NI S BRODA, NI NA BROD Pavić: "Pokušavamo organizirati testiranje pomoraca na lokalnoj razini"

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
Tankerska plovidba u posebnom režimu
Na državnoj razini se zasad nije uspjelo dogovoriti testiranje pomoraca, a zasad komercijalno to nije moguće provoditi pa Tankerska trenutno pokušava u suradnji s Gradom Zadrom i Općom bolnicom Zadar naći način kako bi se to organiziralo na lokalnoj razini. Osim testiranja, potrebno je osigurati potrebnu količinu zaštitne opreme za pomorce za potrebe putovanja. Sam sustav karantene pomorca u luci ukrcaja prije dolaska na brod u praksi je realno teško ostvariv, kaže Pavić
MARIN GOSPIĆ
Mario Pavić, predsjednik Uprave Tankerske plovidbe

Uslijed mjera zbog suzbijanja pandemije koronavirusa te zatvaranja granica i gospodarske krize, smanjene potrošnje nafte te nepostojanja turizma, u vrlo nezgodnom položaju našli su se - pomorci. Nemogućnost ukrcaja - iskrcaja, repartijacije, gubitak primanja, problem poreza, samo su neki od problema. S kakvim se sve izazovima već neko vrijeme zbog koronavirusa susreće poznati zadarski brodar Tankerska plovidba, govori predsjednik Uprave Mario Pavić, koji nam se uspio javiti između nekoliko konferencijskih poziva.

Trebaju biti financijski kompenzirani

- Svi naši brodovi su uposleni i provode se stroge mjere prevencije od širenja koronavirusa, među kojima je i ona o privremenoj obustavi smjene posade, što naravno stvara dodatne probleme u ionako teškoj situaciji. Brodovi plove pod posebnim režimom plovidbe. Privremeno smo odgodili zamjene pomoraca dok se ne nađu kvalitetna rješenja koja će jamčiti sigurnu organizaciju. To su napravile sve ostale hrvatske brodarske kompanije koje posluju u međunarodnoj plovidbi, a i većina svjetskih. Na rješavanju problema aktivirali smo se zajedno s nadležnim Ministarstvom, ostalim hrvatskim i stranim brodarima, svim domaćim i međunarodnim pomorskim udrugama, Sindikatom pomoraca itd.. Glavne mjere koje očekujemo svode se na to da kao brodar imamo garanciju sigurnog puta do broda za pomorca koji se ukrcava kao i za njegovog kolegu koji odlazi s broda, te što čvršću garanciju da je pomorac ukrcan na brod zdrav, za što bi bilo uputno napraviti testiranje neposredno pred dolazak na brod. Isto tako smatramo da pomorci koji se zbog pandemije ne mogu ukrcati na brod trebaju biti financijski kompenzirani programom Vlade, kao i zaposlenici iz ostalih sektora zahvaćenih pandemijom, govori Pavić.

Za prava i sigurnost pomoraca

Kako dodaje, na državnoj razini se zasad nije uspjelo dogovoriti testiranje pomoraca, a zasad komercijalno to nije moguće provoditi pa Tankerska trenutno pokušava u suradnji s Gradom Zadrom i Općom bolnicom Zadar naći način kako bi se to organiziralo na lokalnoj razini.
- Osim testiranja, potrebno je osigurati potrebnu količinu zaštitne opreme za pomorce za potrebe putovanja, bez obzira radi li se o odlasku na ukrcaj ili repatrijaciji. Sam sustav karantene pomorca u luci ukrcaja prije dolaska na brod u praksi je realno teško ostvariv.
- Stanje na našim brodovima za sada je dobro i nemamo zaraženih. Priroda našeg posla je takva da je raspored ticanja luka, za razliku od kruzera i kontejnerskih brodova, najčešće nepredvidiv i podložan promjenama, tako da su naši pomorci dijelom već navikli na određene devijacije u trajanju njihovih ugovora, što je pojavom pandemije dodatno otežano. Nadamo se da ćemo uskoro pronaći kvalitetna rješenja i da nastala kriza neće potrajati duže. U svakom slučaju, koliko god novonastala situacija potrajala, uz naše pomorce smo konstantno, borimo se za njihova prava i sigurnost, te nastojimo da im se ova situacija maksimalno olakša, pojašnjava Pavić.
Uz mjere za pomorce da im se isplate naknade dok se zbog pandemije nisu u mogućnosti ukrcati na brod, brodari su Vladi poslali i prijedlog mjera podrške pomorskoj industriji s aspekta potpore u osiguranju likvidnosti.

Traže podršku

- Konačni cilj je zadržavanje radnih mjesta pomoraca i djelatnika na kopnu, ali i pratećih službi i specifičnih potpornih djelatnosti hrvatskih brodara čiji brodovi plove u međunarodnoj plovidbi. Tražimo podršku po uzoru na mjere koje su donesene u ostalim državama članicama EU, predlažemo mjere kompenzacija kroz fiskalne i druge potpore za financijski gubitak koji je nastao uslijed utjecaja pandemije COVID-19 i pada razine vozarina u pojedinim segmentima pomorskog sektora zbog pada globalnih gospodarskih aktivnosti prometa roba i povećanih troškova, osiguravanje financijske potpore i likvidnosti brodara kroz hitne i fleksibilne zajmove s niskim kamatnim stopama, moratorij na otplatu kredita na period od barem 12 mjeseci u segmentu u kojemu Vlada Republike Hrvatske može utjecati. Na neke od ovih mjera Vlada RH može djelovati samostalno, a na neke u okviru EU i drugih tijela, govori Pavić dodajući da je Tankerska zbog svoje politike poslovanja ipak u povoljnijem položaju od ostalih brodara te vjeruje da će ovu krizu prebroditi bez posebnih rezova.
 


