Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

12 sudskih sporova za gradske prostore

Autor:

07.09.2009. 22:00
12 sudskih sporova za gradske prostore

Foto: Josip PEDIŠIĆ



Od 400 uvjetnih prostora, 252 su u zakupu, 134 prostora daju se bez naknade, a trenutačno vodimo 12 sudskih sporova, bilo da se radi o iseljenju ili dokazivanju vlasništva. Osim ovih 12 sporova, s prostorima koji su u zakupu zaista nemamo većih problema, a što se tiče dugovanja, ona prosječno iznose 2 mjesečna zakupa, što je jako dobro, kaže Jurin


Nedavna reorganizacija upravnih odjela i ureda Grada Zadra rezultirala je imenovanjem novih pročelnika i premiještanjem dosadašnjih na neke druge poslove u Gradskoj upravi. Stoga posljednjih petnaestak dana dužnost pročelnika Upravnog odjela za gospodarenje gradskom imovinom obnaša Rajko Jurin, bivši pročelnik Upravnog odjela za samoupravu i opće poslove.
Od njega doznajemo na koji način Grad gospodari svojim prostorima, odnosno s kojom površinom Grad raspolaže te kolike prihode, odnosno dugovanja Grad ima od svojih zakupaca.
Dužnici tvrtke u stečaju
Kako pojašnjava Jurin, riječ je o odjelu koji obavlja poslove vezane uz utvrđivanje načina gospodarenja prostorom grada Zadra, kao što su poslovni prostori, stambeni prostori i javne površine, te sukladno tome izdaje rješenja, izrađuje ugovore, vodi brigu o raspisu i provedbi natječaja, vrši poslove zastupanja Grada pred sudovima i upravnim tijelima, vodi brigu o gradskim prostorima, vodi evidenciju gradskih prostora te kontrolu njihovog korištenja.
– Grad gospodari stanovima, poslovnim prostorima i javnim površinama, za razliku od prije, kada je gospodario i zemljištem. Kada je u pitanju zemljište, naš zadatak su od sada samo poslovi u vezi s utvrđivanjem načina gospodarenja zemljištem, te sukladno tome stvaramo bazu podataka zemljišta u vlasništvu Grada Zadra, pojasnio je Jurin, napomenuvši kako sve ostale imovinskopravne poslove koji su vezani za gradnju obavlja Upravni odjel za graditeljstvo i zaštitu okoliša.
Što se tiče poslovnih prostora, Jurin napominje kako Grad danas raspolaže s ukupno 446 poslovnih prostora, od čega njih pedesetak spada u ruševine ili neuvjetne prostore, a ukupno, radi se o površini od 30-ak tisuća četvornih metara.
– Od 400 uvjetnih prostora, 252 su u zakupu, dakle u ugovornom odnosu sa zakupcima, 134 prostora daju se bez naknade, a trenutno vodimo 12 sudskih sporova, bilo da se radi o iseljenju ili dokazivanju vlasništva. Osim ovih 12 sporova, s prostorima koji su u zakupu zaista nemamo većih problema, a što se tiče dugovanja, ona prosječno iznose 2 mjesečna zakupa, što je jako dobro, kazao je Jurin, te naglasio kako najviše potraživanja imaju od bivših korisnika nekog prostora, a tu se mahom radi o tvrtkama u stečaju ili likvidaciji, koje više nisu u tom prostoru i s kojima se vodi sudski spor. Tako je, prema podacima Upravnog odjela za financije, evidentno da je u 2008. godini korisnicima redovitog zakupa, fakturirano ukupno 15,2 milijuna kuna, a naplaćeno je 15,5 milijuna kuna i to upravo zbog naplate prijašnjih dugovanja.
Ovako pozitivnoj situaciji su, kako pojašnjava pročelnik, uvelike pridonijele izmjene Zakona o zakupu poslovnog prostora iz 2005. godine, prema kojem zakupac, koji nakon isteka ugovora, a u trenutku sklapanja novog ugovora nema dospjelih dugovanja prema Gradu Zadru, nije obvezan ponovno se prijavljivati na natječaj. U tom slučaju, Grad tom zakupcu ponudi početnu cijenu, a tek u slučaju neprihvaćanja ponuđene cijene, zakupac se prijavljuje na natječaj.
Slobodni prostori
Prema pročelnikovim riječima, trenutačno je slobodno deset gradskih prostora, koji uskoro idu u natječaj o zakupu, od čega je polovica prostora na Poluotoku.
