USKOK istražuje slučaj na Širokom Vrhu na dionici autoceste Dugopolje – Šestanovac, gdje je Konstruktor, umjesto lažnog tunela kojim bi divljač prelazila autocestu, odlučio graditi cestu, što mu je HAC i odobrio
Iz javnog poduzeća Hrvatske autoceste iscurili su dokumenti koji razotkrivaju dosad neviđen način izvlačenja novca pri gradnji autocesta od strane privatnih graditeljskih tvrtki. Slučaj je zabilježen prilikom “gradnje” umjetnog tunela – prijelaza za divljač, na lokaciji Široki vrh, na dionici autoceste Dugopolje – Bisko – Šestanovac.
Građevinsko poduzeće Konstruktor obavezalo se da će izgraditi umjetni tunel koji služi za siguran prijelaz divljači, koji je trebao koštati 26,2 milijuna kuna. Potom je HAC-u iz Konstruktora dostavljen zahtjev za izmjenu projekta, u kojem je zatraženo da se umjetni tunel zbog kompliciranosti gradnje uopće ne gradi, nego da se umjesto njega izgradi cesta za potrebe lokalnog stanovništva. Ta cesta koštala je 4,8 milijuna kuna. Tom prilikom Konstruktor je od Hrvatskih autocesta naplatio i troškove radova na neizgrađenom umjetnom tunelu obavljene prije odluke o izmjeni projekta što je stajalo 6,87 milijuna kuna.
Boban na godišnjem
Izmijenjeni projekt, dakle, sad je koštao oko 11,7 milijuna kuna. Razlika između prvotno planiranog troška – 26,2 milijuna kuna i troška primijenjenog projekta – 11,7 milijuna kuna iznosila je oko 14,4 milijuna kuna. Taj iznos prikazan je kao ušteda na projektu, pa je Konstruktor za nagradu dobio polovicu – 7,2 milijuna kuna. Prema ugovoru, naime, izvođaču radova pripada 50 posto ušteđenog novca.
Umjetni tunel nikad nije izgrađen, nego je umjesto njega građeno 7,9 kilometara lokalne ceste. Konstruktor je tako, bez pola muke, zaradio milijun eura, samo zahvaljujući činjenici da je HAC prihvatio izmjenu prvotno ugovorenog projekta i pristao da razlika između iznosa kojim je trebao biti plaćen umjetni tunel i onog kojim je plaćena lokalna cesta bude prikazana kao trošak projekta.
U Hrvatskim autocestama jučer smo pokušali dobiti objašnjenje ovog posla, ali direktor HAC-a Stjepko Boban uzeo je godišnji odmor s kojeg se vraća u ponedjeljak. U dokumentaciji koja je ustupljena našem listu slučaj je potanko opisan. Od projekta gradnje umjetnog tunela – prijelaza za divljač odustalo se, navodno, zbog komplicirane izvedbe.
Crnjakov potpis
Dokument kojim se pristaje na izmjenu projekta potpisao je pritvoreni bivši direktor HAC-a Mario Crnjak. Na dokumentu kojim su Konstruktoru priznati troškovi i odobrena isplata nagrade za uštedu potpisan je direktor sektora za građenje Goran Legac. Zahtjev za priznavanje troškova u ime Konstruktora uputio je glavni inženjer projekta Goran Pervan. Prijelaz za divljač predviđen osnovnim projektom nikad nije izgrađen. Prema navedenim dokumentima, na ovaj neizgrađeni objekt utrošeno je 14,1 milijun kuna. Dio tog novca, zaključimo još jednom isplaćen je na temelju priznatih pripremnih radova, a dio na ime “uštede” koja je postignuta na način da je izmijenjen projekt.
Ovim slučajem bavi se Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminala. Naši izvori iz Hrvatskih autocesta tvrde da na dionici Dugopolje – Šestanovac postoji pet ovakvih slučajeva, gdje su mijenjani osnovni projekti, pa prikazivane uštede koje su završavale u džepovima privatnih graditeljskih tvrtki. Ulogu nadzornog organa na dionici Dugopolje – Šestanovac, inače, igrala je privatna tvrtka – Institut građevinarstva Hrvatske.
PRINCIP IZVLAČENJA NOVCA
1. Graditeljska tvrtka ugovori s Hrvatskim autocestama projekt po cijeni od, primjerice, 100 milijuna kuna.
2. Zatraži izmjenu projekta i obveže se da će umjesto jedne vrste objekta izgraditi nešto drugo, što košta, primjerice, 50 milijuna kuna.
3. Razliku između prve i druge cijene, u ovom slučaju 50 milijuna kuna, potom prikaže kao uštedu na projektu, a prema ugovoru izvođaču radova pripada 50 posto ušteđenog novca.
4. Privatni graditelj kao nagradu dobije 25 milijuna kuna, a da pri tom nije mrdnuo niti prstom.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
MINISTAR
Butković: Zorane, jesi li jučer zvao šefa susjedne države da te spoji sa zastupnikom manjine?
KK Zadar
UTRKA
Završena treća etapa 4 Island MTB utrke, Zadar Bike Magic i dalje nezaustavljiv!
Hrvatska
TISKOVNA KONFERENCIJA
Peđa Grbin o odluci Ustavnog suda: “Popišali su se na sve nas i na odluku građana”
Hrvatska
PREDSJEDNIK REPUBLIKE
Milanović: Tko će biti mandatar odlučuje samo saborska većina. Ovo neće proći
Crna Kronika
PU ZADARSKA
Zadarska policija uhvatila vozača koji je izazvao tešku prometnu nesreću u Islamu Latinskom
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Županija
PODRŠKA S JUGA
DOMINACIJA HDZ-a Evo kako su glasali gradovi Zadarske županije
Zadar
25 GODINA PJESME