se “zaljubio” u kontrabas i evo ljubav prema toj najdubljoj violini traje do danas.
Biografija
Mario Ivelja profesionalnu karijeru započeo je još kao student (klasa prof. Josipa Novosela) članstvom u Zagrebačkoj filharmoniji (1974.), gdje 1978. godine napreduje do mjesta vođe dionice kontrabasa. U siječnju 1979. godine na poziv Zagrebačkih solista postaje članom Ansambla.
Kao komorni umjetnik i solist na kontrabasu, od daleke 1979. godine do danas sa Zagrebačkim solistima obišao je svijet, te nastupao u najprestižnijim svjetskim koncertnim dvoranama i na prestižnim glazbenim festivalima. Surađivao je s glazbenicima svjetske reputacije, kao što su: Henryk Szeryng, James Galway, Jean Pierre Rampal, Uto Ughi, Leo Nucci, Mario Brunello, Giovanni Sollima, Isabelle Moretti, Radovan Vlatković, itd.
Nastupao je kao solist i s mnogim hrvatskim ansamblima i orkestrima.
Predstavio je u Europi i SAD-u djela hrvatskih skladatelja pisana za kontrabas od B. Papandopula i M. Kelemena, te praizveo Koncert za kontrabas i gudače B. Papandopula (integralna verzija), Concertino za dva kontrabasa A. Klobučara i D. Palanovića.
Za Hrvatski radio snimio je djela za kontrabas G. Bottesinija, B. Papandopula, M. Kelemena, A. Klobučara, R. Matza, T. Uhlika, D. Palanovića, A. Piazzolle.
Profesor je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, te na glazbenoj školi “Zlatko Baloković”. Voditelj je kontrabasističkog seminara u KC MFMO Grožnjan od 2000. godine te osnivač i umjetnički voditelj prvog hrvatskog kontrabasističkog ansambla “L’elephant Quartet”.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
GOSPIĆ
U Gospiću je održan Info dan HAMAG-a i HBOR-a u kojemu je sudjelovalo jedva desetak poduzetnika
Zadar
CIJENE
Promjena klime utječe na cijene na zadarskoj tržnici: ‘Brokula je bila 70 centi, sada je 4 eura…’
Hrvatska
VELIKI DAN ZA HRVATSKU
VIDEO Rafalei u hrvatski zračni prostor ulaze iznad sjevernog Jadrana: ‘Čut ćete ih, javit će se’
Zadar
NOVI SMJER
Prirodoslovno-grafička škola Zadar uvodi novosti u svoje programe, donosimo detalje
Županija
PEKARSKA REVOLUCIJA
Pakoštanac Karlo Vulin o pekarskoj revoluciji: ‘Dugo smo tražili idealnog partnera za ovakav projekt’
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Zadar
HEP JAVLJA