Certifikati, zeleni koridori i porezi

Luka Mišić, voditelj zadarskog ureda Sindikata pomoraca Hrvatske kaže da je Sindikat kao dio Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF) sudjelovao u izradi smjernica za postupanje u vrijeme pandemije koronavirusa.
- Također, tražili smo da se omogući valjanost onih certifikata koji su istekli, a trenutačno se zbog poznate situacije ne mogu produžiti, a odnose se, kako na svjedodžbe, tako i liječničke certifikate, što je Ministarstvo mora prepoznalo i prihvatilo, govori Mišić.
Poznato je da su mnogi pomorci ostali na brodovima i ne mogu se vratiti kući.
- Repartijacija se pokazala kao problem jer ona ovisi o pojedinim državama i lučkim vlastima koje sprječavaju smjene. Što se tiče Europske unije, tu postoje takozvani green lines - zeleni koridori kojima je dozvoljeno kretanje ključnim radnicima među koje spadaju i pomorci. Ali onima koji su u drugim zemljama, nažalost, nismo u mogućnosti pomoći, već ovise o odlukama tamošnjih vlasti, govori Mišić, dodajući da im se javljaju pomorci, i oni koji žele kući, ali i oni koji žele na brod.
Pomorci zasad ne ulaze u Vladine mjere jer dok nisu na brodu se vode kao nezaposleni pa Sindikat pomoraca, Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum, kao i Tankerska plovidba, traže od Vlade da donese mjeru kojom će se osigurati neki oblik naknade pomorcima hrvatskih brodara za vrijeme dok se zbog pandemije ne mogu ukrcati na brod i nemaju primanja, kaže Mišić dodajući kako nitko ne može reći do kad će ovakvo stanje uopće trajati.
- Također, problem je i obveza plaćanja poreza za one pomorce koji su na brodu manje od 183 dana godišnje, u vezi čega su već održani sastanci s Ministarstvom mora. Dogovoreno je da će se pomorcima koji se zbog pandemije nisu mogli ukrcati na brod računati dani od kad su se trebali ukrcati prema svojim ugovorima. Ta je mogućnost u zakonu već predviđena, samo se čeka da Ministarstvo spusti takvu uputu prema Lučkim kapetanijama, kazao je Mišić.

 

 

Virus se može pobijediti jedino disciplinom

 

Pavić priča kako su se u Tankerskoj s koronavirusom i potrebom prevencije suočili od prvog dana njegovog nastanka.
- Naime, u trenutku objave o pojavi virusa jedan naš brod bio je u remontu u Kini, a nekoliko ostalih također je imalo planirana komercijalna putovanja za kineske, južnokorejske luke i Singapur. Sukladno preporukama, opskrbili smo brodove i instruirali ih o potrebi novog obrasca ponašanja, uveli stroge mjere prevencije - zabranili izlaske, minimizirali fizičke kontakte u lukama. Sve to naknadno se prelilo i u Europu i Hrvatsku o čemu svjedočimo. Naši pomorci su disciplinirani, u to nema sumnje, međutim, povratne informacije koje dobivamo s flote o ponašanju posjetitelja na brodu sugeriraju da i dalje ima neodgovornih pojedinaca. Upute brodovima su, da se bez suvišnih rasprava takvi udalje s broda, neovisno o njihovoj funkciji. Postoji korelacija tih povratnih informacija o neodgovornim pojedincima s geografskim rasporedom širenja virusa po svijetu. U Kini nije bilo takvih problema i Kina se zato prije ostalih vraća u normalan ritam, životni i gospodarski. Ovaj virus može se pobijediti jedino disciplinom, ističe Pavić.

 

 

Neprimjeren tender?

Pavić je ovom prilikom želio skrenuti pozornost na natječaj koji je objavila Agencija za obalni linijski promet.
- Odlukom Stožera civilne zaštite RH linija na kojoj vozi katamaran Nona Ana, koji je odnedavno pod managementom Tankerske plovidbe, kao ni dosta ostalih linija na Jadranu, do daljnjeg ne prometuje. Usprkos tome i činjenici da je većina javnih tendera u EU stopirana, u Agenciji za obalni linijski pomorski promet odlučili su pokrenuti neke natječaje, čak i za linije koje su pod obustavom temeljem Odluke o mjerama ograničavanja javnog prijevoza Stožera civilne zaštite RH. S aspekta Tankerske plovidbe teško je naći racio kojim bi se opravdala takva odluka Agencije. Mišljenja smo kako je to izrazito loš primjer upravljanja državnim resursima i troškovima, pogotovo imajući u vidu da se samo limitiran dio potencijalnih sudionika može javiti na natječaj. Svakako će o ovoj temi biti još riječi, istaknuo je Pavić.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno