Pašmanci na gradilištu Pelješkog mosta, zazivali gradnju Pašmanskog

Slika korisnika martinazd
Izaslanstvo s otoka Pašmana u Malostonskom zaljevu
Općinsko izaslanstvo predvođeno načelnikom Krešimirom Ćosićem i njegovim zamjenikom Androm Magićem bilo je u službenom posjetu i obilasku gradilišta Pelješkog mosta u Malostonskom zaljevu, u Komarni. Bio je to dosad treći uopće službeni posjet nekog od hrvatskih izaslanstava od 1. kolovoza 2018. i početka radova
Velimir BRKIĆ
Marin Matulić, Andro Magić, Krešimir Ćosić, Mario Tevšić

Općina Pašman: Kraj, Pašman (Pašman, Mali Pašman), Barotul, Mrljane, Neviđane, Dobropoljana, Banj i Ždrelac na istoimenom otoku u svom proračunu za 2020. godinu osigurala je 100 tisuća eura ili 740.00 kuna za projektnu dokumentaciju za izgradnju mosta Pašman - kopno.
A da to nije tek »pusta priča« općinsko izaslanstvo predvođeno načelnikom Krešimirom Ćosićem i njegovim zamjenikom Androm Magićem bilo je u službenom posjetu i obilasku gradilišta Pelješkog mosta u Malostonskom zaljevu, u Komarni. Bio je to dosad treći uopće službeni posjet nekog od hrvatskih izaslanstava od 1. kolovoza 2018. i početka radova.
- Most je ključan za opstanak i ostanak stanovništva na našim otocima. Jedino otoci koji su spojeni s kopnom imaju prirast stanovništva. Pašman je najbliži otok do kopna, a nema most bez kojeg nema razvoja i opstanka. Gradnja stalne poveznice dovela bi do novih zapošljavanja i nižih troškova života na otoku, uvjeren je Ćosić.

Pedesetak godina stara ideja

Otočani su čvrstog uvjerenja kako je izgradnja mosta ključna za razvitak oba otoka, Pašmana i Ugljana. Potrebna je tek politička odluka, a dogodine su parlamentarni izbori.
- Život na otoku ovisi o trajektu zato je pet otočnih općina s otoka Pašmana i Ugljana, dva otoka koji zbog povezanosti mostom u Ždrelcu čine jedinstvenu cjelinu, potpisalo zajedničku inicijativu s kojom od Vlade RH, odnosno Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, tražimo da se 50-ak godina stara ideja o gradnji mosta Pašman - kopno uvrsti u prioritetne državne prometne projekte, naglasio je Ćosić.
Postoji čak i detaljan projekt gradnje mosta te kompletna tehnička dokumentacija koju je sad pokojni Jure Radić i njegov tim 2002. godine izradili na Građevinskom fakultetu u Zagrebu te prema kojoj bi most dug 2.017 metara trebao ići od kopna, preko otočića Ričula te prolaziti kraj Galešnjaka, do punte između Barotula i Pašmana.
- Procjena je da bi most koštao oko 150 milijuna eura. EU fondovi bi pokrili 85 posto troškova, a državi bi ostalo 15 posto ili oko 25 milijuna eura, navodi Ćosić te nastavlja:
- Treba istaknuti kako je povezivanje otoka Pašmana s mostom do kopna ucrtano u Prostorni plan Zadarske županije te da je i dio državnog prometnog masterplana. Štoviše, izgradnja kanalizacije i mosta Pašman-kopno i kao i projekt Južni Pašman naši su glavni prioriteti, poručio je Krešimir Ćosić.

Pašmanac Marin Matulić, gospar Mario Tevšić, Kinez Xu Zengqan

Pašmance su na impozantnom gradilištu u Komarni dočekali Marin Matulić, porijeklom iz Pašmana, koji je u CRBC-u (China Road and Bridge Corporation) zadužen za ljudske resurse, i glasnogovornik kineske tvrtke Mario Tevšić, bivši ravnatelj Javne ustanove Rezervat Lokrum i zaposlenik u zakladi barunice Francisce von Habsburg u »Gradu«, na Lopudu. Dakako i Xu Zengqan iz kineskog Xsiana, direktor zaštite na radu.


