Evo kako pripremiti ukusna jela s manje soli

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika katarina.ergovic
Volite slanu hranu, no loša je za vaše zdravlje?
Autor: 
PEXELS/NL
Ilustracija

Kuhanje bez soli nužno je za one koji pate od hipertenzije, ali također može biti izvrstan trik za smanjenje problema zadržavanja vode. Kuhati bez soli ili smanjiti količine, ne znači odreći se okusa već se educirati zaispravniji i zdraviji stil prehrane bez nužnog prevelikog odricanja.

U pravim količinama natrij nije samo izvrstan konzervans, već i stimulator gladi, a može povoljno djelovati i na zdravlje jer usporava dehidraciju i koristan je kod hipotenzije.

Sve glavne namirnice sadrže sol (kruh i dvopek, suhomesnati proizvodi, juhe, gotova jela, sirevi i grickalice te sva pretpakirana i gotova hrana) pa je vrlo teško bez nje: smanjenje soli (ili bolje natrija) u hrani dovodi do naglog smanjenja njegove vrijednosti.

Prema WHO-u, dnevna potreba za soli za odraslu osobu je manja od 4 grama. Klasična kuhinjska sol zapravo je 95% natrijevog klorida (NaCI) i sadrži oko 60% klorida i 40% natrija, stoga bi bilo poželjno dnevno unositi oko 2 grama natrija (otprilike čajna žličica).

Štetni učinci viška soli poznati su od ranih 1970-ih. Utvrđeno je da se krvni tlak povećava zadržavanjem vode, a to dovodi do povećanog rizika od kardiovaskularnih i bubrežnih bolesti, hipertenzije, raka želuca. Također je dokazano da prekomjerna konzumacija soli povećava izlučivanje kalcija mokraćom i potiče dekalcifikaciju kostiju, što dovodi do osteoporoze.

Sol je pojačivač okusa i koristi se za povećanje okusa hrane, ali može dovesti do povećane apsorpcije kalorija. Stoga predstavlja jedan od čimbenika pretilosti u dječjoj dobi i pridonosi povećanju prekomjerne težine u odraslih. Zato se za dijetu s niskim unosom soli kaže da “mršavi”, jer smanjujući zadržavanje vode, ispuhuje tkiva, poboljšava cirkulaciju krvi, ali i zato što hranu čini manje “privlačnom”, odvraćajući od pretjeranog unosa.

Evo nekoliko savjeta kako da smanjite uporabu soli u kuhanju, a da pritom ono što jedete i dalje bude ukusno:

  • Za predjela i glavna jela savršeni su začini i aromatično bilje poput papra, curryja, čilija, češnjaka i muškatnog oraščića, koji također imaju mnoga ljekovita svojstva i često pomažu probavi
  • Koristite hranu koja je ukiseljena ili koja prirodno ima veći sadržaj natrija. Kao što su odležani sirevi, inćuni, masline, kiseli krastavci i sušene rajčice
  • Koristite limunovu koricu i ocat za preljev mesa i salate
  • Radije svježu hranu nego konzerviranu ili smrznutu hranu. Sva hrana, u stvari, ima prirodnu količinu natrija ili natrijevog glutamata, uključujući voće
  • Moguće je marinirati meso ili ribu
  • Koristite alge, u prahu ili listićima za aromatiziranje juha i mahunarki. Tako ćete moći računati na unos važnih tvari sadržanih u njima poput mineralnih soli, vitamina i antioksidansa
  • Birajte morsku sol, koja je također bogata jodom, prijateljem štitnjače, ili cjelovitu sol, koja čuva svoje prirodne elemente netaknutima, jer nije jako rafinirana.

 

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno