Što se tiče ovih grupacija koje kritika, ili oni sami sebe nazivaju fakovci, stvarnosnovci, fantastičari, razlogovci…, meni su to uvijek bili više vremenski nego stilski gabariti. Recimo na primjer stvarnosna književnost, to jest realistična, ovovremenska, a pročitajte Šopovog Isusa koji čita novine, ili Kuda bih vodio Isusa, uvjerit ćete se u funkcionalnom smislu da je bliži ovoj našoj stvarnosti od gotovo svih njih, mada ne spominje ni facebook ni virtualni svijet, ali dira u naš moralni i egzistencijalni nerv, a upravo to je izvelo ove ljude na ulice, a ne facebookovci
U povodu izdavanja knjige “Svi ti ljudi” razgovaramo s njenim autorom Marinom Radicom.
Zbirka priča “Sjene u oku” tiskana je sada već davne 1982. godine. Sadrži tri duže pripovijetke (Sjene u oku; Spomenik; Nikola Posljednji). Ovih dana objavili ste i prvi roman, “Svi ti ljudi…”. Zašto smo toliko čekali na vašu novu knjigu?
– Ja to zapravo ne znam, ali znam da ni jednoga dana nisam prestao pisati, jer za mene je pisanje višesložan i trajan čin, bilo da su to bilješke na kutiji cigareta, razmišljanja u hodu, razgovor uz kavu, čitanje, korigiranje, kraćenje i dograđivanje teksta, jer ga je u knjizi često više ili manje nego ga treba. I potom napišete jednu veću cjelinu za koju vam se čini da je gotova knjiga, a onda u nju uskoči rat sa slikama onih momaka crvenih i pospanih očiju koji su branili tebe i tvoj grad. I dok to složite nasloži se šestotinjak stranica, i kažete sebi, čekaj Jadnici su već napisani, Rat i mir također, tko više ima vremena to čitati, i počne odškarivanje dvjestotinjak stranica, a te škare sporo režu da ne odsijeku previše. I onda ostavite sve to neko vrijeme, jer ne znate točno kakav ste novi kroj napravili. Potom pokrenete časopis i skupite oko sebe prognane ljude i slažete njihove živote i sudbine i opet ste priložili novih petstotinjak stranica. A u međuvremenu zgotovite dvije-tri drame i izvedete ih sa svojom mladom grupom i te drame ne postanu baš Hamlet, ali poneki od te zanesene mladosti postanu odrasli hrvatski glumci. Potom vas zaokupi i nekoliko priča, sređujete nekoliko tuđih knjiga, i kažete sebi, opet nisi ništa napisao/objavio, a čeka vas u pričuvi svoja debela i tek s tog odstojanja jasnije vidite da nije baš najboljeg kroja i opet dorađujete, prepeglavate i napokon zgotovite, te dadete na uvid ljudima koji znaju što je knjiga i oni to potvrde. A onda vas urednici guzaju od sezone do sezone, pa hoće – pa neće, pa sad će, i samo što nisu, pa nemaju novaca, a vidite da imaju dosta prijatelja, kumova, rođaka i prirođaka i svi su oni pisci i urednici i kritičari i novinari, i jedni drugima duguju i nagrade i nove knjige. A zatim još priskoči recesija koja uzme i ono malo što je jedva ostalo i vas više nigdje nema, a vrijeme ne čeka. Jer čekati se više nema što; čekaju se plaće, posao, krediti, bubrezi… a umjetnost zna da ona nije važnija od ičeg toga samo je strpljivija i trajnija ako je prava, nije li, neće je spasiti ni prijatelji, ni rođaci, i nagrade će ostati kao bolne utjehe, jer umjetnost nije coca-cola, proizvedi koliko tržište može piti, kad znaš da na ovom bijelom svijetu nema toliko koke da bi se napunile sve te boce. Zato ima kemije! A i s knjigama je tako, nema li inspiracije, ima konstrukcije, pa svake godine bar jedna, a ti i dalje uporno tvrdi da pisac ne piše knjigu kad on to hoće (to su novine), knjiga se piše kad ona tebe hoće – tako nastaje književnost i čeka mrtva hladna: ako je – ostaje, nije li – otječe.
Poetska gustoća traži kraće forme
A ja se ne želim prati u toj voduštini po kojoj plivaju brojevi naslova, jer ionako je već štošta toga pobrkano: novine i knjige, kolumne i priče, neplodni Baudelaire i plodni Goran Babić, skromni Hegel i obimni Šuvar, a i tom manijaku Balzacu po broju naslova već za vratom visi svaki deseti pisac-novinar…
Urednik panorame “90 suvremenih pisaca zadarskoga književnog kruga – Kroz moje oko” prof. Marko Vasilj u tekstu pod naslovom “Vječno u igri svjetla i mraka”, objavljenom u časopisu ‘Zadarska revija 6/1983.’, između ostalog, zastupa tezu da ste pisac čija proza odiše poezijom, pozivajući se pritom na jedan odlomak iz teksta Williama Faulknera. Slažete li se danas s tom tvrdnjom?