»Procjena je da bi most koštao oko 150 milijuna eura. EU fondovi bi pokrili 85 posto troškova, a državi bi ostalo 15 posto ili oko 25 milijuna eura«

Krešimir ĆOSIĆ

- Hrvatska je prelijepa zemlja, ljudi su gostoljubivi. Ovdje smo još 20-ak mjeseci i na vaše pitanje, volio bih doći na otok Pašman, kao turist, ali i raditi na budućem gradilištu vašeg mosta. To bi bilo lijepo, jer je CRBC tvrtka koja se drži principa, gradi ceste i mostove, doprinosi društvu, stavlja ljude na prvo mjesto i teži izvrsnosti, uvjerljiv je Xu Zengqan.

Radnika ka’ Kineza, 60 hrvatskih i 500 kineskih

Radnika ima puno, k’o Kineza. Na gradilištu je trenutačno oko 60 hrvatskih radnika i oko 500 kineskih, od kojih je oko 80 inženjera i šefova, a tu je i 21 plovilo. Kineski radnici rade kao pčele radilice. Rezultati takva rada sve su vidljiviji na gradilištu.
- Funkcioniraju u skladu s kineskim pravilima, radnici s poslom započinju u 8 sati, a obaveznu stanku imaju od 12 do 14 sati. Nakon pauze s radom nastavljaju do najmanje 18 sati, ovisno o tome što rade. Ako je betoniranje onda se radi i treća smjena, po noći, kaže Matulić.
U njegove riječi uvjerili smo se i sami dok smo gledali dva promidžbena filma u jednom od montažnih kućica-kontejnera, ali i dok smo plovili oko gradilišta. Upravo ta nevjerojatna organiziranost, kao i moćna mehanizacija koju je kineski izvođač radova CRBC dopremio iz daleke nam Kine, oduševila je Pašmance.
- Prije obilaska gradilišta po Malostonskom kanalu s brodom s kojim kormilari gospar iz Grada, trebamo na glavu staviti kacige, obući žute prsluke i stavili i zavezati crvene prsluke za spašavanje, upozorio je Matulić.

Most težak 420 milijuna eura spaja Hrvatsku

Najveći i najznačajniji projekt koji se trenutačno financira u Europskoj uniji, težak je 420 milijuna eura. Zahtjevan i strateški projekt Europska unija sufinancira s 85 posto. Sama izgradnja mosta košat će 2,08 milijardi kuna.
- Pelješki most dug 2,4 kilometra i visok 55 metara nosit će četiri prometna traka koja će u Malostonskom zaljevu između Komarne i Brijeste na Pelješcu spojiti Hrvatsku. I što je najznačajnije, više se neće morati prolaziti kroz teritorij susjedne Bosne i Hercegovine, točnije kroz Neum, istaknuo je Matulić.
Plovni put između S7 i S8 je širine 200 metara i bit će visine 55 metara. Stupovi S6, 7, 8 i 9 su najveće naglavnice, a u svaku od njih ide čak 3.200 metara četvornih betona te 1.200 tona armature. S8 trebao bi prvi biti gotov.
- Inženjeri i šefovi te logistika žive u Komarni, a radnici u kampu u kontejnerima, navodi Matulić, otočanin, bodul s Pašmana.
Sve je drukčije, ovo je sad neko drugo mjesto koje je postalo poznato po Luki Bebiću, bivšem predsjedniku Hrvatskog sabora.
- Kinezi su baš ljubazni, nema šanse da sretneš nekoga, a da ti se neće javiti. Jako cijene kad im pomogneš, »kul« su ljudi, kazuje Ivo Jerković, 24-godišnji vlasnik ogromne vile Bili u moderno opremljenom restoranu s velikom ljetnom tarasom iznad mora. Vila Bili pruža smještaj za čak sedamdesetak kineskih inženjera i šefova.
Pelješki most je projekt stoljeća, i nitko ne sumnja da će ga Kinezi izgraditi do zadanog roka, 31. srpnja 2021. A kad će Pašmanski most, to zasad nitko ne zna.

Zabranjen alkohol, a i žene

Osim crvenog srpa i čekića, velikih parola poput »Gradnjom Pelješkog mosta gradi se prijateljstvo Hrvatske i Kine«, tu su i znakovi zabrane korištenja alkohola na gradilištu, menzi i kampu. Ali i žena, osim prevoditeljica.
Međusobni muško-ženski prisni kontakti unutar ograde su strogo zabranjeni, kao i dovođenje žena. Inženjeri i šefovi žive izvan ograde, no to je tabu tema. Međutim, radnici tek nakon 11 mjeseci rada na gradilištu imaju mjesec godišnjeg odmora u Kini. Za naše pojmove i navike, teška je to kora kruha svugdje oko nas nasmiješenih, marljivih i radišnih te ćutljivih Kineza. Nema priče dok traje smjena, samo rad i rad i veliko poštivanje šefa.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno