Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Otkaz vozačima koji pri vožnji koriste mobitel!

06.07.2012. 22:00
Otkaz vozačima koji pri vožnji koriste mobitel!


Za korištenje mobitela tijekom vožnje vozači će biti najstrože kažnjeni. Sigurnost putnika nam je na prvom mjestu i svatko tko krši zakon na tako opasan način može odmah doći po radnu knjižicu. Nepojmljivo je tako se igrati s tuđim životima, navodi Vlado Deranja, vlasnik Puntamike line, i sam bivši profesionalni vozač
Strašna prometna  nesreća čeških turista još je jedno  tragično upozorenje do kakve katastrofe  mogu dovesti pogreške vozača autobusa o kojima svakodnevno ovise mnogi životi. Ljudski faktor najčešći je  uzrok smrtonosnih prometnih nesreća, a među uzrocima autobusnih havarija,  osobito tijekom turističke  sezone, čest uzrok upravo je  umor vozača.
Osam čeških državljana u  nedavnom prevrtanju autobusa na autocesti A1, nedaleko od tunela Krpani,  životom je platilo riskantnu  praksu prijevozničke tvrtke  da se dugo i naporno noćno  putovanje od Češke do hrvatske obale savlada u što  kraćem vremenu i to s  umornim vozačima, od kojih je jedan – prema  priopćenju gospićkog  Općinskog državnog odvjetništva, skrivio nesreću.  Sličan tragičan scenarij, sa  skoro dvostrukim brojem  žrtava, doživjeli su prije dvije godine i slovački turisti,  također na Dalmatini nedaleko odmorišta Zir.
Češkoj javnosti, na žalost,  dobro je poznato da mnoge  autobusne, ali i kamionske  nesreće na njihovim prometnicama uzrokuje upravo neispavanost vozača, za  što postoji i konkretan termin – “mikrospanek” vozača. Riječ je o vrlo kratkom, desetak sekunda dugom snu vozača tijekom kojega gotovo u pravilu dolazi  do katastrofe, a taj se kobni  “fenomen” vezuje i za nesreću češkog autobusa.
Na autocesti  “prčkaju” po  mobitelu
Iako se takvi slučajevi na  hrvatskim prometnicama,  sudeći po statistici, odnose  više na strane vozače koji  tijekom turističke sezone  zbog uštede vremena i novca  najčešće dugačak put prevaljuju noću i bez adekvatnih pauza, i mnogi hrvatski,  pa tako i zadarski vozači  autobusa svakodnevno  ugrožavaju putnike za čije  su živote odgovorni, jer ni od  koga ometani bezobzirno  krše jedno od prometnih  pravila koje također nerijetko dovodi do nesreće.
Naime, iako je među prometnim pravilima naveden i  onaj o zabrani korištenja  mobitela tijekom vožnje, za  što je predviđena novčana  kazna od 500 kuna, mnogi  hrvatski vozači autobusa tijekom vožnje redovito razgovaraju mobitelom, dakako  bez tzv. handsfree uređaja.
U to se svakoga dana mogu uvjeriti i putnici koji putuju autobusom na relaciji  Zadar – Zagreb i obratno, ali  i na svim ostalim  linijama koje pokrivaju autoprijevozničke tvrtke s  ovoga područja.  Na žalost, vozači  mobitel ne koriste  samo za eventualno kratke  informativne razgovore vezano uz prometnu situaciju,  (što bi također bilo kršenje  propisa), već je riječ o dugim  višekratnim privatnim razgovorima, čak slanjima sms  poruka, radnjama iritantnima za mnoge putnike koji  tome svjedoče, a ne žele se  upuštati u polemiku ili čak  svađu s neodgovornim vozačem.
Uz to što je odavno od  strane struke ustanovljeno  kako korištenje mobitela pri  upravljanju vozilom znatno  smanjuje koncentraciju,  svaki odgovoran vozač dobro zna koliko je velika opasnost od vožnje autocestom  pri brzini od primjerice sto  kilometara na sat (kojom  maksimalno smiju voziti autobusi) i istovremenog  “prčkanja” po mobitelu.  Osim što u tome slučaju  vozač vozilom pri velikoj brzini upravlja jednom rukom,  dok drugom drži mobitel,  njegovu pozornost znatno  smanjuje i odvraća samo javljanje na poziv ili traženje  pozivnog broja, kao i sam  razgovor koji vodi putem  mobitela.
Sankcije za  neodgovorne vozače
O toj opasnoj navici vozača požalili su nam se i neki  od zadarskih putnika.
– Često autobusom putujem u Zagreb jer mi je to  jeftinije iako sam i sam vozač. Uglavnom koristim usluge tvrtki Puntamika line i  APP-a. Njihovi su vozači  profesionalni, ljubazni i uvijek susretljivi prema putnicima, također se pridržavaju  ograničenja brzine. Ono što  im jako zamjeram, a na žalost se ponavlja tijekom svake  vožnje, jesu dugi razgovori  mobitelom. Upravljač pri tome pridržavaju jednom rukom, ponekad samo podlakticom, dok drugom rukom  na uhu drže mobitel i neumorno razgovaraju o privatnim, banalnim temama. Na  mobitelu pretražuju odgovarajući broj, a događa se i da  šalju poruke. I sve to tijekom  upravljanja autobusom pri  velikoj brzini na autocesti.  Prije više godina sam se zbog  toga požalio firmi Contus,  ali unatoč obećanju da se to  neće ponoviti, ništa se nije  bilo promijenilo, a sada i  vozači ove dvije tvrtke rade  isto – s ogorčenjem se žali  ovaj Zadranin i navodi kako  ozbiljno razmišlja o tome da  takve slučajeve prijavi policiji koja bi provjerom tahografa i poziva s vozačeva  mobitela mogla ustanoviti  prekršaj.
Odgovorni u obje spomenute prijevozničke tvrtke  oštro osuđuju korištenje  mobitela tijekom upravljanja autobusom i slažu se da  je takva praksa nedopustiva.
Tako vlasnik Puntamike line, i sam bivši profesionalni  vozač Vlado Deranja navodi  da njegovi vozači imaju handsfree napravu, te im je  izričito zabranjeno drukčije  koristiti mobilni telefon.
– Za takvo postupanje vozači će biti najstrože kažnjeni. Sigurnost putnika nam je  na prvom mjestu i svatko tko  krši zakon na tako opasan  način može odmah doći po  radnu knjižicu. Nepojmljivo  je tako se igrati s tuđim  životima. Jer dovoljan je trenutak nepažnje ili da na tren  misli odlutaju, pa da se dogodi tragedija, navodi Deranja i potvrđuje da će još  jednom svoje vozače upozoriti da mobitel ne smiju  koristiti tijekom vožnje.
I u tvrtki APP slažu se da  razgovor putem mobitela za  upravljačem predstavlja veliku opasnost.
– Korištenje mobilnog telefona za vrijeme upravljanja vozilima bez neke vrste  handsfree uređaja, kao što je  zabranjeno Zakonom, zabranjeno je i internim aktima APP d.d. i predstavlja  povredu obveza iz radnog  odnosa koja se sankcionira  sukladno istim aktima. APP  d.d. ne podržava takvo ponašanje vozača autobusa i u  tom cilju u okviru svojih  ovlasti prema svojim radnicima koji takvo što rade  poduzima mjere radi sprječavanja takvog ponašanja,  navodi Josip Mičević-Marušić, voditelj pravnih i kadrovskih poslova u APP-u.
VIŠE U TISKANOM IZDANJU