– Onda kao i sada meni je to bio kompliment, jer poetičnost nije ugušila ni Andersena , ni Faulknera i Andrić je tako dobro plivao s njome. No poetska gustoća traži kraće forme da bi opstala njena doživljajnost, a roman to nije, zato je treba odmjereno dozirati i prepusti priči da je nosi, i što je priča uvjerljivija ona će sama biti potpunija, to jest opravdanija. I dakako treba moći razlikovati poetičnost od sentimentalizma i tko to ne zna, taj gubi priču, a bez nje nema dobrog romana.
“U Radice posebno izazivlje izvrsna rečenica”, drži kritičar. Kako biste to komentirali?
– Ono što kritičari kažu, za pisca je najbolje ne komentirati, ali kad sam već potegnut za jezik htio bih reći da je rečenica osnova svakog pisanja i da rad na njoj ne prestaje nikad, osobito na njenim stilskim osobinama i tu se treba stalno truditi i dotjerivati ih, a posebno njenu ritmičku strukturu, jer iz ritma izlazi misao i povezanost, a time i sugestivnost, a sve je zajedno takozvani pisalački šarm, a kad ste u godinama pune načitanosti onda znate da ga imate ili nemate, a tu se malo toga da posebno naučiti.
Roman “Svi ti ljudi…” – kako ste nadošli na odluku o njegovom pisanju, kada je proces realizacije otpočeo i što ste prvenstveno htjeli ispričati kroz njegovu fabulu, priču, temu?
– Ta se odluka polako slagala, ponekad me vodila i krivim putem, ali hodati se moralo želiš li izići na pravu stazu, pa makar hodao s prekidima četiri-pet godina. I kad vidiš da to nije baš onaj put kojim bi htio ili naumio, pričekaj, netko ili nešto će naići i pokazati ti pravac kojim bi možda trebao krenuti.
Proza, to jest epika, je pravi izričaj zd-književnosti
A što sam htio, to sam valjda i ispričao, ili vjerujem da jesam, i uzeo sam ratnu fabulu, ljubavnu priču, općeljudsku temu, jer dok sam u svojoj kući u blizini crte razgraničenja ujutro pio kave s ratnicima crvenih očiju od noćnih smrti, vidio sam da to nije samo rat, to su bile intime, obitelji, sudbine, crne neizvjesnosti. Zapravo gledao sam sasvim izbliza, na dohvat šapata te naše mlade momke kako vole i kako se bore. A sad mi recite, što je od toga u životu dublje i veće, napokon ljudskije. I tad mi je u dušu sjela misao da ti momci koji na svojim leđima nose naš grad sa svim svojim zvonicima, a u očima drže Velebit s njegovim snježnim vrhuncima, zaslužuju svoju plavu priču poput mora koje spaja ta dva prostora. Neki od njih nisu dočekali spojiti te dvije daljine, pa zar nisu zaslužili biti trajno vezivo tih razmaka. E sad mi vi kažite kako ovo kazati, a ne biti poetičan?!
Kako gledate na prividnu dihotomiju kod većine suvremenih pisaca – pisati poeziju ili prozu?. Kratke priče ili romane? Ili možda neku treću književnu vrstu?
– Mislim da je to sasvim prirodan spoj, a očito i izazov. I kod mnogih pisaca on sasvim uredno funkcionira. A tko će spajati što to mislim ne određujemo mi, to neki naš duhovni ili intelektualni server koji ima svoje tajne zakonitosti. Cesarić je bio veliki pjesnik, ali još bolji prevoditelj, Paljetak je samo dobar pjesnik, ali vrhunski prevoditelj, Krleža esejist i dramatičar, Matoš pjesnik i polemičar, Ujević uvijek pjesnik, Andrić uvijek pripovjedač. Naša duša određuje što jesmo, a ne što bismo htjeli biti, a pisati možemo što hoćemo, pa će Andersen uvijek biti pisac priča – bajka je samo ruho, a Tolstoj ili Dostojevski romanopisac, na toj vibri rade njihovi duhovni serveri.
I inače, gledano općenito, kako uopće doživljavate i/ili procjenjujete zadarsku literarnu scenu? A kako pak na državnoj razini općenito?
– Kad bi Zadar mogao skupiti u okrilje sve što mu pripada, bio bi po književnosti kao i po veličini jedan od većih u Hrvatskoj, ali ako tražimo po čemu je najveći, onda po poeziji sigurno ne, proza, to jest epika, je njegov pravi izričaj od Zoranića, Krnarutića, Desnice, Aralice do novih imena, čak i Simića… Recimo da je to podneblje, a valjda i tradicija, jer ovdje su živjeli i Šimunović i Begović…
Kad smo posve kod knjiga i književnosti, volite li čitati druge autore? Što čitate u zadnje vrijeme? Jeste li možda čuli za pokušaje književne kritike da poeziju u zadnjih desetak godina, i više, makar jednu njezinu, a opet rekli bismo dominantnu struju u hrvatskoj književnosti, proglasi ‘stvarnosnom’?
– Da, rado. Pročitao sam gotovo sve iz hrvatske mlađe proze koja nešto znači i simpatična mi je, ali se uglavnom zadržava na površini, jer već nakon kraćeg vremena zaboravljate o čemu je ta knjiga uopće govorila. Dok od strane literature čitam ono što je najbolje, e tu sam već kod kuće i teško mogu zaboraviti o čemu su pisali. Očito lige u kojima igramo nisu istog ranga i tom sam djelomično već u prvom pitanju odgovorio.
Riječ na ekranu treperi, u knjizi čvrsto stoji
Što se tiče ovih grupacija koje kritika, ili oni sami sebe nazivaju fakovci, stvarnosnovci, fantastičari, razlogovci…, meni su to uvijek bili više vremenski nego stilski gabariti. Recimo na primjer stvarnosna književnost, to jest realistična, ovovremenska, a pročitajte Šopovog Isusa koji čita novine, ili Kuda bih vodio Isusa, uvjerit ćete se u funkcionalnom smislu da je bliži ovoj našoj stvarnosti od gotovo svih njih, mada ne spominje ni facebook ni virtualni svijet, ali dira u naš moralni i egzistencijalni nerv, a upravo to je izvelo ove ljude na ulice, a ne facebookovci.
Kad je o knjizi kao mediju riječ, kakvom vam se čini njezina budućnost, vis a vis opstanka u doba elektronskih medija?
– Mislim da elektronski mediji služe prvenstveno knjizi i da je oni modeliraju i nadopunjavaju, uostalom knjiga je stvorila njih, a ne oni knjigu. Ovamo listamo stranice, onamo mijenjamo ekrane. Riječ na ekranu treperi, u knjizi čvrsto stoji, što znači da onamo lako mijenja smisao/informaciju, ovamo iznosi tvrdnju bila ona istina ili laž. Knjiga je stvorila ovu civilizaciju e-mediji će je samo umnožiti tj. virtualizirati, a taj je proces već dobrano otpočeo – virtualna ekonomija, bankarstvo: mnogo obrtnih papira – malo čvrstog novca, mnogo nezaposlenog svijeta, sve više milijardera.
Jeste li ljubitelj kolumni, ili blogova na netu, koristite li i koliko internet? Što dakle kažete o konceptu tzv. e-knjige?
– Rado čitam dobre i pametne kolumne, jer one otvaraju kaverne suvremenog života. Blogove ne pratim, internetom se koristim svakodnevno i zahvaljujem mu na obilju informacija, na mogućnostima da neposredno mogu ući u pore šarenog svijeta i njegova zemljopisnog i duhovnog prostora.
Na kraju, kada možemo očekivati predstavljanje vaše nove knjige zadarskoj (i drugoj?) javnosti?
– Dio uže javnosti već se sam pobrinuo da dohvati tu knjigu, a službeno predstavljanje će biti 12. travnja u 19 sati u maloj kazališnoj dvorani, jer se meni i izdavaču čini da bi ostale prikladne dvorane bile premale prema interesima onih koji bi htjeli doći na tu promociju. A ja bih htio da dio njih do tada pročita knjigu, jer bi time kontakt bio potpuniji da riječi o knjizi i oko nje ne ostanu samo fraza.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
KOMENTAR ANALITIČARA
Puhovski o Penavi: “On je nesuvisli desničar, nema kapacitet za nacionalni rang”
Županija
HEP JAVLJA
NIZ ULICA BEZ STRUJE: Veliki broj ulica u Zadru i okolici će sutra ostati bez električne energije
Zadar
UDRUGA FOKUS
Članovi udruge Fokus gostovali u Zadru: Fokus im je na kršćanskim vrijednostima u životu
Zadar
KONFERENCIJA
U Zadru održana Konferencija o bioraznolikosti: ‘Naša je priroda neupitno bogata po broju vrsta…’
Zadar
KEMIJSKO TRETIRANJE KOROVA
Uskoro kemijsko tretiranje korova na kolosijecima u kolodvorima Zadar i Benkovac, evo detalja
Scena
VICE MARTINOVIĆ
TRAGEDIJA U ‘VEČERI ZA 5’: Natjecatelj umro nakon snimanja, obitelj je htjela da se emisija prikaže
Zadar
PREDIVNO
Prvi put u Zadru zaposleni mladi s Down sindromom: ‘ Imaju predivnu voditeljicu i ekipu…’
Zadar
odjel za ginekologiju
VRIJEDNO PRIZNANJE Zadarska bolnica domaćin prvog tečaja ginekološke endoskopske kirurgije
Zadar
'za zadar'
‘Samo je Kalelarga bila pošteđena’: Stara fotka busa ispod Kopnenih vrata izazvala čuđenje kod Zadrana
Zadar
KRUZER U ZADRU