Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Četverotračnom Tuđmanovom brže od istoka do zapada Zadra

07.08.2019. 11:46
Četverotračnom Tuđmanovom brže od istoka do zapada Zadra


Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije i Grad Zadar objavili su poziv za izravnu dodjelu za projekt "Razvoj i implementacija inteligentnog prometnog sustava i rekonstrukcija prometnice s prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru". Kako nas je obavijestio resorni gradski EU pročelnik Šime Erlić, projekt se odnosi na rekonstrukciju Ulice Franje Tuđmana s prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom.
Poziv je raspisan u okviru ITU mehanizma, unutar specifičnog cilja 7ii2 "Povećanje broja putnika u javnom prijevozu" Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija 2014.-2020". Riječ je o postupku izravne dodjele bespovratnih sredstava za povećanje učinkovitosti upravljanja prometom u Gradu Zadru u svrhu rješavanja problema preopterećenosti cestovnog prometa te smanjena negativnog utjecaja prometa na okoliš i kvalitetu života. Rok za prijavu na poziv je 10. rujna, nakon čega je sljedeći korak odluka o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt te Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava, a koji se očekuju do kraja godine. Ukupna vrijednost bespovratnih sredstava za projekt iznosi 26.698.048,51 kn, a rok za završetak projekta je 24 mjeseca, rekao je Erlić.
Erlić je dodao kako se projektom planira rekonstruirati dio Tuđmanove ulice koji bi se proširio na 4 prometna traka uz osiguravanje prioritetne trake za javni prijevoz, te biciklističke staze. Osim navedene rekonstrukcije, projektom se planira uvođenje prve faze ITS sustava, odnosno sustava za upravljanje prometom uz pomoć video nadzora i pametnih semafora, omogućavanje zelenog vala, te sustava informiranja vozača putem digitalnih zaslona.
Koliko je potrebna rekonstrukcija Tuđmanove, vidjelo se i ovo ljeto kada su samo dvije ulice probile rokove dovršetka rekonstrukcije. Upravo u Tuđmanovoj ulici, pojavljivale su se najveće gužve jer je ona glavna poveznica istoka i zapada Zadra. Cilj je ovog projekta definiran još 2015. i odnosi se na integraciju tzv. intermodalnog prometa i logistike, te kako se to kaže u "kobasici" od naziva projekta, unapređenje cestovne mreže grada, povezivanje njegovih zapadnih i istočnih dijelova te njihovo povezivanja s novom lukom Gaženica i autocestom. Ne treba zanemariti ni smanjenje onečišćenja okoliša i povećanje sigurnosti i protočnosti prometa. Rekonstrukcija Tuđmanove se prije nekoliko godina spominjala i kao preduvjet izgradnje novog sveučilišnog campusa čiji prilazi danas nisu odgovarajuće prometno riješeni. Što više, Tuđmanova zbog svojih sadašnjih proširenja i naglih sužavanja ne osigurava protočnost vozilima.
No, Tuđmanova bi mogla biti samo "pametan" otok u gradu, ako se ne pristupi cjelovitom rješavanju prometnih problema, napose ako se standardi ne rade prema broju vozila u sezoni nego van nje. Zahvaljujući prirodnoj konfiguraciji, Zadar je naslijedio dobru razvedenost prometnica koje se uz Tuđmanu baziraju na nekoliko velikih paralela s pripadajućim transverzalama. To su prije svega ulice: Tuđmanova, Domovinskog rata, Hrvatskog sabora te Branimirova obala. No, problem i dalje ostaju prometne enklave kao što je Poluotok ili Diklo u kojem dva automobila, doslovce mogu zakrčiti sav promet. Izmještanje trajekta u Gaženicu, nije dovoljno rasteretilo Poluotok, a organizacija parkinga poseban je pa i pravni problem. U Gradu Zadru kažu da je rekonstrukcija Tuđmanove samo početak rješavanja problema u prometu grada koji nije ni blizu 100.000 stanovnika, ali sezonom već pokazuje znakove prenapučenosti.