Građanima će se omogućiti brža, efikasnija i racionalnija administracija

Slika korisnika martinazd
Župan Božidar Longin o preuzimanju poslova Ureda državne uprave
Riječ je o više od 200 različitih poslova koje su do sada obavljali uredi državne uprave – od otvaranja obrta i kategorizacije apartmana do braniteljskih pitanja i procjene vrijednosti nekretnina, a s obzirom na poštivanje načela supsidijarnosti, ove će usluge biti najbliže građanima i sukladne potrebama »s terena«, koje regionalna samouprava najbolje poznaje
Marin GOSPIĆ
Dosadašnje iskustvo pokazalo je da su županije kvalitetnije i racionalnije obavljale sve poslove koji su im bili povjereni, ističe župan Longin

Zadarska županija od 1. siječnja 2020. godine preuzet će poslove Ureda državne uprave. Riječ je o reformskoj mjeri hrvatske Vlade kojom će županije preuzeti oko 200 različitih poslova iz područja društvenih djelatnosti, imovinsko-pravnih odnosa i poslova opće uprave. Ova reformska mjera ima za cilj učinkovitiji i efikasniji sustav, odnosno da građani mogu što brže, učinkovitije i efikasnije ostvariti određena prava u županijskim administracijama. Za to je u državnom proračunu za 2020. godinu osigurano 350 milijuna kuna koje će biti isplaćivane ovisno o broju zaposlenika koji će prijeći pod sastav Županije. Tim povodom o jednom od najvećih reformskih poteza Vlade Andreja Plenkovića razgovarali smo sa županom Zadarske županije Božidarom Longinom

Zašto se poslovi državne uprave prenose na županije?

- Davanje većih ovlasti jedinicama lokalne i područne samouprave kroz funkcionalnu, ali i fiskalnu decentralizaciju temeljeno je na načelu supsidijarnosti prema kojem poslove iz domene javne vlasti treba obavljati na razini najbližoj građanima. Funkcionalnom decentralizacijom županija racionalizirat će se i pojednostaviti procesi te povećati efikasnost obavljanja poslova što će dugoročno dovesti do ušteda u sustavu. Objedinjavanjem i samostalnim izvršenjem aktivnosti unutar različitih resora, županije će tako moći značajnije participirati u vlastitoj lokalnoj zajednici te građanima i poduzetnicima omogućiti rješavanje brojnih predmeta značajno brže i na jednom mjestu.
Dosadašnje iskustvo pokazalo je da su županije kvalitetnije i racionalnije obavljale sve poslove koji su im bili povjereni od strane države pa je ovo logičan slijed s namjerom da se građanima omogući brža, efikasnija i racionalnija administracija.

Županija će dobiti 12. upravni odjel

Od 1. siječnja 2020. poslovi Ureda državne uprave prelaze u nadležnost Županija. Županije preuzimaju državne službenike kao i prava i obveze Ureda državne uprave u Županiji? Što konkretno znači da ljude koji rade u Uredima državne uprave?
- Važno je napomenuti da državni službenici i namještenici ureda državne uprave u županijama nastavljaju obavljati poslove na kojima su zatečeni te do donošenja rješenja o rasporedu na nova radna mjesta primaju plaću prema dosadašnjim rješenjima. Mi smo izradili Odluku o ustrojstvu i djelokrugu upravnih tijela koja će biti pred vijećnicima Županijske skupštine. Tako će Zadarska županija od 1. siječnja nove godine dobiti 12. upravni odjel za povjerene poslove državne uprave koji će obavljati poslove za koje su bili nadležni i do sada. Matični uredi ostaju s radom u uredima gdje su i do sada djelovali.
Za sada promjene su u nazivima dosadašnjih ispostava u Benkovcu, Biogradu na Moru, Gračacu, Obrovcu i Pagu gdje se gasi naziv "ispostava" i postaje Upravni odjel za prostorno uređenje, zaštitu okoliša i komunalne poslove, odnosno Upravni odjel za povjerene poslove državne uprave.
Znači djelokrug rada ostaje isti? Koji će se sve poslovi prenijeti na županije odnosno koje će usluge građani od 2020. moći ostvariti na županijskoj razini?
- Da, poslovi koji su do sada obavljani u Uredu državne uprave od 1. siječnja 2020. bit će povjereni županijama, a prvenstveno se odnose na upravna područja gospodarstva (obrt, ugostiteljstvo, turizam, trgovinu, cestovni prijevoz), društvenih djelatnosti (hrvatski branitelji, šport, predškolski odgoj, školstvo kulturu), opće uprave (državne matice, registri birača, udruge). Konkretno, riječ je o više od 200 različitih poslova koje su do sada obavljali uredi državne uprave – od otvaranja obrta i kategorizacije apartmana do braniteljskih pitanja i procjene vrijednosti nekretnina, a s obzirom na poštivanje načela supsidijarnosti, ove će usluge biti najbliže građanima i, što je najvažnije, sukladne potrebama "s terena", koje regionalna samouprava najbolje poznaje.


"Prema informacijama kojima raspolažemo očekivani broj ljudi koji odlazi iz UDU-a uz stimulativnu otpremninu je 26 službenika, dok ih 112 zajedno s povjerenim poslovima prelaze u Zadarsku županiju

župan Božidar Longin

Županije su prisutne u svakom segmentu lokalnog života i one su najbliža spona između građana i vlasti, a decentralizacija ovlasti omogućit će im da brže i jednostavnije odgovaraju na potrebe građana i poduzetnika na jednom mjestu.

