Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Tankerska plovidba na udaru svjetske brodarske krize

06.04.2012. 22:00
Tankerska plovidba na udaru svjetske brodarske krize


Gubitak od 78 milijuna kuna za 2011. drastično je gori rezultat od 81 milijuna kuna dobiti u 2010. , ali i bitno bolji od 117 milijuna kuna gubitka za devet mjeseci 2011. godine
Najveća zadarska tvrtka i najveći hrvatski brodar Tankerska plovidba iskazala je 77,98 milijuna kuna gubitka za prethodnu godinu, stoji u nerevidiranom i nekonsolidiranom izvješću dostavljenom Zagrebačkoj burzi za četvrti kvartal 2011. godine.
Godinu prije Tankerska je unatoč krizi koja je već dvije godine valjala svjetsko brodarstvo uspjela održati pozitivno i za većinu naših gospodarstvenika nedostižno uspješno poslovanje sa 81,9 milijuna kuna dobiti. Štoviše u 2011. godini tvrtka je u 3. maju preuzela dva aframax tankera što je i bila najveća investicija u ovdašnjem gospodarstvu. Treba reći i to da je u devet mjeseci 2011. godine gubitak tvrtke segnuo na čak 117 milijuna kuna. Sadašnje smanjenje kroz četvrti kvartal prije svega je rezultat prodaje starijeg tankera Sali, a ne toliko pojedinih boljih ugovora na spot tržištu.
Četvrta godina krize svjetskog brodarstva
Tankerska plovidba koja je prethodno, otkako traje brodarska kriza, a traje od četvrtog kvartala 2008. godine kada su vozarine strašno oborene, nastavila uspješno broditi, sada se našla u srcu krize kojoj se kraj ne nazire. Odnosno barem za ovu godinu ne nazire, a nade nisu velike čak ni u godinu poslije.
Kažimo da je uspješnost poslovanja u prvim godinama krize bila rezultat ugleda, dobrih poslovnih odnosa, odgovarajućih financijskih angažmana, ali pri svega sklapanja ugovora za dio brodova kroz dugoročniji čarter. Kod takvih ugovora unajmitelj jamči cijene nevezane za kretanja na tržištu, za razilku od spot tržišta gdje se cijene ugovara za pojedinu vožnju.
U međuvremenu su takvi ugovori istekli, a cijene vozarina ne pokrivaju niti temeljne troškove. Tereta je premalo jer je svjetska ekonomija i trgovina posustala, što znači da je potreba za naftom na svjetskom tržištu niska. Uz to zbog prethodnih konjukturnih godina svjetska je flota snažno uvećana pa u nedostatku posla stižu novi brodovi. Istovremeno cijene nafte posebno u Europi, ali i uopće, na neprilično su visokim razinama, što znači da bunker za brodove košta strašno puno (tankeri odnosno brodovi sami su veliki potrošači goriva). To potonje rezultat je prije svega špekulacija, te dijelom strahova, a ne normalnog djelovanja tržišnih zakona prema kojima bi manjak tražnje za nekom robom (naftom) trebao istoj i sniziti cijenu.
Pruhodi i rashodi
Ukupan prihod Tankerske plovidbe smanjen je na 1,02 milijarde kuna naspram 1,16 milijardi kuna godinu prije, dok su troškovi ostali na gotovo istoj, odnosno (nabava dva nova broda i njihovo opremanje i posade koštaju) većoj razini.
Četvrti kvartal nakon devetomjesečnog gubitka od 117 milijuna kuna bio je pozitivan i za četrdesetak milijuna smanjio gubitak. No on je rezultat izvanrednih a ne poslovnih prohoda – riječ je o prodaji broda “Sali”.
U objašnjenu uprave koje potpisuje Lenko Milin, kojeg je dopalo s ekipom mlađih ljudi u međuvremenu novoizabranoj upravi, poslovodstvu odnosno Nadzornom odboru boriti se s krizom i održati temeljni zadarski gospodarski “brod”, stoji vjera i usmjerenje na nastavak poslovanja štoviše i investicija.
Društvo je zbog investicija primalo ili reprogramiralo i niz kredita, na sreću na londonskom financijskom tržištu gdje su znali proći sa LIBOR-om uvećanim za 1,7 pa do tri posto. No problem je što svjetski tradicionalni poslovni bankari iz svijeta brodarstva postaju problem i ne ponašaju se onako kako su se kroz desetljeća zajedničkog rada sa svjetskim brodarima ponašali. Rekli bismo da banke i njima više nisu u tolikoj mjeri put i dio rješenja koliko problema a što je rezultat općih nepovoljnih prilika u svjetskom bankarstvu. Tome valja pridružiti i nepovoljna kretanja u segmentima osiguranja i sl.
U međuvremenu su sve hrvatske brodarske kompanije pa i Tankerska ploviba sa Sindikatom pomoraca ispregovarale snižavanje plaća, a isto je već učinjeno i za zaposlenike “na kraju”. Zbog očekivanja da će kriza zasigurno potrajati kroz cijelu godinu, u njoj je zadržavanje stabilnosti tvrtke, uz neminovne žrtve, temeljna zadaća.


 PRIVIDNA POZITIVA PRVOG KVARTALA


Tankerska plovidba u prvom kvartalu ove godine zabilježit će vjerojatno pozitivan financijski rezultat, ali će on prije svega biti rezultat prodaje dvaju aframax tankera – Zrinskog i Frankopana. Nevezano za stvarnu cijenu po kojoj su brodovi prodani, u financijskom iskazu, kada se sravni tako uprihođen novac s iznosom vrijednosti po kojoj su vođeni brodovi (koji iako su amortizirani ostaju u knjigama okvirno prema vrijednosti starog željeza), “pozitiva” će iznositi 70 do 80 milijuna kuna te će oblažiti i vjerojatno i “poništiti” negativan rezultat redovnog poslovanja.
No ono što je na žalost sigurno je da će poslovni prihodi od prodaje usluge prijevoza roba na svjetskom tržištu pasti i nositi značajne gubitke. Naravno da prodaja brodova ipak donosi olakšanje likvidnosti za koju se trenutno svi bore, kako u smislu tekućih obveza tako i otplata kredita za prethodno značajan broj novoizgrađenih brodova.