– Početna cijena prostora se utvrđuje ovisno o lokaciji na kojoj je prostor smješten, a ona je uvijek donekle niža od tržišne cijene. U svakom slučaju, nama nije u interesu podići cijenu, trudimo se da ona bude što niža, a opet realna, kako bismo omogućili rad i, dakako, time ubirali porez, kazao je Jurin, naglasivši kako je Grad vrlo oprezan i s neredovitim platišama i izbjegava prekidanje ugovora ili pokretanje spora bez prethodnih razgovora sa zakupcem, pregovorima s Upravnim odjelom za financije, a u načelu, krajnje se mjere provode samo ukoliko se radi o višemjesečnom, najviše godišnjem neplaćanju zakupa.
U tom se smislu kao instrument osiguranja pri sklapanju ugovora o zakupu koristi bianco zadužnica, a Jurin navodi kako je mišljenja da bi se osim ovog, kao instrument osiguranja trebala koristiti i osobna mjenica, što će predložiti na idućem Kolegiju gradonačelnika. Kako pojašnjava, riječ je o instrumentu prema kojem u slučaju nepodmirenja svojih obveza zakupac odgovara svojom imovinom, a što bi zasigurno dodatno poboljšalo redovitost podmirenja obveza.
Spomenute prostore bez naknade koriste udruge, sportski klubovi i političke stranke i to u smislu pomaganja civilnog društva, a kako pojašnjava Jurin, to su mahom prostori, koji ni u kojem slučaju ne bi išli u komercijalne svrhe, jer su po svojem položaju neprikladni i komercijalno neatraktivni.
Stambenim se prostorima, pak, nešto drugačije gospodari, a u vlasništvu Grada trenutačno je 418 stanova, ukupne površine od 21 tisuću kvadrata.
– Od ukupnog broja gradskih stanova 251 stan koriste stanari koji s Gradom imaju ugovor o zaštićenoj najamnini, a ovoj kategoriji pripadaju i branitelji i socijalni slučajevi, kazao je Jurin te istaknuo kako oni mjesečno plaćaju od 2,62 kn po metru četvornom.
Prema podacima za 2008. godinu, vidljivo je da je ovdje naplata izvršena u čak 90 posto slučajeva, pa je tako od fakturiranih 356 tisuće kuna, naplaćeno čak 341 tisuća kuna.
Pet kadrovskih stanova
Drugu kategoriju čini takozvana slobodno ugovorena najamnina u koju spadaju svi ostali te kadrovski stanovi. Točnije, kako pojašnjava pročelnik, prema odluci Gradskog vijeća, gradonačelnik ima pravo pet stanova godišnje dodijeliti kadrovima, koji se procijene važnima za grad. Cijena najamnine u ovom slučaju je duplo veća od “zaštićene” najamnine, a iznosi 5,22 kune po metru četvornom.
– Svjesni smo konstantnih pritužbi zbog sporog rješavanja sporova. No, osim sporog sudstva, postoji i još jedan problem, koji se redovito pojavljuje upravo zbog specifičnosti socijalnog statusa. Jer, često se događa da kad već stignemo do kraja ovrhe, shvatimo da je riječ o teškom socijalnom slučaju, kojeg naprosto nemožemo ostaviti na ulici, kazao je Jurin, naglasivši kako je trenutačno 49 sudskih postupaka za iseljenje, te da će Upravni odjel za socijalnu skrb predložiti komisiji za stanove da razmotri takve slučajeve te da za 4 stana godišnje omogući sklapanje ugovora o zaštićenom najmu, i da na taj način legalizira takve stambene prostore.
Naplata je dosta pozitivna i kod slobodne ugovorene najamnine, pa je tako u 2008. godini od 253 tisuće kuna poslanih faktura, naplaćeno čak 226 tisuća.
Kada je riječ o gradskim javnim površinama, pročelnik pojašnjava kako postoje površine koje se koriste privremeno, poput ljetnih terasa te onih koji se koriste cijelu godinu.
– Na “stalnoj” javnoj površini trenutačno je 26 štandova na Poluotoku, 46 kioska na tržnici i još 28 kioska u ostalim djelovima grada. I u slučaju javnih površina su primijenjene izmjene Zakona o zakupu javne površine, što se također pokazao jako dobar potez. Sa zakupcima koji privremeno koriste javnu površinu uglavnom nemamo problema, jer oni zakup plaćaju unaprijed, dok korisnici koji temeljem ugovora stalno koriste javnu površinu najamninu plaćaju mjesec za mjesecom, pojasnio je pročelnik te napomenuo da kontrolu o ispravnom korištenju javne površine vrše komunalni redari.
Dokazuje to i podatak da je u 2008. godini stalnim korisnicima javne površine fakturirano 1,8 milijuna kuna, a naplaćeno 1,7 milijuna kuna.