Lokacija se ne mijenja

Tko će biti na čelu novog upravnog odjela?
- Ja kao župan moram u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke donijeti novi Pravilnik o unutarnjem redu upravnih tijela Zadarske županije, na prijedlog pročelnika upravnih tijela, raspisati javni natječaj za imenovanje pročelnika Upravnog odjela za povjerene poslove državne uprave te u suradnji s pročelnicima upravnih tijela nakon stupanja na snagu ove Odluke napraviti analizu i stručnu procjenu sadržaja i načina obavljanja povjerenih poslova državne uprave te predložiti novi ustroj i djelokrug upravnih tijela Zadarske županije. Do tada ću ovlastiti službenika Zadarske županije koji će privremeno obavljati poslove pročelnika novoustrojenog Upravnog odjela za povjerene poslove državne uprave.
Koliko službenika preuzimate i ima li onih koji odlaze u mirovinu?
- Prema informacijama kojima raspolažemo očekivani broj ljudi koji odlazi iz UDU-a uz stimulativnu otpremninu je 26 službenika, dok ih 112 zajedno s povjerenim poslovima prelaze u Zadarsku županiju.
Znači li preuzimanje djelatnika i fizičko preseljenje u Dom zadarske županije?
- Ne, Uredi državne uprave će lokacijom ostati na istom mjestu u Zadru i pet izdvojenih lokacija u Benkovcu, Biogradu na Moru, Gračacu, Obrovcu i Pagu. Za sada jedino Upravni odjel za pravne i zajedničke poslove preuzima djelatnike koji obavljaju poslove iz područja službeničkih odnosa, poslove uredskog poslovanja i opće zajedničke poslove te Upravni odjel za financije i proračun djelatnike koji rade na poslovima računovodstva. Ti djelatnici će i fizički doći u Dom županije.
Preuzimanjem poslova državne uprave nedvojbeno jača utjecaj odnosno pozicija županija. Je li to jasan signal da se potpuno napustila ideja regionalizacije?
-Cilj ove reforme je uslugu maksimalno približiti građanima, ne samo lokacijski već i administrativno te pojednostaviti i ubrzati rješavanje predmeta za građane i poduzetnike. U konačnici, ovi poslovi bili su dio županijske administracije te su ih županije obavljale i ranije, sve do 2001. godine kada su, primjerice, posao izdavanja građevinskih ureda obavljale višestruko brže od ureda državne uprave.

Smanjiti troškove javnih usluga

Decentralizacijom ovlasti i vraćanjem poslova županijama, one će ih moći samostalno izvršavati i time brže i efikasnije rješavati zahtjeve građana. Ustav Republike Hrvatske označava županiju kao jedinicu područne samouprave koja obavlja poslove od područnog (regionalnog) značaja, a osobito poslove koji se odnose na školstvo, zdravstvo, prostorno i urbanističko planiranje, gospodarski razvoj, promet i prometnu infrastrukturu te planiranje i razvoj mreže obrazovnih, zdravstvenih, socijalnih i kulturnih ustanova. Drugim riječima, županije su uključene u svaku poru života svojih stanovnika. Objedinjavanjem i samostalnim izvršenjem aktivnosti unutar različitih resora, županije će moći olakšano pratiti sve relevantne podatke i promjene u sustavu što će u konačnici dovesti do racionalizacije i smanjenje troškova, ali i bržeg dobivanja potrebnih informacija za građane i poduzeća. Najvažnije, preuzimanjem poslova ureda državne uprave građani će moći lakše obaviti poslove koje trebaju, doći do željenih informacija te će sve to moći odraditi na jednom mjestu. Dosadašnje iskustvo pokazalo je da su županije kvalitetnije i racionalnije obavljale sve poslove koji su im bili povjereni od strane države pa je ovo logičan slijed s namjerom da se građanima omogući brža, efikasnija i racionalnija administracija.
Hoće li reforma državne uprave donijeti nove troškove županijama?
Cilj reforme je dugoročno smanjiti troškove pružanja javnih usluga, povećati efikasnost te optimizirati broj zaposlenih koji obavljaju javne poslove. Osim poslova državne uprave, županije preuzimaju i zaposlenike, a unutarnji ustroj te sistematizacija radnih mjesta radit će se na razini svake pojedine županije.
Sredstva za troškove prilagodbe radnih procesa i unutarnjeg preustroja službi, ali i korištenje opreme i poslovnih prostora, osigurana su od strane države, što će biti regulirano Sporazumom koji svaka županija potpisuje s Ministarstvom uprave. Također, Sporazumom je određeno da će županije iz državnog proračuna dobivati financijska sredstva za isplatu plaća državnih službenika koji prelaze u županije, ali i administrativnih i ostalih troškova. Iz mase sredstava za plaće zaposlenih u županiji izuzimaju se sredstva za plaće zaposlenih koji su preuzeti iz ureda državne uprave u županijama. U konačnici, funkcionalnom decentralizacijom županija racionalizirat će se i pojednostaviti procesi obzirom da ćemo državnu upravu i samoupravu imati na jednom mjestu, što će znatno građanima olakšati korištenje usluga, te povećati efikasnost obavljanja poslova, a dugoročno će dovesti i do ušteda u sustavu.

Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)